torsdag 11 juli 2013

Grattis bloggen - två år idag!

Idag är det exakt två år sedan jag startade min blogg! Det var en julidag 2011 som jag satte igång den sommarens projekt, att förverkliga min dröm om en egen trädgårdsblogg. Åtskilliga timmar lades ner under sena nätter den där sommaren innan jag hade lärt mig hur man gjorde och det såg ut som jag ville.






Sedan dess har det hänt mycket, både i bloggen, trädgården och livet. Och aldrig hade jag kunnat tro att bloggen skulle betyda så mycket! Det började ju mest som ett sätt för mig själv att dokumentera det vi höll på med, men blev snabbt så mycket mer. Jag har blivit rejält fotointresserad, fått ny skriv-energi och sett min trädgård med nya ögon. Bloggen har hjälpt till att ge inspiration till fler och fler projekt, skrivandet har givit mig kraft när tillvaron varit tung och genom bloggandet har jag kunnat hålla liv i trädgårdstänkandet även på vintern. Ja, den har berikat mitt trädgårdsliv på så många sätt och jag är så glad att jag tog steget den där kvällen för två år sedan.


Men allra roligast har det ändå varit att få en massa nya vänner, fantastiska trädgårdsmänniskor från när och fjärran som jag garanterat aldrig hade träffat om det inte var för bloggen. Jag är så tacksam och glad för varje följare, varenda kommentar och sidvisning. Det är fantastiskt att ni vill hänga här och ta del av min trädgård, och era glada tillrop, goda råd och komplimanger ger mig så mycket energi och glädje. Så tack, av hela mitt hjärta!






Idag på självaste bloggfödelsedagen får ni hänga med in bakom huset, för det är där, på hemliga uteplatsen, som det händer grejer just nu. Här har det tagit tid att få till det, må ni tro. När vi flyttade hit var det bara betongöken, kvadratmeter efter kvadratmeter med billigaste och tråkigaste betongstenen som finns. Vi började med att försöka lätta upp det lite genom att ta upp rundlar och göra två små lavendelrabatter. Just nu blommar de som allra finast, och doften slår upp varje gång jag går in i trädgårdsförrådet.


Förrådet är rätt så fult egentligen, men vi har gjort vad vi kunnat för att fixa till det. De tråkiga fönstren har vi täckt med tyg för att man ska slippa titta in på gamla cyklar och bråte, och det blev rätt bra ändå. Mexiteglet har vi målat för att matcha huset som vi vitputsade i samband med utbyggnaden hösten 2011.






Senaste projektet i den här delen av trädgården är som ni vet att täcka över grannens trista gunnesbostängsel med pilmatta, och här är ett par bilder till på det färdiga resultatet.



Trädäcket vilar på reglar direkt på betongstenarna, och det gjorde verkligen stor skillnad att få dit det. Nu har vi äntligen fått vår ombonade, insynsskyddade hörna på baksidan, där man kan hänga i hammocken och dingla med benen en stund. Jag sitter förvisso inte still så ofta när jag är ute i trädgården, men brukar söka mig hit när jag pratar i telefon. Gillar den här platsen mycket!





Dagen till ära har den första rosenskäran slagit ut på trädäcket, och jag kan konstatera att det går utmärkt att odla dem i kruka också. Dessutom håller maken på med ett nytt litet projekt här bakom, som ni får se mer av inom kort.





 Här har också nyligen flyttat in en fin vimpel från bagerica.se. Duktiga Erica syr både vimplar och en massa andra snygga och roliga saker, som mjuka leksaker, väskor och  necessärer - många av dem efter beställning. Så min vimpel har jag valt färgerna till själv, för att den ska matcha växter och möbler i mitt sköna hörn. Jag är så nöjd med den, och tänkte fira tvåårsdagen genom att ge er möjlighet att vinna en egen, i färger som du väljer själv. Titta in här på bloggen imorgon, så vankas det en jubileumsutlottning i samarbete med bagerica.se. Missa inte det!

Och hurra igen för alla som hittat hit under de två åren - stor kram till er!

 

22 kommentarer:

  1. stort hurra till dig vännen
    och din fina, fina blogg
    utan den och utan min hade troligtvis våra vägar aldrig korsats så som de gjort nu. tänk vad tråkigt
    så himla bra det blev med pilstaketet
    ett riktigt mysigt hörn med hammocken och allt
    ha en skön dag
    stor kram och en fanfar kommer här
    åsa

    SvaraRadera
  2. Grattis på två-års dagen! Så glad att jag hittade din blogg då för länge sedan:). Så fint du har det bakom huset.
    Jag älskar vimplar, din är jättefin. Kikar såklart in i morgon:)
    Ha det gott fina du
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Grattis till två år! Vad fint du har!

    Tack för titten, återvänder gärna!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Hela 2 ar sedan, det har gatt snabbt! Ni har det sa fint, kanske kanske att vi far se tradgarden senare i sommar...Kram!

    SvaraRadera
  5. Grattis!
    Besökte din trädgård förra sommaren på öppen trädgård och vi stod och pratade lite. Vill påstå att det var du som sådde ett litet frö hos mig att starta en blogg, vilket jag nu har gjort. Den är bara två månader gammal men jag kan redan känna igen det du skriver om att se trädgården med nya ögon. Hoppas också att hitta nya trädgårdsvänner.
    Kommer ihåg din hörna med hammocken. Skönt med en egen vrå. Trevliga vimplar! Så bra att kunna få dom i de färger man önskar.

    SvaraRadera
  6. Grattis på tvåårsdagen! Så fin hörnan blev på baksidan, med lavendel och allt! Väldigt lyckat. Och det trista stängslet är som borttrollat. Hoppas att vi får tillfälle att ses igen.

    Ha en fortsatt fin födelsedag!

    Kramar Eva

    SvaraRadera
  7. Hipp hipp hurra på er födelsedag - du och din bloggs. Ja tänk så mycket inspiration och trevliga möten bloggen genererar, det är helt otroligt faktiskt.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Grattis - följer dagligen din blogg och gillar den!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Grattis, och tack för många jättefina inlägg under åren! Inte minst detta, som var väldigt trevligt skrivet! Jag gör som Rosenskäran, jag utbringar ett stort HURRA för bloggare - och särskilt för de som fyller 2 år! ;-)
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  10. Stort grattis på 2-årsdagen! Och tack för all inspiration som du ger! Jag tycker du har hittat en så bra balans i din blogg där du är högst personlig, men ändå privat. Du skriver så bra också, jag känner igen mig i så mycket som du skriver.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hipp hipp Hurra ;)Tack för att vi får hänga med i ditt trädgårdsliv. Måste säga att det var både smart och snyggt att täcka grannens staket med pilmatta. Attans, att min granne inte har Gunnebostängsel! :)
    / Sylvia

    SvaraRadera
  12. Stort grattis på 2-årsdagen och hipp, hipp hurra! Är så himla glad att du började blogga. Hur skulle jag annars ha kunnat träffa dig, underbaraste Hanna?! Jag är så glad och lyckligt lottad som också har fått se Tages trädgård irl. Hoppas, hoppas vi ses snart igen!
    Kramar i massor!

    SvaraRadera
  13. Har den äran på 2-årsdagen!
    Tack för all inspiration och alla fina inlägg du bjudit på under dessa år.
    Håller tummarna för en lång fortsättning!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  14. Gratulerar till dagen och visst är det fantastiskt med bloggandet. Det ger så himla mycket på alla sätt och vis!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Stort grattis på 2-årsdagen! Känner så väl igen mig i det du skriver om glädjen i att blogga och vad det ger tillbaka. Hoppas få läsa dina fina inlägg länge framöver. Kram Kristina

    SvaraRadera
  16. GRATTIS! Tänk vad tiden går fort när man har roligt! Jag ser fram emot nya trevliga inlägg från Tage & Co!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  17. Stort grattis! Det har verkligen hänt en hel del de här åren!Tack för att du låter oss följa med på äventyret:)

    SvaraRadera
  18. Grattis till två år!
    Blogga är underbart på så många olika sätt. Jag håller med om mycket av det du beskriver. För min del är det faktiskt sjunde sommaren jag bloggar. Kan inte fatta att det är så längesedan jag började.
    Hoppas du fortsätter länge till :)

    Kram

    SvaraRadera
  19. Stort grattis på "2-årsdagen"!
    Och tack för fina bilder, härliga inlägg med mycket inspiration. Fortsätt så :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  20. Grattis till 2 år i bloggvärlden!

    SvaraRadera
  21. Grattis bloggen! Vilken tur för alla oss som gläds åt dina kloka texter och fina bilder att det blev en blogg. Ska bli spännande att se vad som händer i hörnet. Pilmattan var en jättebra idé. / Susanne O

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...