lördag 6 juli 2013

Det blev en kornell!

För ett par veckor sedan dog ju plötsligt min vingbenved, som stod i den nya rabatten, oförklarligt. Jag grävde upp den men kunde inte se några konstigheter vare sig på rötterna eller i jorden. Kanske kände den sig oälskad? Den var ett reafynd, inhandlat utan eftertanke och nedgrävd utan någon större entusiasm från min sida. Visst var den fin, men ingen favorit. Hur som helst, när den försvann blev det ju ett stort hål i rabatten och vad skulle jag nu fylla det med? Ett mycket angenämt problem för alla trädgårdstokar...


Som så många gånger förr fick jag inspiration från mina bloggläsare. Den här gången var det Malin med fina bloggen I min trädgård som tipsade om att sätta en kornell, 'Ivory Halo'. Nu hittade jag inte just en sådan, men väl en vitbrokig 'Elegantissima' som jag är så nöjd med.


Den blir nog bra där, mitt emellan den japanska lönnen och carmencitarönnen. Med sina ljusa blad lyser den upp rabatten och de fina röda stammarna kommer förhoppningsvis göra trädgårdsvintern lite roligare. Och så ger den både bredd och höjd mot gatan vad det lider, och det behövs. Så tack snälla Malin för att du fick in mig på det spåret! Tänk, tidigare tyckte jag att korneller var lite tråkiga. Hur kunde jag tycka det?


På tal om bloggvänner, nu blommar sommarljuset som jag köpte på Löddeköpinge plantskola när jag var där med Hélena och Anna-Karin. Det är en hel månad sedan redan, tänka sig. Det här är redan en favorit hos mig där den står och förgyller vår uteplats. Så skir och så vacker ihop med 'New Dawn'-rosorna. Jag tycker den är hur fin som helst och tänker sikta på att försöka övervintra den, det kan tydligen gå här nere i zon 1.



Vi har haft en sån härlig kväll där på uteplatsen, blommorna blommade, fåglarna sjöng och vattenspridaren strilade medan jag och maken svalkade oss med varsitt glas rosé efter en svettig dag på stranden. Och så har vi varit på loppis, det är ju bland det roligaste man kan göra på semestern, tycker jag! Många fina fynd blev det. Och imorgon fortsätter den, den ljuva semestern... Härliga tider!

7 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott!

    Jag har också blivit med kornell och är som dig väldigt glad över det det. Fast om jag ska vara ärlig är kornellen grannens. Det var när jag grävde bort en ful och spretig fläderbuske mot grannen som dennes stora och läckra kornell trädde fram. Så snygg!

    Tänkte också på det där med fjärilarna. Var är de?! Jag saknar dem.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  2. Har tre stora vackra korneller bredvid verandan, så vackra! Tror det är Halo men kan vara samma sort som din. Har en klätterros mitt i som är så snygg med modellerna runt fötterna. Bra val!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint med en ljus kornell, jag har en röd som jag gillar då jag annars bara har grönt. Kanske får bli en ljus också?

    SvaraRadera
  4. Så fint du har det!
    Ha en skön söndag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  5. Nä men vad roligt att du gillade min idé!! Och tack för omnämnandet på din fina blogg :) Kul att även lilla jag kan inspirera. Tycker den ser superfin ut där, och just på kvällen ser de ju extra fina och lysande ut med sina ljusa kanter, eller hur?

    Hihi, det är ganska många gånger jag ogillat växter, och sedan plötsligt när man ser de i RÄTT sammanhang så är de hur snygga som helst. Som min fulfunkia. Efter ett tips från Maria med Almbacken så ser den jättefin ut och jag skaffade fler t.o.m!!!

    Idag har vi haft en superskön dag ute i skärgården med båten. Vi var ute i 9 timmar! Snacka om att känna sig mör. Mör men lycklig och väldigt tillfreds med livet. Barnen var så harmoniska, det var helt underbart faktiskt.

    Nä, slutsvamlat. Ha en skön kväll!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. En kornell är aldrig fel! Fina blad på just din. Har några olika sorter i min trädgård. Underbar ros!
    Ha det gott på din semester!

    SvaraRadera
  7. det är så härligt att titta på andras bloggbilder från de fina trädgårdarna. Jag får så mycket inspiration. det ser så härligt ut med dina fina bilder med skugga och sol.
    ha en underbar dag
    Kram Meta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...