måndag 8 juli 2013

Blåaste vackraste bolltisteln



Äntligen svävar de sagolikt vackra blå tagg-kloten över mina rabatter igen! Nu är bolltistelns tid och de står där så stolt med sitt vackra silvergrå bladverk, i full blom. Den är snygg ihop med rosor, med lavendel, med solhattar, ja, med det mesta helt enkelt. Nu när jag klippt ner daggkåpan, stäppsalvian och lammöronen, för att förhoppningsvis få nya fräscha bladverk och kanske rentav en andra blomning, så blir det lite tomt i rabatterna. Men å andra sidan så syns ju bolltisteln ännu mer... Vad vore Tages trädgård utan den?

 Min första solros för i år slog ut idag, efter lång väntan och längtan från både mig och otåliga barn. Den här mörka sorten heter 'Moulin Rouge' och jag tycker den är så snygg. Låg en lång stund i solstolen i skuggan idag och slappade och bara njöt av att se solrosorna vaja i vinden. Solrosspanare - värre kan man ha det!


Förra året satte jag en vit syrenbuddleja i den nya rabatten, och nu tar den fart ordentligt. Den kallas ju också för fjärilsbuske, men inte hjälper det att jag har planterat en sådan, det är knappt några fjärilar här ändå. Hoppas de dyker upp när solhattarna slår ut ordentligt, för jag saknar dem. Är det den kalla vintern som gått så hårt åt dem tro?

 Annars har vi inte gjort många knop idag, mest hängt i trädgården. Jag har klippt och klippt och klippt. Gamla brunvissnade alliumbollar, spretiga funkiablommor och tufsiga spireaklot. Så mycket prydligare det blir direkt! Nu har vi just kommit hem från stranden, grillen är tänd och kanske blir det ett glas rött till kycklingen. Semestern rullar vidare, ännu en varm härlig kväll...

Ha en fin kväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...