onsdag 17 juli 2013

500 sorters pelargoner...

...det finns det på Pelargonmuseet på Orust! Inne i ett växthus på plantskolan Orust Blommor finns en unik permanent samling med syfte att visa pelargonsläktets mångfald. Och det gör den verkligen med råge, för det är helt enormt hur många olika sorter man lyckats få in på liten yta.









Jag kan inte så mycket om pelargoner, och har väl aldrig varit någon pelargonfantast även om jag alltid köper några vita varje år. Men här blev jag helt överväldigad av alla färger, former och dofter och kan verkligen förstå dem som blir hängivna samlare.


Här finns näpna små miniatyrpelargoner...

 ...ljuvliga doftpelargoner, som doftar allt från choklad till mint...



...och otroligt många vackra bladformer och -färger.




Här finns dom med lockande namn...

...och spännande blommor.




Det var mysigt att gå där och dofta och känna, läsa på de fina och informativa skyltarna.

Jag ville så gärna köpa en 'Tant Hanna' med mig hem som ett minne härifrån, men trots att snälla Eva letade igenom hundratals sticklingar så hittade hon ingen och jag får nöja mig med en bild.


Astrid däremot, hon fick med sig en 'Astrid' hem, som hon lovat att hon ska vattna och sköta alldeles själv.



Det är roligt med samlingar, tycker jag. Man känner verkligen vilket engagemang och stor kärlek till växterna som ligger bakom varje liten planta här och vem vet - kanske går jag och blir pelargontant nu istället för nävatant? ;)

Innan jag avrundar dagens inlägg och går och packar strandväskan vill jag påminna igen om min utlottning - vackra vimpeln från bagerica.se väntar på att få bli skickad till någon av mina läsare!

Kram på er från soliga Orust!

7 kommentarer:

  1. Tänk att jag var där för några år sedan och missade den! Synd att du inte fick tag på en Tant Hanna! Båda Astrid ser söta ut:)
    Erkänner att jag är en Pelargon Tant...har för nuvarande 80 sorter, men har haft fler:/
    Trevlig fortsättning på semestern!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att se så många pelargoner samtidigt! Jag var nyligen till Lisas Växthus i Västernärke där det finns omkring 400 sorter i växthusen. Lisa är en samlare och visar ibland sina stora växthus... http://tigerstassemarker.blogspot.se/2013/07/en-somrig-runda.html

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Jag är inte heller någon superfantast, men när jag omgärdas på det där sättet så är det precis som om något sätter igång i mig. Plötsligt vill jag börja samla! På pelargoner, eller fuchsior eller ngt annat :). Den där röda du visar med spräckliga blad är väl den enda speciella sort som jag har. Tror det är en Bornholm? Fick den som stickling av en kompis som hade den i fönstret, och därför är den så betydelsefull.

    Kram på dig Hanna!

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj vad många pelargoner! själv har jag kämpat emot i flera år men skaffade mina första förra året och eftersom jag inte lyckades ha ihjäl dem över vintern har jag fortfarande kvar dem och ett antal sticklingar!

    Ha en fortsatt skön sommar i din fina trädgård!

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Pelargoner kommer jag alltid forknippa med farfar och farmor, och darmed lite nostalgi - de var pelargonfantaster. Vi har en rosa och en rod pelargon pa balkongen, som har overlevt 2 vintrar just dar. Tycker de ar fina! Och vilka fina "Astridar" :-)

    SvaraRadera
  6. Wow vad härlig samling! Jag har blivit lite smått kär i doftpelargoner, apelsin och citron är stora favoriter :) Kanske en Astrid blir nästa pelargon, som min mormor hette ;)

    SvaraRadera
  7. Vad kul att läsa! Gillar pelargoner men har ingen samling, utan är mest glad när jag får dem att klara vintern. Jag blev nog också mer pelargontant med köpet av vårt 20- talshus. Vi har ju sådana där kopplade fönster, som man kan lägga vadd i, så huset nostalgiförpliktigar på flera sätt och just pelargoner ligger högt på listan :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...