tisdag 18 juni 2013

Vass-kungen i Klagstorp - ett möte att minnas!


Är det någon som ser något annorlunda i bilden ovan? Ja, just det, vår lilla pergola har fått ett tak av vassmatta! När jag var hos Anna Vattenkanna för någon vecka sedan satt vi i hennes härliga lounge, och det var så svalt och skönt där i skuggan. Jag blev så inspirerad att jag genast åkte hem och började fundera på om det inte var dags att göra något liknande i pergolan. Flera av de träd vi planterat i trädgården är fortfarande små, och vi har inte så mycket skugga i trädgården. Och ni som känner mig vet att här är det oftast inte långt mellan idé och handling!








Byggvaruhusens utbud av liknande mattor visade sig vara skralt, de enda vi hittade fanns på Bauhaus och de var väl dyra, tyckte jag. Speciellt som jag har ett projekt till på gång som kommer att kräva ytterligare sådär tio löpmeter pilmatta. Jag gjorde som jag brukar och började googla, och det var så jag fann Adam Ooms i Klagstorp utanför Trelleborg. Adam är något så ovanligt som taktäckare, och han bor i en otroligt vacker gammal skånegård med ett grånat vasstak på. Förutom att lägga vasstak importerar han och säljer trädgårdsprodukter av olika slag, som vassmattor, bambumattor i olika tjocklek, bambupålar, thujamattor och en vansinnigt snygg matta av bark. Allt till låga priser och av prima kvalitet. Vilken guldgruva för trädgårdstokar! Så skåningar, har ni tänkt bygga en spaljévägg, en pergola, ett pilstaket, ett vindskydd eller liknande och är på jakt efter vackra naturmaterial - nu vet ni vart ni ska åka! Wow, vilket ställe, säger jag bara! Och vilken eldsjäl!



Det var fantastiskt kul att träffa Adam och höra honom berätta om ett långt yrkesliv där han i allra högsta grad bidragit till att hålla en tradition levande. Här kan ni läsa mer om honom. Och har ni vägarna förbi, åk och kolla in hans fina tak, säger jag bara!



Vad ska jag då använda de övriga tio metrarna pilmatta till? Jo, äntligen har jag kommit på vad jag ska göra av mitt fulhörn! Jag är trött på att se ogräset frodas på baksidan av grannarnas garage när jag sitter i hammocken, och en kväll när jag satt där och gungade fick jag en liten snilleblixt: Jag ska täcka det fula stängslet med pilmatta, som ska spraymålas svart för att matcha resten av staketet. Det går lätt att sätta dit med svarta buntband (inbillar jag mig i alla fall), och när man tröttnar eller grannen bestämmer sig för att byta staket är det lätt att ta bort igen. Så nu ligger tre rullar pilmatta och väntar i trädgårdsförrådet och sprayfärgen är inköpt och klar. Gissa om jag längtar till helgen så att jag kan få gå loss på det här projektet!


Men ännu några dagar jobbar jag på, och medan jag räknar ner till ledigheten gläds jag åt att min lilla potatisodling är så här frodig och fin och att det nog blir några knölar redan till midsommar. Minns ni min efterlysning av smarta potatisodlartips? Jag måste säga att det blev väldigt bra att bara stoppa ner dem rakt upp och ner i svarta brukshinkar. Just nu tycker jag att odlingen är riktigt vacker, och fint med de vita potatisblommorna mot den putsade väggen bakom.



Och så håller mina 'Iceberg'-rosor på att slå ut, fler än någonsin förr. Blir det lika fint väder imorgon som det har varit idag kommer det att lysa vitt och dofta ljuvligt vid min grind när jag kommer hem imorgon. Trädgårdsglädje när den är som bäst!

Med enormt mycket projekt-kli i trädgårdsfingrarna,

12 kommentarer:

  1. Wow, vad snyggt det blir! Älskar idén med staketet, ser väldigt fram emot bilder. Det är verkligen roligt med dig, du tänker en tanke och gör.
    Bamsekram Hélena

    SvaraRadera
  2. Så fint! "Väggarna" i min hörna (som är av grövre kvistar) har jag köpt hos - gissa vem? - Adam Ooms. Visst är det toppen med solsilande tak...

    Men så snyggt du har det i potatislandet! Jättefint!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Wow - så snyggt och mysigt det blev!!!! Fler bilder önskas:)

    Visst är det härligt med dessa underbara människor man stöter på med all sin kunskap och engagemang.

    Nu ångrara jag att jag inte satte några potatisar......ser ju jättefint ut....och gott.

    Kram, kram

    SvaraRadera
  4. Men å, vad kuligt. Så synd att Skåne ligger där det ligger ... :-D
    Kul idé att klä in staketet med vassmattan, tror inte det är några problem att fästa. I värsta fall kan du väl "sy" lite med en plastklädd ståltråd?

    SvaraRadera
  5. JAg håller med dig , det kliar i fingraran ochman vet nästan inte var man sk abörja. Mina byggs på lager och jag storknar snart av att sitta still och uggla/blogga..

    Taket blev super fint.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Men åååh vad fint. Det är ju precis det som jag ska ha på min pergola också! Kan du inte visa fler bilder. Hur har du fäst dem?

    SvaraRadera
  7. Jättefint, så kreativ du är! Och tusen, tusen tack för din fantastiska utlottning av trädgårdsredskapen som jag ju vann! Vilket paket! Verkligen superfina och lyxiga redskap. Dem ska jag vårda ömt.

    Kram kram

    Eva

    SvaraRadera
  8. Vilken bra idé! Och vad fint du gör det, och vad fint du har det! Allt på en gång! Ser fram emot fler bilder av fortsättningen!

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Vilket ställe du hittat! Har aldrig hört om någon som säljer sådant som vassmattor och liknande. Kanon!

    Smart att dölja grannens ogräs med mattorna. Här skulle jag vilja dölja ett och annat som jag ser när jag tittar åt ena håller.

    Ser ut som att din ros får en rejäl blomning. Jag tycker att det är märkligt med rosorna i år. Några av mina har fler knoppar än någonsin. Helt enorm tillväxt! Andra lever knappt alls och har nästan inga knoppar. Allt eller inget liksom.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Hur fint som helst kommer det bli med vassmatta mot det tråkiga staketet.... Men den där Vass-kungen i Klagstorp, han säljer inte på nätet?
    Skulle passa perfekt hos mig :)
    Lyckliga du som får gräva upp potatis på fredag... Här är det långt ifrån färdigt! För första gången på 7 år har vi inte egen potatis till midsommar pga tjälen som nästan aldrig försvann!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Det där är ju toppen! Nu satte du igång tanke verksamheten hos mig, behöver vindskydd på flera ställen. Det där skulle ju bli perfekt. Tack för bra tips :)

    SvaraRadera
  12. Underbart! Synd att det är en bit till Trelleborg...men jag har ju Maria i Tärnsjö. Hon har en vassvävstol i mastodontformat i sin ena gamla lada där hon gör mattor till sina tak. Där visade hon principen och så for jag hem och provade att göra några mindre ytor till bänktäckning. Inte så svårt bara man kommer ihåg att skörda vassen innan isen ruttnar :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...