torsdag 20 juni 2013

Varmt, varmt, varmt!











Plötsligt kom högsommarvärmen, utan förvarning och lika chockartat varje gång. Hela Malmö har varit som insvept i en våtvarm filt idag och temperaturen klättrade upp mot 30 grader nu i eftermiddag. Jag brukar inte gilla sådan värme så mycket annars men efter den här vintern är den välkommen. Och precis som jag trodde - när jag kom hem hade min 'Iceberg' slagit ut och är nu helt översållad av vackra vita blommor. Heja värmen!


Precis bredvid rosorna är bolltistlarna också på gång. Jag tycker de två är så fina tillsammans! Men i år har jag fullt av spott-stritar på bolltistlarna, ja, och på lavendeln och isopen. Någon som har något bra tips på hur man blir av med dem? Bladen brukar bli fula av dem och jag är så trött på alla kryp som man måste kämpa emot hela tiden! Och nu när värmen kommer är det ju rena partyt för dem. Bladlössen kommer väl snart marscherande i horder nedför gatan, alla med siktet på mina nyutslagna rosor. Suck!



Äntligen är zinniorna på gång, och dom har minsann inga stritar! Inga bladlöss heller, och inga minerarflugor eller annat otyg. Nej, friska och fina är dom! I denna värmen hoppas jag att det kommer att slå ut en hel drös av dem innan helgen är slut. Årets sort heter 'Queen Lime Red', och jag måste säga att det börjar lovande. Är den inte hur fin som helst?

Idag hade jag hoppats komma lite längre med mitt pilmatte-projekt, men det har varit på tok för varmt för att måla, än mindre att tänka en kreativ tanke. Så det blev solstolen i skuggan istället, där jag somnade som en sten efter en intensiv vecka. Trött, men glad! Och imorgon är det midsommar, vi ska fira med goda vänner. Meteorologerna varnar visst för ett hejdundrande åskväder... inte helt otippat kanske efter dagens värmebölja. Vi får väl se om det blir paraply eller sommarklänning eller både och?

Regn eller sol - ha en glad midsommar allesammans!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...