onsdag 12 juni 2013

Väntan och semesterlängtan

Nu vill jag ha semester! Nu, nu, nu!!! Den där långhelgen med alla trädgårdsroligheter fick igång mina tankar och nu är det så mycket jag vill göra i trädgården att jag inte har tid att jobba mer! Inte på några månader i alla fall. Jag vill bara vara i min trädgård, behöver vara där för att få utlopp för alla mina tankar. Och så vill jag sova många tupplurar i hammocken vid klätterhortensian...


Och plocka många, många buketter med sommarblommor. Nu har den första rosenskäran slagit ut, men bilden gör inte färgen rättvisa, tyvärr. Den ser så gräll ut här, men i själva verket är den jättefin mot den mörkrödbladiga japanska rönnen som växer bredvid. 


Jag vill gå omkring på mina grusgångar och bara lyssna på knastret... allra bäst tycker jag om det på morgonen, och det ska bli så skönt att kunna dra ut på morgonrundan hur länge som helst istället för att bara snabbt ta sig en liten omväg på väg till brevlådan och morgontidningen. Och dricka morgonkaffe därute varje dag, det vill jag också.

Jag vill ligga på min mjuka sköna gräsmatta och spana på moln och flygplan. Jag brukar bära ut en hög med kuddar och så ligger jag där och bara glor ut i det blå... Så där som man bara kan göra när man haft semester ett par veckor och är härligt dagvill och helt obrydd om att det finns en vardag långt därframme någonstans.


Jag längtar efter att se mina mörkröda solrosor blomma. Idag såg jag den första knoppen, och nu vill jag vara ledig så att jag får pyssla om dem riktigt ordentligt. Visst är de väl vackra med sina mörkröda bladnerver?



Och så längtar jag extremt mycket efter att få skörda mina första zucchini från odlingen på komposten och de allra första små gurkorna från mitt allra första växthus. Ja, jag behöver vila, pyssla, umgås, leka och bara vara.

Två veckor till... på något sätt ska det gå!

9 kommentarer:

  1. Det låter helt underbart!
    Även om jag egentligen har semester så känns det inte så. Inte alls. Långa listor för varje dag ligger på köksbordet. Idag har jag rensat alla rabatter (jag har en del), rensat mellan alla plattor och andra stensättningar, varit på systemet, köpt födelsedagspresent, tittat och fotat Erica på studentkarnevalen, storhandlat på Maxi, putsat fönster, kört Oscar till träningen, putsat lite fönster till, hämtat Oscar, bakat tårtbottnar, tagit upp köttet som ska marineras i morgon och nu sitter jag här i soffan. Inte konstigt att jag r trött! Är det detta som är semester??? Ja, om man har student på fredag så är det så. I morgon står matlagning och städning på listan. På lördag ska göra ingenting!
    Det är så klart roligt med student också men lite jobbigt är det nu ett par dagar.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg solros, ska bli spännande att se hur den ser ut när den slår ut! Åh, vad jag känner igen mig i din längtan. Här ligger jag typ två veckor efter i mitt trädgårdsschema (pga resor, röjning av gamla hus och en massa annat jag inte rår över) och det märks. Det är en ständig dragkamp mellan det jag vill göra (plantera ut fina fördrivna dahlior i krukor, binda upp klematis och ta en massa foton t.ex.) och det jag borde göra (rensa upp en hisklig massa våtnarv). Men om två veckor har jag också semester, så vi kan väl räkna ner tillsammans? :) Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Ja, hur ska man stå ut! Inser att jag inte kommer att få en hel trädgårdsdag på tre veckor... Bara kvällar och ett par timmar på morgonen... Hur tänkte jag nu!? Åka på världens bästa inspirationsresa och sen inte kunna få utlopp för alla idéer... Farligt! Så roligt när du skrev om tuppluren i hammocken och jag fick hela bilden i mitt huvud :-)
    Kram underbara du!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Härlig känsla du beskriver! Gillar din trädgård jättemycket, och längtar till/om jag får grusgångar hos mig:).
    Jag har två dagar kvar att jobba, sedan väntar lång ledighet. Idag öser regnet ner här, det behövs men jag hoppas det blir kortvarigt. Fotbollscup i helgen:).
    Ha en fin torsdag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Du har ju beskrivit så fint allt inspirerande du ska göra på semestern så det är klart att du står ut! Det kommer bara att säga pang så är du där. Första semesterdagen! Snart :)

    Själv blev jag arbetslös för ett tag sedan. Jättetrist, men jag är glad att jag har en trädgård just nu. Under min långa semester ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Ah, underbart skrivet! Långa fria dagar att bara njuta av allt i trädgården, hoppas dina dagar går fort nu:)!

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. HEJ,
    härliga bilder, jag känner riktigt hur skönt och vilsam din trädgård är.. Vad använder du för kantstöd intill rabatten, mot grusgång för att få den så rak, och bra stöd.. Ser snyggt ut. Maila gärna: elis_ohman@hotmail.com

    Tack för att jag får vara med och följa din blogg !

    //
    Elisabeth i V-by

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elisabeth! Vi köpte våra rabattkanter på Vellinge byggvaror, liknande finns på de flesta större byggvaruhus. Tack för att du följer mig! Kram Hanna

      Radera
  8. Det är så mycket man längtar efter just nu... Kan skriva under på allt du räknat upp. Har inte ens kommit i närheten av att ha planterat alla mina fynd från förra helgen. Har iaf kommit så långt att jag placerat ut dem i rabatterna.. Eller iaf nästan alla.. ;)
    Kramar i massor kära du!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...