tisdag 11 juni 2013

Säg hej till de nyinflyttade

Efter flera intensiva veckor med avslutningar, barnkalas, jobbinternat och en härlig bloggträff på det känns det som det börjar bli dags för semester. Jag vill bara hänga i min trädgård, läsa böcker i solstolen och genomföra några småprojekt som jag har på lut. Än är det några veckor kvar dit, men på vår trappa är det i alla fall riktig sommar nu. Penséerna har fått flytta till komposten och istället står där en storblommig lobelia och en vit pelargon av okänd sort.



Jag är ingen pelargonmänniska, det har jag insett. Det finns ju hundratals och åter hundratals och ändå tycker jag att den allra finaste är just denna enkla vita. Jag älskar doften av pelargonernas blad när man håller på och pillar med dem, för mig är det en doft av barndomens somrar.


Det blev ju en hel del nya växter när jag åkte med trädgårdstokarna till tre olika plantskolor, och jag är riktigt glad för dem alla. Rosenkragen 'Robinson's Rose' blev så här fin ihop med spansknävan. Strax intill har jag planterat de rosa höstanemonerna som jag fick av Hélena. Tack snälla du för dem, jag kommer att tänka på dig varje gång jag ser dem.






En ny näva har jag också skaffat minsann. Det skämtades friskt i helgen om att jag kommer att bli en sån där trädgårdspensionär som samlar på en och samma växt. Nävatanten ska bli mitt nya namn! Denna föll jag pladask för på Åbergs, då den har härligt mörka blad och passar perfekt som granne till mina höstsilverax och kärleksörten 'Matrona'. Det är en pricknäva 'Espresso' och jag tokgillar den redan! Anna-Karin köpte också en, och det ska bli kul att se vilka grannar hon väljer.


Hoppsan, här är visst en till... Vissa galna tanter samlar på katter, den här samlar på nävor! En vit brunnäva (skumt att den heter så förresten, en brunnäva borde väl alltid vara brun?) har hittat sin plats i skuggrabatten under plommonträden där den blev så här fin mot den vitkantade funkian bakom. Där växter redan drakmynta, och jag tror att de kommer att avlösa varandra fint. Kanske kommer jag till sist att ha i alla fall en liten rabatt-snutt där det blommar oavbrutet från april till september?




För att få lite höjd i samma rabatt har en rodgersia, eller skuggblad som är ett finare namn enligt mig,  flyttat in. Tycker att bladen är så vackra, som stora solfjädrar.

Under elefantgräset har jag planterat brun taggpimpinell, en annan ny bekantskap som jag förälskade mig i. Hur söt är den inte?


Och till sist irisen 'As The Cour', som jag också bara måste ha. Så snygg med den mörklila bladroten. Blommorna ska vara riktigt mörkt lila, men man vet ju aldrig Nån som har den som kan visa en bild?

Alltså, det är ju livsfarligt att gå och shoppa ihop med liksinnade på det här sättet. Tänk om de hade stannat en hel vecka? Nu vill jag höra vad ni tycker om mina fynd, och om ni har några tips angående odling av dem. Och vill ni se de allra finaste bilder från min trädgård, långt finare än några jag någonsin tagit själv, då ska ni läsa det här inlägget hos Hélena. Hon är en riktigt begåvad fotograf, eller hur?

2 kommentarer:

  1. Nu rodnar jag! Tack rara du för berömmet! Dina inköp är så fina och de kommer att bli supervackra i dina redan vackra rabatter. Tänkte på dig ikväll när jag stökade i mina. Skulle behöva lite av din ordning :-)
    Bamsekram!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Espresson har jag också, får dock sällan se den blomma för det är en rådjursfavorit. Men i år har den klarat sig, så fint den blommar nu! Jag skulle nog också kunna bli en nävatant... I helgen köpte jag äntligen Rozanne, så nu väntas blå blomning hela säsongen!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...