måndag 3 juni 2013

Finn ett stort fult grönt fel


Så har den då flyttat in hos oss till sist, studsmattan. Enormt stor, fyra meter i diameter. Alla i familjen är överlyckliga, utom jag. Ja, möjligtvis kissen också... Vi har diskuterat och velat, det har tjatats och bönats i månader och år.


Jag vill förstås som alla mammor att mina barn ska ha så kul det bara går, och till den kategorin räknas studsmattehopp. Glädjen i deras ögon har lyst varje gång de hoppat på mina släktingars studsmatta, och länge, länge har de önskat sig en egen. Om de bara inte var så himla fula! Men jag föll till föga till sist när vi hittade en grön till hyfsat pris och konstaterade att den skulle få plats längst ner i trädgården och inte behövde stå mitt på gräsmattan. Hela kvällen har vi byggt, och imorgon blir det hopp-premiär. Jag suckar lite inombords men tröstar mig med att nu kanske det inte blir lika intressant på ett tag att plocka av varenda blomma? Och så tänker jag på hur otroligt glada de kommer att bli, och då blir jag också glad!


Annars är det en solig och vacker, men väldigt blåsig kväll här. Jättedaggkåpan håller på att slå ut, den är en av mina absoluta perenn-favoriter. Jag älskar den ljusgröna färgen och de vackra bladen. Förra året lärde jag mig också av Anna Vattenkanna att klippa ner dem rejält efter blomningen så får man nya blommor på sensommaren.

Silverarven har jag alltid tyckt är en rätt tråkig växt, den har fått mig att tänka på fantasilösa torra 70-talsplanteringar. Tills jag såg den i Katarinas underskönt vackra silvriga rabatt. Då ändrade jag mig tvärt och nu har jag den tillsammans med lammöra och lavendel, och den är hur fin som helst. Det är kul att man kan ändra sig, eller hur?


Kvällssol över silverpäronet i den nya rabatten. Det är som allra finast på kvällen, tycker jag. Den grå färgen bara lyser! Alliumbollarna har snart blommat över i den nya rabatten och snart är det solhattarnas tur. Snabba skiften i trädgården just nu, och bara några ynka veckor kvar till semester. Gick våren inte väldigt fort där på slutet?

Ha en fortsatt fin kväll!

11 kommentarer:

  1. :-) Så nu har ni fått eländet... Jag har bestämt mig för om F vill ha en studsmatta ska han få en men då gräver vi ner den så bara mattan syns. Då behöver man inte nät och sen när eländet åker ut ur trädgården har jag en snygg grop till en damm :-)
    Syns om ett par dagar!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. En grön?! Det har jag aldrig sett, så mycket snyggare, sonens är blå och syns så väl. Men han älskar sin studsmatta efter alla år, nu spelar de mest fotboll på den.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Håller med dig. Tycker de är jättefula men den gröna varianten var ju snyggare än de hemska blå man brukar se. Kan trösta dig med att ungarna får ett jättebra balanssinne när de lär sig hoppa och blir starka i sina ben (det har iallafall min anhöriga blivit)/M

    SvaraRadera
  4. Redan när jag läste rubriken anade jag vad som komma skulle. Men se det så här, eftersom Tages trehjuling förmodligen inte kan ingå som skön rekvisita så länge till i dina fina bilder så måste du ju bjuda oss på något annat som visar att det är en trädgård som tillhör en barnfamilj. En studsmatta kan säker agera snygg förgrund i någon bild?

    Kul att du nappade på mitt tips om daggkåpan. bara på den sen - inte vara rädd att klippa :-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag säger också att den gröna är bättre än en blå. Och tänk vilken bra grusgård du kan ha där sedan. Men hoppa nu försiktigt så ni inte krockar :)

    SvaraRadera
  6. Alla ska vi den vägen vandra......:). Åh, vad jag höll emot men när vi hittade en mörkt grön( samma som er) kkände jag att det var ok. Vi har haft vår i några år nu och jagmåste erkänna att det är en av de bästa investeringar vi har gjort. Våra barn och andras barn fullkomligt älskar den. Ser ut dom ni hitrat ett bra ställe i trädgården i alla fall.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  7. Men den är grön, det var väl en välsignelse! Men det är klart att dom ska studsa dom små liven. Fast jag har aldrig gjort det, vågar inte prova för då står väl en sån här på berget också!!!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Det går bara inte att stå emot när man har barn i "hoppåldern"! Vi har haft vår i flera år och barnen är 9 och 11 och vi pratade om det bara häromdagen att går den här sönder kommer vi att köpa en ny för de har så fantastiskt roligt med den trots att de börjar bli större. Visst kan man gräva ner den och slippa nät men har man bolltokiga barn som jag har som älskar att spela fotboll på studsmattan är nätet en välsignelse för alla stackars växter i närheten! Vår står mitt i trädgården och dras mellan två ytor varje gång jag klipper gräset. Trädgården är till för hela familjen tycker jag. Mycket hellre en studsmatta än alla fotbollar som kapar mina växter! Du kommer att ha glada barn i sommar!

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Det är så vackert hos dig - stutsmatta eller ej! Och jag håller med om att allt blir ännu lite vackrare på kvällen. Så kul det var att se dina bilder från Malmö-mässan. återigen svär jag lite för mig själv att det är så långt ned till er. Men nu ses vi snart iaf!Jag plockar upp Hélena tidigt på torsdag morgon och sen beger vi oss söderöver. Vi tänkte stanna till i Gunilla berg på vägen ned så det blir nog iaf sen eftermiddag innan vi dyker upp. Längtar!!!

    SvaraRadera
  10. Studsmattan är ju super, men inte supersnygg som sagt.

    Jag har liksom du inte haft ett gott öga till Silverarv... Kan den verkligen vara snygg?

    Här är det kallt och dant idag. Storebror 5,5 år är fortfarande hemma med vattkoppor, så idag har vi haft filmdag än så länge. Mysigt :-).

    Ha det bra!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Jo, våren gick nog väldigt fort. När var den???

    Studsmatta slapp vi här. Den började komma i samma veva som vi kunde skylla på att våra barn faktiskt var så stora att de klarade sig utan. Skönt för mig :)
    Det ser ut att vara hur fint som helst i din trädgård trots studsmatta.

    Jag blir så inspirerad av alla som skriver om färgstämmiga rabatter, som silver. Silverarven har jag hittat bra platser för. Särskilt bra är den längs uppfarten där den fyller sin funktion under en stor paradisbuske. Där är torrt och den klarar det bra.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...