måndag 24 juni 2013

En liten sorg men desto mer blomsterglädje



Så här extremt deprimerande ser min vingbenved ut helt plötsligt. För någon vecka sedan började den sloka, och jag vattnade men det hjälpte inte alls. Nu är den tvärdöd, mycket märkligt. Har ni någon teori? Det ser i alla fall ut som jag får fundera ut någon annan buske som kan passa i den nya rabatten. Suck, sådana här oförklarliga missöden hör trädgårdslivet till men är lika tråkigt varje gång det händer.


I ärlighetens namn ska jag dock erkänna att den där benveden inte var någon stor favorit, utan ett reafynd som slank med av bara farten en dag sen höst på plantskolan. Kanske kände den det på sig? Nåväl, tur att det finns så mycket sommarfägring att glädja sig åt istället, nu blommar det verkligen precis överallt. Och humlorna har fest i stäppsalvian så det står härliga till!





Och den gamla pionen blommar! Jag blir lika glad varje år, jag som trodde att jag aldrig skulle få se detta efter att ha hittat dem bortglömda i skuggan på husets norrsida när vi flyttade in. De flyttades fram i solen och sedan tog det ett par år. Men nu!


Sommarblommorna är också på gång, och årets första ringblomma 'Strawberry blonde' såg dagens ljus i midsommarhelgen. Både den och rosenskärorna har frösått sig själva sedan i fjol och det är så kul att de kommer tillbaka, och på oväntade ställen dessutom!


Bolltisteln och rosorna, rosorna och bolltisteln... jag vet att jag har visat dem många gånger förut, men det kan inte hjälpas. Jag blir ju nyförälskad i dem varje år vid den här tiden!


Igår var vi på stranden och badade för första gången i år. Och medan badkläderna torkar på bänken tackar alliumen definitivt för sig. Jag tycker att fröställningarna är så vackra så de får stå kvar.


Sist ut idag en av de mest efterlängtade av alla. Äntligen blommar lavendeln och nu kan semestern börja! Bara fyra arbetsdagar till, sedan är det jag som lägger mig i solstolen och bara luktar på mina blommor. Hur har mina läsare det, är det någon mer än jag som jobbar fortfarande?

Ha en riktigt fin fortsatt måndagskväll, med eller utan semester!

13 kommentarer:

  1. Jo, här jobbas det 2 dgr till! sen ska jag också "bara vara"!
    Visst är det så, att man blir lika överväldigad och kär varje sommar, då allt vackert kommer tillbaka! Och så vill man visa det varje år för alla! Hihi, vi är väl såna allihopa. Gratis frösådder är härligt, Rosenskära har jag fullt av, fast jag inte sått ett enda frö i år!
    ha det gott! Snart semester! Lena

    SvaraRadera
  2. Sork!!! Nej, lyssna inte på mig, jag har snöat in på det spåret. Men visst är det trist när sakerna bara stendör och man tycker de borde stortrivas. Underbara bilder och du får hemskt gärna besöka mig OM jag får besöka dig.
    Semester??? Jo tack, om en sådär en tre veckor, men då ska den utnyttjas till fullo.
    Ha det gott på din semester
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag blir glad varje gång du visar rosbilder. Har dåligt med den varan just nu. Måste planteras in som så mycket annat... Har bara inte hunnit så långt i trädgården än. Jobbar tre veckor till, men sen blir det varvat med trädgård och solstol:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig trädgårdsblogg! Hit kommer jag att kika in fler gånger...spännande och inspirerande.

    SvaraRadera
  5. Tre veckor kvar till semestern, suck. Och massor med jobb tills dess. Men sen ska det njutas :-). Vad trist med vingbenveden! Har tyvärr ingen bra teori att bjuda på... kanske en liten kornell 'Ivory Halo' skulle passa där istället, eller är den för stor? Köpte en på rea i höstas och jag är stormförtjust i de vitkantade bladen. De lyser verkligen upp kvällstid. Litet tips :-).

    Ha det bra!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket blomparty du har hemma hos dig! Hm. Du vill inte ha någon riktigt hög perenn då istället för träd eller buske? Typ en ruta?

    SvaraRadera
  7. Lika mycket fint som vanligt!
    Himla trist med vingade benveden. Jag kommer eventuellt att behöva flytta min och jag är lite orolig för det.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Fröställningar kan vara nog så vackra som blommorna i bland. Jag har inga allium....Får sånt habegär när jag ser din a bilder!

    SvaraRadera
  9. Ja visst är det skumt med sådana plötsliga dödsfall! Som mina sex alunrot av samma sort som det nu bara finns en levande kvar av, helt oförklarligt! Vackra bilder för övrigt! Är ju svag för rosor och din vita ser väldigt fin ut. Hade den för något år sedan men plötsligt frös den bort. Jo då, jag jobbar! Nästa vecka också...

    kram louise

    SvaraRadera
  10. SEMESTER är det här, hurra! Trist med benveden, men tyvärr händer ju sånt då och då. Tur att det inte var din absoluta favorit.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Har du lyft upp den och kollat rötterna? Och du den där pionen... Ser den inte lite grisskär ut ;-)
    Skämt och sido, ursnygg är den och jag längtar tills mina pioner blommar... Du kanske ska ha en buskpion istället för benveden
    Stor kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Så mycket vackert du visar - härligt! Ja, och den där benveden... kanske ändå en lättnad då du inte var helt förtjust. Nu nya möjligheter =o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  13. Nej, Hanna,jag har inte semester förrän om 2,5 veckor! Får lite panik över detta faktum...
    Jag har fått för mig att allt utom rosor har blommat över i trädgården då:)
    Stämmer såklart :)

    Ha en härlig semester!

    // veronica

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...