lördag 22 juni 2013

En endaste iris...

Midsommarafton är över och vi hade en sådan fin dag med våra vänner. Det utlovade åskvädret uteblev och vi kunde vara i trädgården hela dagen, härligt! Idag är det mulet och rätt så blåsigt här och vi njuter av en riktigt lat dag, jag läser en mycket spännande bok och man och barn spelar tv-spel och äter godis. Bättre blir det faktiskt inte.


En stund i trädgården blev det förstås i morse och till min glädje såg jag plötsligt en blomma i min tråkiga rugge med iris-blad. Den här plantan  har jag haft länge och flyttat flera gånger. Den blommade fint första sommaren, men sen dess har det mest kommit blad, trots att jag flyttat upp den närmare markytan och daltat i största allmänhet. Fin är den, och så snygg ihop med daggkåpans limegröna blommor. Någon som har en aning om vad det är för sort? Som så många gånger förr har jag ju tappat bort lappen...


Brunnävorna har blommat över och förpassades till komposten i förmiddags. Jag kör den brutala stilen numera, på inrådan av Anna Vattenkanna, och nu är de stubbade nästan nere vid marken. Snyggt är det inte just nu, men jag har gödslat och vattnat rejält och hoppas på nya fräscha blad och kanske en och annan blomma någon gång i slutet av juli.



Zucchini-plantorna i komposten exploderar och nu väller de ut över alla kanter. Vi har skördat de första och många fler kommer det att bli. Blommorna är fina tycker jag. Tydligen kan man äta dem, och friterade ska de vara en delikatess. Någon som har provat?


I toppen av plommonträdet blommar det för fullt. När vi flyttade hit hittade jag en ledsen liten kaprifolplanta som förde en tynande tillvaro i det igenvuxna kaos som rådde här då. Jag räddade den ut i ljuset och planterade den vid plommonträdet. Några år senare ser det ut så här, och jag funderar på om plommonträdet egentligen mår så bra av att ha en sådan hyresgäst så tätt inpå? Vackert är det i alla fall!

Hoppas att ni har en lugn och skön midsommardag. Nu tillbaka till soffan och till boken som är så bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...