tisdag 4 juni 2013

Coral Reef inpå livet

Jag har roat mig med att följa en av jättevallmon 'Coral Reefs' blommor, just när den skulle till att slå ut. Det är fascinerande att se hur det först bildas en spricka i den stora knoppen...


...och bara några timmar senare har kronbladen börjat veckla ut sig, som en nyfödd fjärils vingar.

Så fälls de stora kronbladen ut, ett efter ett, tills den står där som en rosa sky. Jag tycker att den påminner om en ballerinakjol av rosa tyll!

 Vacker i kvällsljuset...

 ...och fascinerande på riktigt nära håll. Visst är den något alldeles extra så här inpå livet?

Fast jag ska erkänna att petiga jag har haft svårt för färgen, som inte riktigt går ihop med mina övriga rosa toner. Särskilt mot spansknävan precis bredvid tycker jag att den skär sig. Och den är skräpig och ful när den blommat över, med stora bladrosetter som gulnar och vissnar och lämnar stora hål i rabatten. Men när jag nu studerat den på nära håll i några dagar tror jag nog att den får stanna. Vad tycker ni?

11 kommentarer:

  1. Så fina bilder! Mina har inte börjat blomma ännu, men jag håller med dig om att färgen är lite svår (fast jag vill ha den kvar i alla fall!) och att den blir skräpig efteråt. Jag har samplanterat med alunrot, de tar fart lagom när vallmon blommat över. Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Underbar! Jag har vita som är utslagna nu men jag har tyvärr inte haft nöjet att se dem öppna sig.

    Har du facebook eller en mailadress?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det något speciellt med dom! Har en ljusare variant som jag måste flytta på. Hoppas den klarar det.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vackra bilder! Har nog haft någon liknande sort i min trädgård. Jag brukar inte vara kräsen med färger men den var allt annat än matchande till mina andra rosa blommor, tyvärr! Men visst är den vacker! Du får väl se hur du gör:-)

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Jag är också lite kluven till den. Men när den blommar förlåter jag den allt.. ;) Jag har planterat den tätt intill funkia, alunrot eller strandiris. På så vis kan jag gömma de fula bladen under och bakom. det funkar riktigt bra.
    Ses i morgon! :D

    SvaraRadera
  6. Även jag är kluven till mina jättevallmo, som dock är vita. De blir inte riktigt snygga ens när de blommar (särskilt när det har regnat som det har i Malmö på sista tiden), och då känns det sådär... Mina är frösådda förra året och redan i år är de hur stora som helst. Tar helt över allt runtomkring.

    Man skulle vilja veta om de går att skära ner efter blomning?

    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  7. Ballerinan har glömt raka benen! 😂

    SvaraRadera
  8. Vacker primadonna det där!
    Håller med dig om att vallmo inte är lika vackra efter blomningen. Jag drar bort hela blomman när de blommat ut. Frösår sig verkar de göra ändå... Tur - för jag vill inte vara utan dem!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  9. Jättefina bilder Hanna! Ja jag har samma problem, och därför finns den inte hos mig mer :-). Jag tycker den är snygg, men man måste hitta rätt sammanhang tycker jag. Hoppas du finner ett!

    Ha en skön helg!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Jisses så vacker! Nog kommer du på något bra, annars kan du skicka dem till mig ;)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...