tisdag 28 maj 2013

Sommarens nya trädgårdsböcker








Ninna ninna ni nanna, ninna nanna ninna, ninananna ninananna ni nanna na nina.... Veckans boktips! Idag tänkte jag tipsa om inte mindre än tre trädgårdsböcker, alla utgivna nu i vår och alla så fina var och en på sitt sätt.

Paradiset: Underbart, enkelt och lite slarvigt i trädgården av Sanna Töringe och Sophia Callmer är en riktig ögonfröjd. Här får man en mängd handfasta tips på hur man kan skapa sitt eget paradis, en plats att njuta av trädgårdlivet och inte bara arbeta. Sanna Töringes texter är fina och informativa på alla sätt, men det är bilderna jag fastnar mest för - de är andlöst vackra. För er som följt mig ett tag kanske fotografens namn är bekant. Ja, just det, det var ju hos Sophia jag gick fotokurs i höstas. Att hon är begåvad har jag vetat länge, men den här bilderna är så fina att jag blir alldeles tagen. Sophias fina blogg hittar du här, kika gärna in och ta del av hennes fotokonster. Fantastiskt arbete du gjort Sophia, grattis!

Boken Varför blommar det inte? av Agneta Ullenius är en sammanställning av hundratals trädgårdsfrågor som kommit in till Svenska Dagbladet och som alla fått svar av trädgårdsexperten Ullenius. Här får man veta allt om beskärning, om val av växter till häck och rabatt, om ohyra, sjukdomar och annat elände. Författaren har en lätt uppläxande ton som jag gillar. Hon är tydlig med vilka växter hon gillar och vila hon tycker mindre om, och det är ärligt och känns äkta. En mycket bra bok, både att äga själv och att ge bort till vem som helst som har en trädgård. Problem drabbas vi ju alla av - se bara mitt inlägg från igår - och då kan den här boken ge svar på tal när tvivlet sätter in.

Till sist en ny projekthandbok: Stora boken om trädgårdsprojekt av Marianne Svärd Häggvik. Wow, vilken bok! Oavsett vilket material du föredrar, sten, tegel, trä, pil, betong, metall eller glas - du hittar garanterat någon rolig trädgårdsidé här. Fina bilder och mycket tydliga instruktioner gör det ännu mer lockande. Själv blir jag sugen på att gjuta trampstenar med fina mönster, eller kanske göra en korg av luffarslöjd... eller vackra betongfat med snirkliga kanter. Här finns såväl riktigt rejäla, tunga, svettiga projekt som riktigt finlir som kräver koncentration i all sin pillighet. Jag blir grymt inspirerad! Det har ju kommit en hel rad sådana här böcker de senaste åren, men det här är helt klart den bästa i sitt slag enligt mig. En riktigt bra presentbok är det också. Full pott!

Ja, efter gårdagens släng av trädgårdsaversioner var det skönt att vila ögonen i dessa sköna gröna böcker en stund. Det är roligt att det ges ut så mycket bra trädgårdsböcker, och att det finns dom som lyckas sticka ut i mängden. Nu har ni tips på vad ni kan läsa i hängmattan i sommar, om ni mot förmodan skulle ligga där... (trädgårdstokar gör ju sällan det).

Ha en fortsatt fin kväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...