lördag 4 maj 2013

Kvällsljus, sommarljus...

Igår när jag kom hem från jobbet kändes det som sommar i trädgården. Barnen for omkring som två färgglada fjärilar därute, stojande med sina kompisar. Kissen solade i en rabatt och maken hade lagt en flaska rosévin på kylning. Det mjuka kvällsljuset bäddade in allt i en varm skön ton, och plötsligt var det verkligen sommar i luften!

I den nya rabatten växer det för fullt. Eller ny och ny, nu fyller den ju snart ett år. Det ska bli spännande att se hur den blir i år, förra året var ju alla växter nya och lite taniga. Jag hoppas på frodig grönska sommaren lång.


Häggmispelhäcken längst ner mot gatan är inne på sin tredje vår, det var i maj 2011 vi planterade den. Första sommaren blev den hårt attackerad av hungriga duvor som kalasade på bären på det mest brutala sätt. Inget roligt! Men i år hoppas jag att den ska ta fart ordentligt. Och blomma kommer den att göra vilken dag som helst nu, och efter det tar snart det sommargröna bladverket över.


De mörklila tulpanerna ligger i startgroparna...

 ...och äppelträden likaså. Malmö är redan fullt av rosa och vita skyar, så underbart härligt att se!

 Också i köksträdgården är det fullt ös. Vinbären har kommit så här långt redan.

Och i rabarberlådan vibrerar det nästan av växtkraft. Den där enda rabarberplantan som växte här när vi flyttade hit alltså, oj, vad den har gett mycket glädje! Jag har delat den flera gånger, och den har vuxit lika explosionsartat i trädgårdarna hos grannar och goda vänner.


Dvärgsyrenen som jag köpte förra året har övervintrat fint i sin kruka och snart kommer den att blomma med sina söta små miniatyrklasar till blommor och sprida sin ljuva doft i pergolan. Jag har också gett bort dvärgsyrener flera gånger i inflyttningspresent - den funkar ju lika bra på en balkong som i en trädgård och det är roligt att kunna ha ett litet träd vart man än bor.




Silverpäronet knoppas för fullt, och det ska bli så roligt att följa det denna första vår hos oss. Vi planterade det ju mitt i hetaste sommaren i fjol efter att jag fått ett av mina infall. Snart ska det silvergröna bladverket kasta sin sirliga skugga på rabatten därunder, och då är sommaren här!

Ja, det var en underbar kväll igår och nu väntar en härlig helg med flera efterlängtade trädgårdsutflykter. Förvänta er små bildreportage därifrån!

Och ha en riktigt skön lördag!

6 kommentarer:

  1. Låter som en alldeles underbar fredagskväll. Jag riktigt känner energin och växtkraften genom dataskärmen:-). Ha en skön helg med fina trädgårdsutflykter.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jag har ju inte tillgång till trädgård numera, tyvärr, och blev så intresserad av din dvärgsyren. Undrar om jag skulle kunna ha en sådan på altanen....ska kolla lite med någon som säljer växter. Och rabarberna var ju helt fantastiska!
    Finns det godare än årets första paj med tex vaniljsås/glass till....

    SvaraRadera
  3. Våren har kommit mycket längre hos dig, lycka!!Fina , underbara kort av en skön vårgrönska.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  4. Helgen kunde inte börjat bättre! Nu händer allt på en gång och man har fullt upp att hinna med. Fast det är ju också tjusningen ...som vi väntat på det här:)
    Trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  5. Underbart vårigt! Ska bli roligt att följa din trädgård nu när den är ett år äldre!

    kram louise

    SvaraRadera
  6. Helt underbart :-) så mycket vackert vi har att se fram emot.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...