lördag 18 maj 2013

Kom liljor och akvileja


Första liljekonvaljen blommar i skuggrabatten! Åh, den där underbara doften... Liljekonvaljer och syrener, skolavslutning, Uti vår hage, fröken Birgit som skrev "Glad sommar" i en blomsterkrans på svarta tavlan, nystruken klänning och mamma som torkade bort en liten tår när sommarpsalmerna tonade ut över alla de stolta föräldrarna som samlats. Tänk så många minnen en doft kan väcka ändå! Och nu står jag snart där själv och är den där mamman som får ta fram näsduken när de sommarklädda barnen börjar sjunga. Hur gick det till? 



Aklejorna är på gång de också. Kanske slår de ut innan dagen är slut, för idag väntas ännu en sommarvarm dag härnere i Malmö. Konvaljdoften blandas av lukten från gräsklippare och grillar som kommer svävande över villaområdet och det är så härligt så det är inte klokt! 25 grader igår och idag ser det ut att bli lika varmt och skönt.


Här har ni nya rabatten sedd från vår yttertrappa. Silverpäronet blev verkligen så bra där i rabatten, och jag är också riktigt nöjd med hur 'Spring Green'-tulpanerna just håller på att bli avlösta av ett gäng jätteallium där bakom det lilla trädet. 



Jag älskar alliumbollarna, deras runda form är så snygg och så är det en sådan fröjd att de sprider sig så lätt. Jag har satt dem på tre olika ställen i trädgården och i år ser jag verkligen hur de första jag planterade i solrabatten för drygt tre år sedan blivit så många fler. Jippi!

Tulpaner är ju lite kinkigare. Jag lyckas i alla fall väldigt sällan få dem att blomma fint fler än ett år, sedan blir det mest en massa blad. Förra året testade jag till och med att gräva upp en del av dem, ta loss de små sidolökarna, placera ut dem igen och fjäska på med benmjöl. Men nej... Jo, en enda 'Queen of Night' står och svajar i en rabatt. Suck. Nej, det är väl bäst att göra som Claus Dalby och betrakta dem som ettåriga. Det blir förvisso rätt dyrt i längden, men tulpaner vill man ju ha!

Ja, det är en härlig dag här i Malmö, och om en liten stund ska jag cykla ner till stan och göra min sista insats som litet kugghjul i det enorma Eurovision-maskineriet. Vilken vecka det har varit och ännu återstår ju höjdpunkterna. Heja Robin!

Och till sist: Glöm inte utlottningen - klicka på bilden så kommer du dit!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...