söndag 12 maj 2013

Jag och mina morgnar

Fyra dagars helg och det är underbart att få följa trädgården på nära håll, just nu när det händer saker från timme till timme. Äntligen är den bästa morgonrutinen tillbaka, den att ta en runda i trädgården nästan det första jag gör. Tidig morgon, och jag smyger ut utan att resten av familjen märker det. För en stund är det bara jag, kissen, fågelsången och en och annan hundägare ute på morgonpromenad som hejar försiktigt. Kanske är det samma typ av människor som är ute så här dags? Dem som njuter av stillheten och behöver en stund för sig själv och sina tankar. Blickar av samförstånd bakom den där lågmälda hälsningen.


Nu slår allt ut samtidigt, och varje dag är det dags för nya upptäcker för mig och min kamera. Den första blomman i plommonträdet upptäckte jag i förrgår och nu står det helt i blom.


De första funkiastrutarna vecklar ut sig under äppelträdet.
























I blåregnet är det för första gången fullt av knoppar istället för enstaka. Det tog fem år, men i år verkar vi äntligen bli belönade med blåa skyar i pergolan.


Den första jättevallmoknoppen tittar upp. Ser den inte lite farlig ut på något sätt? Trädgårdens egen Godzilla! Och mina första egensådda plantor från i fjol, det känns lite speciellt faktiskt.







I skuggrabatten tittar de första blomknopparna av akleja och flocknäva fram och snart kommer det att blomma för fullt i blekrosa till den prinsesstokiga dotterns förtjusning. I hennes värld borde alla blommor vara rosa.



Alliumbollarnas sköna svävande däruppe ovanför alla andra i rabatten är bara några dagar bort. I höstas satte jag en riktigt hög sort som nu är uppe i en 50-60 cm. Det ska bli kul att se dem blomma med sina jätteblommor. Om de får vara ifred för Tage, vill säga... Han är redan där och kretsar runt dem, som en stor färgglad humla. De är ju som som gjorda för att greppas av små busiga händer.



Vid klätterhortensian stannar jag upp ett stund, sätter mig i hammocken bredvid och gungar lite. Snart ropar barnen och dagen rullar igång, så blir det full fart ända fram till kvällen. Ska bara sitta lite till... För den här stunden en trädgårdstokig mammas privilegium och egentid när den är som allra bäst.

Idag blir det fönstermålning, loppisrunda och en massa rabarber. Men inte riktigt än...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...