onsdag 1 maj 2013

Hej maj!

















Vilken start på maj vi fick! Det har varit en helt underbar dag härnere i sydligaste södern och vi har varit ute i trädgården prick hela dagen. Gräset har blivit klippt för första gången i år och det doftar så otroligt gott och somrigt.




Och det är nästan så jag har kunnat se hur det har vuxit runt omkring mig medan jag höll på därute, nu bara spränger det gröna fram överallt. Mina jättevallmo som jag sådde förra året har redan kommit så här långt.


Och randgräset har på bara några dagar bildat en hel tuva. Hoppas att rotspärren håller! Det är en risk att plantera in denna invasiva växt i en rabatt, men jag tycker den är så snygg så jag vågar ändå. Fast den är nedgrävd i en hink för säkerhets skull.


Alliumknopparna skiftar redan svagt i lila. Efter kaninangreppen i mars är topparna på bladen uppätna, men det syns inte så mycket. Jag är mest glad att de inte satte i sig hela härligheten.



Om bara någon vecka kommer häggmispelhäcken att blomma och lysa upp längs gatan med sina vita skyar. 



I växthuset börjar det bli trångt i takt med att frösådderna flyttar ut. Jag har skaffat ett fint nytt brickbord till med ett glatt gult stativ, från Indiska.


På trappan har penséerna fått sällskap av dotterns fina pärlplattor, som blivit tjusiga blompinnar. 

Solseglet fick komma ut idag, för det blev väldigt mycket sol i ögonen på uteplatsen ett tag. Ett av de säkraste tecknen på att det snart är sommar!



En kär vän kom förbi och vi satt och babblade i solen i flera timmar. Vi bjöd på årets första rabarberpaj och hade det så bra. Av henne fick jag denna härliga kruka med penséer, i härlig blålila nyans. 

Till sist gick solen ner över knoppande rosor och det var dags att gå in efter en helskön dag. Nu kommer det gå i en rasande fart, och innan man hinner blinka är sommaren här. Tänka sig!

Just det, jag glömde ju tacka för era fina potatisodlartips. Vi satte våra potatisplantor idag i planteringssäckar, hinkar och en gammal bruksbalja. Vackert är det inte så jag hoppas det snart grönskar i värmen mot väggen. Men det är det värt, för vad kan slå smaken av hemmaodlade potäter?


 Hoppas ni haft en skön första maj. Och tur att det snart är helg igen, eller hur?

12 kommentarer:

  1. ja, vilken härlig dag det har varit. söndagskänsla mitt i veckan. vi blev bjudna på fika hos några vänner och satt ute i deras härliga trädgård hela eftermiddagen. så mysigt. jag ska snart också sätta mina potatisar. har inte bestämt mig än för om det blir i pallkrage eller om jag ska prova på att stoppa ner dom direkt i jorden. kanske både och? när ska vi ses??? vi har besök hela kristflygare helgen. kanske sikta in oss på trädgårdsfesten i malmö precis som i fjol? (känns länge tills dess bara)
    kramar åsa

    SvaraRadera
  2. Va långt våren har kommit hos er - det är i Skåne man skall bo, det är det jag alltid har sagt:-)
    Vi odlade potatis i hinkar förra året och det gick hur bra som helst (även om jag kan hålla med om att det inte är vackert) Lycka till med dina potatisar!

    SvaraRadera
  3. Ser helt underbart ut! Ni har ju nästan sommar :-) Finns det något skönare än att sitta och mysa i trädgården med goa vänner och äta rabarberpaj. Mums!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Ser ut som sommar hos dig! Klippt gräset, redan!!?? Här ser det ut som lervälling eller så är det sönderbränt.
    Inte alls skönt väder, sol men kall vind.
    Åh vad gott att fika rabarberpaj. Det går inte här ännu.
    Skönt med helg snart:))
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Wow! Vilken grönska! Vilket underbart grönt gräs! Här är vi inte i närheten av att klippa gräs ännu.../Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej!
    En rotspärr för randgräset = klokt.
    Har viss tillsyn m.m. för en skuggig norrabatt där randgräset trivs (alltför) fint... Däremot har vintergrönan det kämpigt där. Som tur är stortrivs skuggrönan i stället under en hästkastanj där inget annat växer. Skuggrönan var ledsen för 3-4 v. sedan, men nu blommar den!
    //Per N

    SvaraRadera
  7. Vilken gräsmatta!Som snyggaste golfbanan! Och vad det växer....och vad du grejar...full fart på allt i din trädgård helt enkelt!

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Första maj var underbar även här. Precis så bra som en ledig dag ska vara.
    Tror nog att en del kommit lite längre hos dig än hos mig.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Nice tour of your Spring garden today. You are ahead of me here at the lake, but I will be patient and my day will come. Having rhubarb pie out in the yard - wish I would have been there. I love rhubarb pie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I save some for you John, in case you step by! ;)

      Radera
  10. Hej :-) Var hittade du de där planteringssäckarna? Undrar Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! De är köpta på Plantagen, finns i olika storlekar har jag för mig. :)

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...