fredag 10 maj 2013

En vecka om året


Jag har skrivit om min häggmispel många gånger förut, men kan inte låta bli att göra det igen. Just nu blommar den för fullt och dominerar hela min trädgård. 

Det här är en allround-växt som passar lika bra som häck eller solitär, trivs bra ända upp till zon 7 och inte kräver särskilt mycket vare sig av vatten eller övrig omvårdnad. Den går att formklippa litegrann eller lämnas friväxande och den är lika vacker året om.


Tidigt på våren har den vackert brunröda knoppar, sedan kommer den härliga blomningen och i slutet av sommaren de ätliga bären som fåglarna älskar. Och till sist en färgsprakande höstshow med eldröda blad någon gång i oktober. Ja, det är en riktig favorit hos mig och många andra. Ska jag säga någon nackdel med den skulle det i så fall vara att den inte är vintergrön och därmed kan det kännas lite kalt i trädgården när löven fallit, när man som vi har den som häck. Och så de envisa ringduvorna som gillar bären så mycket att de knäcker en del grenar i sin framfart, de är inte heller så roliga.


Förutom detta är den bara underbar, särskilt nu med de vita blommorna mot den vitputsade väggen bakom. Men man får skynda sig att njuta - den går från hoppfulla små blomknoppar till överblomning på bara en ynka vecka. Imorgon och kanske söndag också, sedan blir det snöfall i vår trädgård när alla blomblad faller.

Jag har hittills inte hunnit vara  med i Anna Vattenkannas fina länksamling över månadens favoritväxter, men nu hakar vi på, häggmispeln och jag! Titta gärna in på Annas härliga blogg och se vilka växter trädgårdsbloggarna väljer.

13 kommentarer:

  1. I vårt närområde finns det många häggmisplar, både förvildade och i trädgårdar. De är fantastiskt vackra och jag kommer nog skaffa en eller flera så småningom också. Dina är jättefina och passar så fint ihop med det mörka planket - ett bra val!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Så vakker den er, litt av ett syn som det er fint at du deler med oss.
    God helg fra Marit.

    SvaraRadera
  3. Så fint, så fint. Verkligen en toppenväxt och en värdig favvis nu i maj. Så roligt at du och mispeln vill vara med i utmaningen.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Verkligen en underbar och tacksam planta! Och visst är den vacker på vintern också med de slanka stammarna och vassa knopparna :)

    SvaraRadera
  5. Åh, den var fin! Speciell känsla det där med växter som bara "bjuder upp" en kort tid. Blir kanske än mer uppskattade just för det...
    Ha en fortsatt härlig helg!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Så vacker! Tänk att man uppskatta snödrivor i maj :-)
    Underbart är kort och det gäller att njuta av varenda sekund. Undrar om man kan ta ut NVS Njut-Varenda-Sekund på jobbet?
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. SÅ vackert! Jag har bara en "pinne". Den står blåsigt och illa till. Men, det har en underbar färg och jättesöta blommor.

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Visst är dom jättefina! Det var bland det första jag köpte och sen planterade när vi flyttade hit till Gotland för 10 år sen - och den gillade nog inte den torra kalkiga jorden så där jättemycket! Men i år är den faktiskt riktigt fin!!

    SvaraRadera
  9. Åh, den är ju alldeles underbar din Häggmispel! Den verkar vara en toppen växt. Det ska jag komma ihåg.
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera
  10. Så magnifikt! Vi har en häck med häggmispel men inte blir den så översvallande ... kanske beskär vi den för hårt. Det är en underbar buske i alla årstider. Ja, kanske inte på vintern ... Våra är bara i knoppstadiet ännu så jag har något att se fram emot!
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  11. så fin din häggmispel är
    själv har har 3st som växer mycket långsamt
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  12. Riktigt snygg både nu och på hösten! Vilken sort är det du har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Maria! Om jag det visste... Tyvärr har jag inte sparat lappen där det står vilken sort det är. Men den är fin ändå! :)

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...