onsdag 8 maj 2013

Bönhörd!

Ibland får man precis det man önskar sig! För bara några timmar efter att jag skrev gårdagens inlägg där jag berättade att jag redan hade behövt vattna mina torra rabatter så föll årets första ljumma vårregn.

Jag vaknade till tidigt i gryningen av att det åskade därute och smattrade rejält på taket. Jag älskar åskväder och låg där och myste och lyssnade på mullret en lång stund innan jag somnade om.


Och sedan den härliga känslan några timmar senare när jag kunde kliva ut i min regntunga, prunkande, doftande trädgård där alla växter sträckte extra mycket på sig efter regnet och allt var täckt av tusentals små droppar.


Glanskörsbärets späda blad stod så fint mot den åskblå himlen. Innan helgen är till ända kommer det att ha slagit ut sina blommor för första gången här hos oss.



 Dripp dropp på häggmispelblommorna, och dripp dropp från äppelblomsknopparna...


Minsta lilla äppelträdet med sin knotiga stam, extra vacker när den är våt. Det är bara drygt 1,5 meter högt och alldeles bedårande när det blommar. Någon dag till i den här värmen så är det dags!


Det finns knappt något jag gillar så mycket som den där rena luften precis efter ett uppfriskande regn. Gräsmattan är grön och frodig och känslan när man för första gången på säsongen sätter sina bara fötter på det mjuka gröna på väg ut för att hämta morgontidningen är obeskrivlig. Hoppas att vi får en säsong med många sådana morgnar men desto soligare dagar!

Nu väntar en härlig långhelg, och jag tänker vara i trädgården varje vaken stund. Och känner jag de flesta av mina bloggläsare rätt så gör ni nog detsamma. Eller hur?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...