tisdag 21 maj 2013

Bara regn hos mig...


Det regnar och det regnar över Malmö nu ikväll, och jag är glad för varenda droppe. Förra våren och försommaren var extremt torr här, vilket resulterade i en bladlusinvasion som jag hoppas aldrig behöva uppleva igen. Så låt det regna! Dagens nykomling i trädgården är årets första blomma hos flocknävan.






Min klematis 'Miss Bateman' kommer att blomma vilken dag som helst. Förhoppningsvis lagom till helgen, då en liten kille ska ha sitt första egna kalas. Då kan gästerna gärna få bli välkomnade av dessa stora vita vackra blommor.

Droppar som fastnat i "morrhåren" på jättevallmon 'Coral Reef'. Jag frösådde den förra våren och fick då en enda ynka blomma på samtliga plantor. I år ser det mer lovande ut, och den är ju för härlig med sina enorma blommor. Återstå att se om den blir fin tillsammans med spansknävan som står precis bredvid, eller om de rosa färgerna kommer att skära sig mot varandra. Sådant vet man aldrig förrän man testat!


På mina två blåregnsplantor är det rena ketchupeffekten i år. Först kom inga blommor, och sen kom inga blommor och till sist kom alla blommorna på en och samma gång! Pergolan kanske till sist får bli blåregnstak, som jag hoppats. Och så kan jag äntligen börja kalla min gata till Wisteria Lane, hihi...

Påminner ännu en gång om min utlottning - passa nu på att vara med och tävla om ett set med finfina trädgårdsredskap från Fiskars. Klicka på bilden nedan så kommer du dit.


Ha en fortsatt fin kväll! Och imorgon ska det visst bli ännu mer regn -  inte mig emot!

10 kommentarer:

  1. Hihi, våra flocknävor är synkade! Min första blomma slog också ut idag, eller det var tre st. men de öppnade sig idag i a f. sedan är jag också bara så tacksam över regnet - det behövdes.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det regnar här också:). Helt ok:).
    Det är lite före nere hos dig. Så vackert ditt blåregn är!! Jag har inte hunnit vara i trädgården i dag, så i morgon blir det att rusa dit direkt efter jobbet.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Här är det också regn. Och det bara växer allting. Härligt. Men vi ligger så klart efter dig.
    Hälsningar från Småland

    SvaraRadera
  4. Underbara blåregn! Här är en till som väntar på ett pergolatak av blåregn. Ett sådant tak är nåt helt annat än "veckat" plasttak...

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  5. Søde Hanna....ja regne er livgivende og smukt ser det ud hos dig. Din båregn er sa helt fantastisk....håber bare sådan min (plantet sidste år) kommer til at springe ud i år.....suk :0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  6. Mmm, ketchupeffekt har man varit med om :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Bra regn här också.
    VÅrt blåregn visar knappt liv ens ännu. Konstigt.
    Mycket annat blommar fint här men jag har ingen flocknäva. Skulle kunna tänka mig en sådan. Får kolla efter sådan.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Så fint det blommar hos dig! Gillar även tulpanerna på headern! Här har det också varit en hel del regn, men det var torrt innan, så det behövdes. Men det hade varit bättre att det hade regnat i april och inte nu när allt blommar och det är som vackrast ute... ;-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Blåregn låter fint att ha. Det andra regnet är jag gärna utan. Här har regnat i tre dagar nu och gräset växer så det knakar. Skulle behöva komma ut och klippa innan lien behöver tas fram;)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Vi planterade en blåregn förra året. Den ser grön och fin ut i år, men ännu inga blommor i sikte, tyvärr. Jag hoppas på ketchupeffekten nu:) kram Victoria

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...