torsdag 16 maj 2013

Att odla zucchini på komposten





För ett par veckor sedan fick jag några fina små zucchini-plantor av en snäll kollega, och senaste dagarna har jag avhärdat dem ute. I år vill jag testa att odla ovanpå komposten och idag fick tre av plantorna flytta till en av pallkragarna, som är full av det som ska bli nästa års kompostjord.

I vanliga fall täcker jag den kompostlådan som är på vänt med en bit pilmatta som klippts till i pallkrage-storlek.





Jag är nybörjare när det gäller kompost, och har haft mina två lådor i ungefär ett och ett halvt år. Det är kul att se hur fint våra gamla potatisskal och trädgårdsavfall så sakteliga bryts ner av alla hårt jobbande små maskar.

Det är fullt med knopp i plantorna redan och jag hoppas på en fin liten skörd i sommar. Finns det något somrigare och godare än grillad zucchini?

Det kan nog bli bra det här!


Så här ser det ut i den nya rabatten just nu, ett drygt år efter att den blev färdig och jag kunde börja plantera i den. Det är svårt att tro att det bara vara frusen kal jord här för bara ett par månader sen.  Och ändå är ju detta bara början! I år hoppas jag att elefantgräsen, syrenbuddlejan och den japanska lönnen ska få fart ordentligt så att det blir mer ombonat längs gatan.



Äppelblommorna slog ut idag!

Och den första brunnävan likaså! Detta är helt klart en av mina nya favoriter i trädgården, tycker de är så snygga med sin mörka färg. Och när nävorna börjar blomma är sommaren inte långt borta, det är härligt att tänka på.


En helt ny bekantskap i min trädgård, och den första nykomlingen bland perennerna i år är denna slingerstormhatt som fina Eva på Tilia trädgård beställt hem åt mig, och som Susanne speciallevererade så snällt ända fram till dörren. Den får riktigt spektakulära mörklila blommor och blir nog fin tillsammans med elefantgräs, brunnäva och mörkröda solrosor som jag satt runtomkring. Imorgon ska det bli 26 grader varmt här i Malmötrakten. Det ni, nu blir det raket-sommar!

Förresten, så kul att ni redan är så många som vill vara med i utlottningen av trädgårdsredskapen från Fiskars. Och tack för alla fina kommentarer ni skriver, jag uppskattar varenda en av dem!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...