måndag 27 maj 2013

Årets första trädgårdssvacka

Efter regn kommer sol, och efter en vecka med svalare väder är värmen på väg tillbaka. Efter dagens lilla runda kan jag konstatera att det formligen exploderat därute, både trevliga explosioner som blåregnet och den vackra brunnävan som bara prunkar. Det måste vara hästgödslet! Lite regn på det och det blir visst rena rama raketbränslet.



I övrigt kunde jag konstatera att:

  • Bladlössen har gjort entré 
  • Några läskiga larver äter på mina rosor
  • Det bor några vidriga små maskar i botten av en av funkiakrukorna
  • Katten har kräkts i hammocken
  • Min fina klematis 'Miss Bateman' är helt vissen nedtill
  • Två av mina jättevallmoplantor likaså
  • En av tomatplantorna har helt sonika gått av på mitten

Det där var ju inte så uppmuntrande, direkt. Suck... det är stunder som dessa som jag för en stund kan fundera på vad det är för vits med att hålla på som en tok därute. Allt detta slit och släp och pyssel och inte minst pengar för att behöva stirra läskiga insekter i vitögat. Kanske skulle jag tagga ner allt och låta det sköta sig självt. Inte försöka så förtvivlat mycket? Då skulle jag ju slippa bli besviken i alla fall... Sätter mig och surar en stund.













Men sen kommer jag på att jag ju har en ny flaska krukfärg från Löddeköpinge plantskola som står och väntar på mig. Jag bär ut de krukor som behöver bättras på med ett nytt lager färg på gräsmattan, och medan jag håller på och målar kommer koltrasten och sätter sig i plommonträdet och börjar sjunga som så många gånger förr. Jag planterar några gråbladiga sommarväxter, helichrysum och njurvinda, och konstaterar att det blir toksnyggt i de mattsvarta krukorna. Och så känns det lite bättre igen.

Känner ni igen er? Eller är det bara jag som kan drabbas av akuta trötthetsattacker ibland när det blir för många små motgångar i trädgården samtidigt? Trädgårdslivet har sina toppar och dalar precis som livet i övrigt, och så måste det ju få vara. Det är okej att bli trött på trädgården ibland. Men när jag tagit en liten paus, på några timmar eller några dagar, så brukar jag alltid komma fram till samma sak: Att med tanke på hur mycket glädje, avkoppling och skaparlust som trädgården ger mig, ja, då är några bladlöss och missnöjda växter faktiskt en baggis.

Nu ska jag ladda sprayflaskan med årets första såpvatten...

 

12 kommentarer:

  1. Känner så igen mig! Var ute en sväng för en stund sedan. Såg att mördarsniglarna har vaknat och ätit upp mina rosenstav och solhattar i en rabatt! Så tråkigt! Larverna på rosorna som ligger ihoprullade i bladen hittade jag för några dagar sedan, bara att leta och klämma men en del knoppar var redan förstörda. Bytte för någon vecka sedan ut en vidjehortensia som inte klarat vintern, planterade en ny fin som två dagar senare var helt uppäten! Jag suckar en stund men vandrar sedan vidare till något vackert och lämnar trädgården med den känslan!

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Men visst är det så! Rosorna är galet angripna i år, men när jag kommer i den svackan så blundar jag för allt som inte blir som jag vill och ser bara det som blir bra. Vips så går en dag eller två och lusten vänder åter. Vet att jag borde gå ut och så men orkar inte ikväll. Alltså vilar jag och läser bloggar istället :-)
    Kram på dig, snart får du besök. Ska bli kul att se dina togsnygga krukor.
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Så är det! Kom just in efter en snigelplockarrunda. Jag fick klippa ännu mer på några rosor...nu funderar vi på att gräva upp och prova ny tåligare sort. Men så hade ju också knopparna på buskmagnolian som jag var så orolig för kommit en liten bit och då kändes allt mycket lättare! ;)

    SvaraRadera
  4. Hade nästan glömt av de läskiga gröna rosätarna... Suck, är de redan på gång. Jag har inte kollat mina rosor så noga ännu.... Jag har haft en ganska lång "svacka" eller känsla "jag vill mest gå runt och titta i trädgården och inte göra så mycket" men nu börjar lusten komma mer och mer, Men jag håller inte på lika mycket som jag gjort tidigare år, valpen är ett nytt intresse som tar en hel del tid:).
    Delar dina tankar helt och fullt:).
    Så maffig din brunnäva är, så vill jag att min ska bli:).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. hihi, precis så är det... jag vattnade idag och såg att jag borde.... och tänkte nej, kirskålen är fin och det är bara jag som vet att det är ogräs ;)

    Himla fint med krukorna! Jag köpte färg på Lisebergsdagarna och har några krukor jag skall måla, en dag.... :) Ha det bäst ♥

    SvaraRadera
  6. Akut trötthet av det slag du skriver om kan jag känna då och då i olika situationer. Som i förrgår när jag sprang. För varmt, varför gör jag detta? Åh, underbara syrendoftspuffar kom emot mig = underbart att springa i naturen! Tung i låren. Varför bestämde jag mig för att springa så långt? Frodiga åkrar på båda sidor om mig och då kändes det som att springa bland gräs nästan. Härligt! Ja, så pendlade jag under en och samma runda.
    Idag blev jag snabbt trött på mig själv när jag var på Eko för att handla lite inför studenten. Hittade en del "bra att ha" men när jag skulle ta fram kortet för att betala insåg jag att det låg hemma i trädgårdsbyxorna sedan i lördags. Dumt, mycket dumt.

    Kram

    PS. Fina krukor.

    SvaraRadera
  7. Du är verkligen inte ensam. Hade också några sådana funderingar idag. Hittade årets första steklar på Stanwell Perpeptual. Den var hårt drabbad förra året och idag kändes det nästan som att 'nu åker han uuuut!'. Men så hittar jag en annan vy att njuta lite mer av och då taggade jag ned en aning.
    Det blev väldigt snyggt med krukorna! Så snygg färg!
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Jodå! Man tvekar ibland, MYCKET pengar lägger jag också på min trädgård varje år. Allt börjar frodas, man är så lycklig...Och i dag hittade jag den första mördarsnigeln, samt alldeles fullt av gröna bladlöss på en klätterros! Allt är alltså som vanligt...Jag hade inget att förgöra lössen med, så jag tog vad som fanns närmast tillhands: Biltvättmedel på en trasa med vatten.! Masserade in detta försiktigt på rosenknopparna, jag tror lössen fick en chock!(alla knep är bra utom de dåliga!) Kanske det lyckas...?
    Men härligt är det allt ändå i trädgården, håller med dej!
    kram O njut! Lena

    SvaraRadera
  9. Åh nej du är verkligen inte ensam och jag förstår att det är lite tröttsamt men man får vara glad för det som fungerar. Jag använder såpa på det mesta för att inte anv några inte så vänliga medel, ibland fungerar det och ibland inte.

    Det svarta färgen är verkligen uppmuntrande och jag skulle verkligen behöva åka dit.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Hej!
    För 7-10 dagar sedan sådde jag 13 rader à 4 meter sommarblommor på jobbet, spikrakt nästan och på friland. När jag kom dit i morse hade barnaskor gjort sina avtryck på nästan halva sådden. Skratta eller gråta? Tittade närmare på ett avtryck, och där i avtrycket var en jämn rad med små små hjärtblad :-)
    Ska försöka övertala pappa om några brunnävor, kanske blandat med den vita brunnävan.
    //Per N

    SvaraRadera
  11. Du beskriver väldigt bra hur det kan vara, tycker jag. Absolut känner jag så emellanåt, men ännu har inte den känslan infunnit sig i min trädgård. Kanske för att saker och ting faktiskt ännu inte riktigt kommit igång här gos mig... Vi är ju lite senare än hos dog. Fast nu ljög jag lite... jag kommer just på när jag kan känna den tröttheten. Det är när man planterat något som man är nöjd med, och så nästa morgon är plantan borta för att rådjuren har tagit den! Då blir jag ibland lite uppgiven. Men sen så tittar jag åt ett annat håll och så infinner sig den sköna glädjen igen :).

    Ha det bra och hoppas vi får se hur snyggt det blev i din krukor!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Japp. Precis så känns det emellanåt. Ibland vill jag bara auktionera ut trädgården på Tradera...

    Som tur är går de där "hat-attackerna" över ganska snabbt.

    För det är ju nåt visst ändå. Med trädgård. Även om det är äckliga maskar, liljebaggar och gud vet allt så älskar vi den ju!

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...