söndag 19 maj 2013

Årets första ösregn

I förmiddags regnade det rejält här över Malmö, och det behövdes verkligen i min torra trädgård. Och vilken tur att det kom idag, och inte igår på den stora Eurovisionfinaldagen! Vad hittar man då på när regnet öser ner? Vi passade på att göra säsongens första efterlängtade besök på Löddeköpinge plantskola.


Detta härliga ställe som aldrig gör en besviken! Allting är så stilrent och välkomponerad, och inspirationsdepåerna blir påfyllda på nolltid. Jag älskar att gå där i det knastrande gruset och bara drömma och njuta av allt det vackra.


Kolla bara detta spaljérade lilla träd med ett armeringsnät svävande över sin krona!


En vansinnigt vacker blekt gul magnolia.





Vad sägs om denna vackra rostiga paviljong?


En rosa klematis klättrar så sirligt och fint på en klotformad spaljé.


Och så alla dessa snygga svarta detaljer, alla målade med den egenkomponerade svarta krukfärgen som säljs här. Här får man hålla hårt i plånboken...

Dagens inköp gick dock helt och hållet ut på att fylla ut tomma ytor i den nya rabatten. Nu har jag ju testat en massa nya växter under en säsong och vet vilka jag vill ha fler av. Så vi åkte därifrån med ett antal nya funkior, stäppsalvia 'Caradonna' och silverarv. Och det var en fröjd att plantera i den regnvåta och lättgrävda jorden.


Så här ser nya rabatten där grusgången börjar närmast huset. Tulpanerna är snart överblommade, men det är massor av knopp i stäppsalvian, violkungsljusen och spansknävorna, så snart blir det blomskifte. Det är inte klokt så snabbt det växer nu, det är ju bara några veckor sedan det nästan bara var bar jord här.


Ett svart fågelbad från plantskolans kantstötta hörna blev det visst också idag, trots att jag lovat mig själv att bara köpa det som stod på listan och inget annat. Men det var ju lite kantstött och därmed tjänade jag ju pengar när jag köpte det, eller hur..? Och att det hade gått en liten flisa på ett ställe gör ingenting alls i denna trädgård där det ändå leks hej vilt hela dagarna!


Nu är mina jätteallium helt utslagna och blommorna är så vackra. Bladen däremot blir alltid lite fula längst ut, det är trist. Tur att salvian snart kommer att dölja dem. 

Höstsilveraxen är redan en bra bit på väg. Förra sommaren var första året jag fick en ordentlig blomning då jag hade satt dem för torrt första åren. En flytt till en skuggigare plats rådde bot på detta och nu hoppas jag på en repris i år. Gillar dem så mycket, de snygga bladen och de otroligt väldoftande blommorna som kommer nästan sist av alla på säsongen. 


Till sist en bild på min enda ynka 'Queen of Night' som står där och ser ensam ut mitt i mörkbladiga delen av rabatten. Gissa om det ska fyllas på med lökar här i höst?

Ja, det blev en härlig dag i regnet, och det är verkligen något visst med sommarregn. Hoppas att ni alla haft en lika skön trädgårdsdag!

12 kommentarer:

  1. Åh, va jag älskar att besöka bra plantskolor!

    Va fint det blev i din nya rabatt!

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. men du - nu längtar jag verkligen efter att besöka din tokfina trädgård. och dig förstås! vilket arbete ni gjorde förra året. makalöst vad ni hann med. nu är det bara att gotta sig och fortsätta med finliret (typ besöka en massa trevliga plantskolor och handelsträdgårdar och annat trevligt)
    kram kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns verkligen som det är dags att ses! Efter Malmö Garden Show kanske i kan ta en fika här? Bara ett par veckor dit nu, tiden går så snabbt! Kram!

      Radera
  3. Inte såg det ut att vara så mycket folk där heller. Gött! Superfina bilder. Nu blev jag sugen på att åka dit. Det var ett tag sen jag var där nu (flera vekor minst:)).

    Din rabatt är sååå fin. Jag log lite när jag läste din växtlista. Även om det skiljer sig lite så visst inspirerar vi varandra här i bloggvärlden. Toppen tycker jag!

    Kram, kram

    SvaraRadera
  4. Skönt när man kan tjäna pengar på att handla saker!
    Ni har så fint i den nya rabatten!
    Lycka till med planteringen!
    Löddeköpinge plantskola ska snart få ett litet besök av oss också, där är så mysigt!
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Å vilket fint ställe, önskar det låg lite närmare...men en liten tur i sommar kanske man kan hinna med. Det blir så bra med den nya rabatten!

    SvaraRadera
  6. Dina rabatter är verkligen jättefina. Varför planterade jag inga allium som jag tänkte förra året? Så läckra! Tror att jag får hålla mig ifrån plantskolan ett tag till så mycket fint som du kom hem med. Men lätt blir det inte.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Tack för ditt svar (och snälla kommmentar om min blogg och mitt växthus)! Ska genast kika in under den rubriken, hade liksom missat att det fanns en menyrad under headern :).

    Det här med inspirerande plantskolor känns som ett Skånefenomen - hos er finns ju hur många som helst. Här omkring mig tycker jag det är lite tunnare... favoriten är ju Zetas som är fantastiskt! Eller så får man åka lite längre, och det är ju också mysigt, att åka på en trädgårdsinspirationsrunda.

    Mina allium är i knopp nu och jag är så nöjd med att jag fyllde på med lite vita lökar i entrérabatten. Så jag väntar på vita allium där, och sedan lila i lunden.

    Tack för ännu fler inspirerande bilder!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vad passar väl bättre i regnet än en shoppingtur till ett paradis;)
    Lycka till med växterna!

    SvaraRadera
  9. Oerhört prydligt! Både hos dig och på plantskolan! Har aldrig varit där men vill gärna! Angående alliumens blad brukar jag klippa bort det gula när jag tröttnar på det och de verkar inte bry sin nämnvärt om behandlingen.

    kram louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra tips, tack för det! Då vet jag hur jag ska fixa det så det ser lite snyggare ut inför kalas i helgen! :) Kram Hanna

      Radera
  10. Superduper fint! Din trädgård har allt ett plus i kanten i mina ögon. Höll också min inköpslista hårt i handen igår. Skygglapparna åkte på o sen var det bara att svepa in, grabba det som stod på listan och sen fort ut! Lycko dig som fyndade. ;-)
    Ha det!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...