måndag 22 april 2013

Vårskrik och växthusglädje


I helgen var det verkligen 100 % vår, och jag for omkring som en tok därute och gjorde som vanligt allt samtidigt. Det går ju bara inte att låta bli att dra igång alla små projekt på samma gång när det är så fint väder!


Det är första våren med växthuset och jag är så glad att vi skaffade det, trots alla vedermödor innan det stod på plats. Ja, herregud, så många turer det var. Men nu är det här, och jag hoppas på mycket odlarglädje denna säsong.


Men vad nu? Har den tosiga människan satt potatis i kruka? Det var faktiskt en trädgårdsexpert på Gomorron Sverige som tipsade om det i förra veckan när jag låg förkyld och kollade på tv en hel dag, och det måste jag ju genast testa. Genom att sätta de små groddarna på sättpotatisarna i lite jord kan man skynda på processen och få tidigare skörd. Det låter ju bra! (Hmmm... fast jag har ju inte riktigt någonstans att sätta dem. Tur att jag kan fundera på placeringen medan de gror!).



Penséerna är som finast just nu. Jag gillar de rena färgerna bäst, som här i nästan-svart och vitaste vitt. Fint tycker jag!

Och kolla! I den nya drivbänken har rädisorna och salladen jag sådde för en vecka sedan redan kommit upp. Det är verkligen en turbo-vår vi har!




Förgätmigejen lyser i blått, och det grönskar i skuggrabatten under fruktträden. Och i plommonträdet syns små blomknoppar. Förra året blommade det vid 1 maj, återstår att se om det hinner så långt tills dess. Men man vet aldrig, det går så vansinnigt fort nu även om vädret idag varit väsentligt svalare än under den gångna helgen.



Det är inte bara vuxna som får vårkänslor så här års, även i små barnkroppar spritter det av liv och glada vårskrik ekar över villaområdet där vi bor. Fikonträdet har fått sig en härligt pärlig vår-makeover och på uteplatsen har en sprallig bläckfisk flyttat in. Som det ska vara när små och stora delar på en trädgård!

Hoppas ni haft en fin start på veckan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...