lördag 6 april 2013

Så blev det en trädgårdsdag till sist!

Ledig lördag, strålande sol och trädgårdsväder, det var inte igår direkt. Äntligen går det att dra igång därute igen, och dagen inleddes med en tur till Plantagen för att köpa jord. Och där kryllade det av penséer, så det blev ett helt gäng till. Jag är så svältfödd på blommor nu att det var helt omöjligt att låta bli. Härligt att se något som blommar och är grönt som kontrast till allt fjolårsvisset!





Jag slog också till på ett drivhus till en av pallkragarna i min lilla köksträdgård. Har spanat på något liknande länge, och nu när det finns ett snyggt i svart så var det dags. Någon vecka till behöver nog jorden reda sig, för det är fortfarande lite fruset i jorden. Men sen ska jag så sallad, rädisor och ruccola och under det skyddande taket hoppas jag att det ska gå snabbt att få fram säsongens första.


Utemöblerna fick komma ut idag och uteplatsen fick sig en omgång med kvast och vattenslang. Smakar kaffe någonsin så gott som i den första vårsolen? Koltrasten, min trogna lilla trädgårdskompanjon, har börjat sjunga och dessutom drog två stora sträck med tranor förbi där uppe i det blå. Deras rop fyllde luften och fick till och med de vilt lekande vårystra barnen att stanna upp och lyssna.

Det spirar och det gror därnere under det vissna bruna. Daggkåpans blad vecklar ut sig som små solfjädrar. 


Irisarna blommar mer och mer och är bara så fina. Det behövs färg efter den långa gråa vintern och de levererar verkligen. Mindre kul är dock kaninernas framfart de senaste veckorna: så här såg det ut i skuggrabatten i morse. Dessutom hade de satt i sig nästan alla mina krokus. Eländiga små snyltare! Hoppades att katten skulle skrämma bort dem, men det verkar ju gå sådär. Någon som har något bra kaninskrämmartips?








Det var en härlig dag därute och även om jag uttryckt min stora längtan hela vintern var det ju först när jag stod där med jordpåsar och spade som jag fattade hur enormt mycket jag har saknat det. Äntligen är väntan slut!

Det här inlägget är för mig helgglädje när den är som bäst. Titta in hos Vivi och se vad alla andra trädgårdstokar har för sig.

Med hopp om mer sol imorgon!

12 kommentarer:

  1. Vad härligt, Hanna!! Vilket snygg drivhus du köpt, det skulle jag med vilja ha:). Åh vad dina irisar är underbara.
    Här har det kommit lite regn i kväll.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Oh, ja vad vi har längtat. Och vad vi har förtjänat en solig heldag i trädgården! Visst är det härligt att säsongen nu verkligen har börjat.

    SvaraRadera
  3. Måste komma ihåg att sätta iris, så vackert med färg mitt i allt det gråa. Underbart att få känna jord och att få trädgårdera. Helt underbart! Jag säger som du, jag visst inte att jag hade saknat det så här mycket :-)
    Bamsekram Hélena

    SvaraRadera
  4. Den där första trädgårdsdagen eller tiden är så underbar. Jag kände mig också sådär riktigt lycklig när jag började pilla i en av rabatterna nu i veckan. Härligt!

    Jag köpte också jord idag och det blev några penséer också. Så söta så!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så härliga dina irisar är. Står med uppsträckta små armar och hälsar våren välkommen... Idag var min första trädgårdsdag för säsongen, sådär lite lagom fixande med sopkvasten och så liiite pillande och joxande i jorden bara för att. Jisses vad jag längtat efter trädgårdsjord under naglarna.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hei og god søndag.
    Så fine blomster, hvite stemor er så nydelig.
    Hagen din er fin og her blir det nok bare finere jo mer sommer det blir, det blir artig å følge deg videre.
    Marit.

    SvaraRadera
  7. Hei!
    Så heldig du er som kan starte arbeidet i hagen. Her er det altfor mye snø enda.
    Kjempe koselig med hvite stemor, det skaper glede. Kjempe hyggelig at du ville være med på Helgegleder. Ønsker deg en super søndag! klem

    SvaraRadera
  8. Igår var det utedag här också. Så lovely! Jag hittade också en del grönt under allt kraset. Tänk så lycklig man blir för minsta lilla gröna man ser ;)

    Vilka tjusiga irisar du har att njuta av. Vårlyx!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  9. Hoppas att vi kan komma forbi i sommar, vill sa garna se er fina tradgard! Och traffa er saklart :-)

    SvaraRadera
  10. Åh vad härligt! Här är det både för mycket snö och för hårt i marken på de bara partier som finns, så ingen trädgårdsdag ännu :-(. Men som du skriver är jag också svältfödd på trädgård och blomning så vartenda litet tecken jag ser njuter jag av.

    Ha en skön eftermiddag!

    SvaraRadera
  11. Riktigt snygg drivbänk! och bra att den är så hög, då blir det bra luftcirkulation. Jaha, så då skall du vara först med att skörda sallad?! ;) Här är fortfarande kraftig tjäle men det var inte så kall natt i natt, alltid något! Ha en bra vecka :)

    SvaraRadera
  12. Så mycket härligt vår du har fått till i din trädgård. Penséer, utemöbler, irisar mm. Här är det bara ett gäng lätt skrämda snödroppar som står och trycker mot södersidan på huset. Mycket snö kvar längre ut i trädgården, men med bilder som dina njuter jag i alla fall, trots sen vår.
    Kramar

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...