tisdag 16 april 2013

Komprimerad vår

Ja, det är vad vi har just nu enligt en trädgårdsexpert på Nyhetsmorgon i morse. Alltså att naturen nu ska hinna med allt som annars sker på tre månader på bara två. Och det märks verkligen, vilken kickstart det blev när värmen kom i helgen! Själv lyckades jag oturligt nog bli förkyld precis när det brakade lös på allvar och har fått hålla mig inne ett par dagar, men nu i eftermiddag var det så härligt att jag glömde snuvan och gick ut och njöt av alla små knoppar därute.




Eller små och små, förresten... Hybridkejsarolvonet står ju plötsligt i fullaste blom! Och jag som trodde att knopparna hade blivit frostskadade. De hade de inte, hurra!

 
På bara några dagar har den kaukasiska förgätmigejen slagit ut under plommonträdet. Finns det några sötare blommor?
 

 
Flocknävan är också på god väg.
 
 
Och rabarberna har börjat veckla ut sina blad. Här gäller det verkligen att hänga med i svängarna!
 
 
Jösses, där kommer ju jätteramsen också! Nu vill jag inte missa en enda dag i trädgården, så många underverk som sker där nu.
 

Här är ett av dem. Helt oväntat blommar plötsligt min taniga julros som jag sedan länge gett upp hoppet om. Varje år har den visat upp några taniga blad, något år blev det en brun liten knopp som bara vissnade ihop. Men nu... plötsligt händer det!
 
 
Och under över alla under: Kaninskrällena lät resten av mina alliumar vara, och nu har de kommit så här långt. Nu i eftermiddag kunde jag för första gången skymta blomknopparna där längst nere i bladrosetterna. Underbart!
 
 
Och i drivhuset vilar årets första frön i goaste hästgödslad jord. I det här vädret borde det bli rena rama turboeffekten, eller vad tror ni?
 
Ja, nu är det på riktigt, nu är det vår! Gräset grönskar, koltrasten är på plats på taknocken, Conversen är på, jorden är varm och händerna smutsiga. Hörni, vi klarade det!!! Och nu är det dags att tillämpa komprimerad njutning!
 
 
 
 
 
 


16 kommentarer:

  1. Oj då! Det har helt klart kommit längre hos dig även om jag ser att det händer saker i min egen trädgård också! Grön gräsmatta ser jag fram emot, just nu är den allt utom grön! Nu håller vi tummar och tår att den riktiga våren äntligen är här!

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Underbart! Jag går och kikar på mitt körsbärsträd varje dag och snart så blommar det. Härligt att få följa din trädgårsförvandling. Kram

    SvaraRadera
  3. Vi klarade det, jag började tvivla, usch... Och just nu känns det bra att vi har "norrlandsvår", men lite konstigt att blommar samtidigt. Men det är bara att gilla läget, och det gör jag!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Hurra! =) Min vår är nog lite mindre komprimerad än din, men visst händer det saker nu när minusgraderna lämnat scenen!
    ...och ett hybridkejsarolvon skulle säkert passa fint hemma hos mig också... Upp på listan med det! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  5. Oh, är det så det heter... jag som kallade det för ketchupvår igår :-)))) Men vad det går undan nu, vi här i södern är ju inte vana vid denna snabbar vår... PANG!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Tror nog att det kommit lite längre hos dig än här. Det ser grönare ut tror jag.
    Jag tittade just på bilder och tänker då att vi ligger minst en månad bak jämfört med förra året.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja det märks ju helt klart att du bor i en annan odlingszon och liiite närmare ekvatorn ;-) Här ligger snön fortfarande kvar i trädgården. Inte överallt men tillräckligt för att jag ska känna depp.
    Hybridkejsarolvon... vackert så det förslår. Om några veckor kommer vi på utbildningen att ge oss an lignoser och det ser jag fram emot. Det har jag alldeles för lite kunskap om.
    Ha det fint i värmen bland knopparna!

    SvaraRadera
  8. Det är bäst att du tar en veckas semester (eller två) så du inte missar nåt. För jag håller med dig, det går banne mig undan nu...

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  9. japp, det är verkligen underbart och tänk så snabbt man glömmer bort allt det där kalla. nu är nu och det var så underbart att gå hem från jobbet igår kväll ackompanjerad av fåglarnas kör och sedan hinna ta en tur i trädgården innan mörkret föll. ljuvligt.
    kram och krya på nosen

    SvaraRadera
  10. Så glad man blir av ditt positiva inlägg:) Ser härligt ut i dina rabatter!! Bara njut och ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Nydelig blomstring ! Takk for at du deler :)

    SvaraRadera
  12. Sååå fina bilder! Härlig årstid framför oss. För min del blir det ju bara köpta växter till lilla "Lyan" men jag är superglad åt min uteplats....ska nog bli trivsamt .....

    SvaraRadera
  13. Ja, jösses vad det går undan! Ditt hybridkejsarolvon är ju bara så vackert! Knopparna på vårt möglade (!) i höstas i den fukt som var då... Men idag såg jag en knopp som tonar i rosa. Aldrig trodde jag att jag skulle bli lycklig för en endaste blomma, men i år är jag det. Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder, jag längtar tills vi kommer till samma "fas"! :)

    SvaraRadera
  15. Ljuvliga olvonblommor!

    Ha det gott i vårvärmen,
    Rebecca

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...