lördag 27 april 2013

En riktig hitte-på-lördag


Det har varit rätt kyligt här de senaste dagarna, men framåt lunch idag kom vårsolen tillbaka. Hela familjen for ut i trädgården med buller och bång och allsköns små projekt tog sin början.

Astrid och jag har satt avokadokärnor som ska få bo i växthuset och förhoppningsvis bli små avokadoplantor så småningom.


Den fina spiralen snurrar på i plommonträdet. Den kommer från fina Mellböda gård på Öland, som är ett riktigt guldställe med mysigt fik, drakflygning för barnen och en rolig leksaksaffär full av ovanliga grejer. Och mängder av olika vindspel! Värt en omväg om ni ska till Öland i sommar.

Idag såg jag den första skymten av lila i syrenknopparna. Nu är det inte långt kvar tills syrenernas tid är inne.

Utanför lekstugan har det rått febril aktivitet idag. Och tur var väl det...

 ...för vi har tydligen fått monster bakom stora stenen...


 ...och ett troll har flyttat in i lekstugan. Men nu har vi fått upp tydliga varningsskyltar, så att ingen går och blir skrämd eller bortrövad. Det är minsann ordning och reda med mina ungar.


Den busiga mamman däremot, har ägnat sig åt lite smårebellisk gerillaodling idag. Nedanför vår tomt finns ett trist mindre grönområde. Kommunen klipper gräset, men kanten närmast vårt staket är svårklippt och där frodas ogräset. Jag tänkte försöka konkurrera ut det med vackra sommarblommor och var ute idag och myllade ner ringblommor och vallmo så det stod härliga till. Hoppas de gror! Och jag gillar tanken på att folk på eget bevåg muntrar upp tråkiga ställen i staden med egna fröer och plantor. Fler och fler blir det, och ett av odlingsnätverken som finns här i Malmö är till exempel Mykorrhiza. Heja dem!

Vi påbörjade ett pinn-projekt också, men det får ni se först när det blir klart. Nu är benen och ryggen trötta efter kånkande på jordsäckar, händerna genomsmutsiga och kinderna solblossiga. Det var en verkligt kreativ dag idag, hoppas på en likadan imorgon! Men nu åker fötterna upp på soffbordet, dags för film och lördagsmys.

Förresten, fick frågan om vad de vita små tulpanerna jag satt vid grinden heter. Det är 'Greigii Concerto', och jag fick lökarna av min snälla kusin som köpte dem i Amsterdam.

Hoppas alla andra trädgårdstokar haft det lika skönt som jag idag!

  

5 kommentarer:

  1. Vilka härliga färexplosioner, det är sånt man behöver nu när inte naturen riktigt hänger med!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Men så spännande med ringblommor och vallmo och så vackert det kommer att bli. Kan inte fatta att du redan har tulpaner :-) Så vackra. Måste ut och spana på mina tulpanblad imorgon!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Jag trodde först att tulpan bilden var från förra året men så var det ju inte. Jag fàr gå ut och peppa mina att slå ut sina blommor .
    /Sylvia

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara informations/varningstexter dina barn skrivit. Bra så man vet vad som gäller :)

    Här var det också härlig trädgårdsdag igår. Oscar var så snäll och hjälpte mig en del även igår. Bra när ryggen inte är helt ok ännu (men mycket bättre). Idag klarar jag mig nog själv. Det är trädgårdslandet som står på tur.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad fint med alla färgglada saker! Jag gillar färger i trädgården! Gerillaodling är väl toppen, det hade jag lätt kunnat ägna mig år om jag inte hade fullt upp i den egna trädgården! Du är så välkommen förbi här Hanna om du har vägarna förbi Laholm någon gång. Vi är ju många bloggare som inte bor alltför lång i från varandra men själv har jag aldrig varit på besök hos någon. Hade varit roligt att få till det!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...