måndag 29 april 2013

Den optimala platsen för potatis?

Jag drömmer om att ha ett potatisland i trädgården, men hur jag än funderar hittar jag ingen bra plats för det. Vi har provat att odla i en pallkrage, men där får det bara plats några ynka sättpotatisar. Jag vill hitta en annan lösning, något kreativt och gärna snyggt sätt att få till en potatisodling utan att gräva upp mer av gräsmattan. Barnen går inte med på det i dessa tider av bollspel och annat, så otåliga mamman får allt låta bli att börja gräva bort gräs några år till...  På Pinterest hittade jag i alla fall en hel del fina idéer (alla bilder är lånade därifrån).



I stiliga torn av pilmatta.


I en trave gamla bildäck.



I ett torn av halm och hönsnät.


I vackra gamla jutesäckar.


Eller i särskilda odlingssäckar. 


Ja, detta grubblar jag på denna måndag. De där odlingssäckarna verkar ju inte så dumma, dem kan man flytta runt som man vill. Men inte så snygga kanske om man måste se dem vareviga dag. Alternativt gräver jag ner mina bärbuskar i marken och låter potatisen få bo i deras pallkragar istället. Men då har vi det där med växelbruk, och så hamnar de så långt ifrån resten av köksträdgården, dit slangen inte når lika lätt. Hmm... 

Men det är rätt angenäma problem man har ändå så här års, eller hur? Hör ni andra förresten? Dela gärna med er av era potatistips!

7 kommentarer:

  1. Jag har bestämt i år att det är alldeles för lyxigt för potatisen att bo i pallkragarna, kanske bara några enstaka till midsommar hamnar där... så jag ska gräva ett nytt ställe åt dem i år. Hinkar tycker jag är hopplöst, är så dålig på att vattna. Nä det får blir markbädd med sandig jord och halm. Kanske lite för skuggigt av stora eken. Men jag testar!

    SvaraRadera
  2. Jag tänker plantera i hinkar, nere vid granhäcken. Perfekt att ta sig en hink när det är dags för att skörda :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Jag har sådana där svarta odlingssäckar men tycker det funkar sådär...stoppar man ner 4 sättor får man typ 10 potäter tillbaka. Synnerligen dålig utdelning efter ett par månaders vattnande och pysslande. Så i år skippar jag potatisen och satsar på annat skoj istället. Funderar på om man kan låta jordärtsskockor få ta plats i säckarna? Då har man dem ju under kontroll så de inte sprider sig i hela trädgården.
    Hoppas du hittar någon bra potatislösning! =)

    SvaraRadera
  4. Jag odlar i spannar/odlingssäckar. Två sättpotatisar i varje säck, blir lagom till en familjemiddag.
    Har hört att man kan odla direkt i jordpåsar/säckar också. Inte så snyggt kanske, men praktiskt. Odlade sockerärtor så för några år sedan. Smidigt!
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Vi odlar potatis i odlingsbädd, fyraårig växtföljd. När landet är tomt brukar jag plantera dit fröplantor som ska växa till sig lite, så snabbväxande sommarblommor eller liknande för att det inte ska se så "tomt" ut. I morgon är det planteringsdags, då är det ju 1:a maj! Ha en skön valborg! Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Jag har fyra pallkragar i mitt lilla "grönsaksland", eller egentligen sex, eftersom jag har byggt ihop två på höjden. I dessa två dubbla odlar jag potatis. Jag tycker att det är kanon. Jag väljer delikatesspotatis och tycker att de är värda hälften av platsen i mitt land. Det är tidiga sorter och vi brukar skörda lagom till midsommar. Jag tycker att det blir mycket potatis i dessa två.

    Ha det bra och lycka till!

    SvaraRadera
  7. Bra idéer till potatisodlingar! Den med gummidäcken hade nog inte varit så dum, jag tänker mig att det skulle bli riktigt varmt och gott däri, men man hade kanske fått plantera några hängväxter runt så man slapp se däcken!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...