torsdag 4 april 2013

Dagen då irisarna slog ut


Igår när jag kom hem från jobbet lyste något blått vid grinden. Äntligen har mina små trädgårdsirisar slagit ut! Det är så kul när lökväxterna kommer upp och man får se dem på riktigt för första gången. Irisarna motsvarar verkligen mina förväntningar, med sin intensivt blåa färg och grågröna blad.

Idag var de redan många flera och jag är så nöjd med att jag satte dem så att man ser dem direkt man kliver in i vår trädgård. Maggan, om du läser detta - tack för tipset och tack för att du beställde dessa små sötnosar åt mig!


En annan nykomling här är ju glanskörsbärsträdet som vi planterade förra sommaren. Jag längtar verkligen efter att se det grönska, för att inte tala om hur spännande det ska bli att se det blomma! Det lär väl dröja ett tag, men under tiden fortsätter jag att titta på den vackra sidenmjuka stammen. Är så glad för mitt lilla träd!

 Våren är onekligen kraftigt försenad, men nu är den här och i sandlådan bakas årets första tårtor.


Och solen skiner på smygstigen Tänk att det redan har gått ett helt år sedan vi lade den. 26 mars 2012 blev den klar, och då var det minsann full vår härnere. I år biter vintern sig fast och morgnarna är fortfarande isande kalla trots soliga dagar. Men nu hoppas jag att denna vecka ska bli den sista på mycket länge som tjocka yllevantar och mössa behöver vara på. Tio grader och frostfria nätter säger prognoserna för nästa vecka. Vågar man hoppas på det?

15 kommentarer:

  1. Åh, så härligt att våren börjar titta upp! Extra härligt när den är irisblå:)

    Ha en finfin torsdagskväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Verkar otroligt med irisar som blommar ,Här är snö kvar på gräsmattan och inga blommor vill nog komma upp ännu ,Varje morgon är det 5-6 minusgrader
    Du har så fin trädgård
    ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Ja, nu känns det som att det är de kalla nätterna som gör att våren inte kommer det där riktiga steget framåt. Jag tror att vi hade ca -5 i natt och då hinner det ju frysa till ganska rejält igen.

    Så fina irisar du har. Här blommar snödroppar, krokusar och vintergäck.

    Kram

    SvaraRadera
  4. What! Har du iris nu! Och här som jag tror att hela vår trädgård avlidit......men du skänker hopp!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Vilken lycka!! Man blir så glad av att hitta de första vårblommorna. Vilken helt underbar slingrande gång det blev!! Förstår att du är nöjd. Å glanskörsbäret. Vackrare bark får man leta efter.

    Ja, jisses vad våren är seg i år. Inte klokt. Törs man hoppas på en låååång sommar och varm höst tro?!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Vilka små godingar.
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  7. Irisarna är jättefina men jag måste säga att glanskörsbäret är heeelt magiskt! Vill oxo ha! :)
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Förstår att du är glad över ditt vackra träd. Barken är underbar! Har också ett glanskörsbär men som tyvärr står helt felplacerat. I hönshagen! Så dumt, för där ser jag inte barken speciellt bra.
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  9. Så fint med dina små irisar och ditt glanskörsbärs träd är jag så avundsjuk på, det lutar kanske åt att skaffa ett i sommar. Jag ska köpa minst två träd i år så det återstår att se vad det blir.

    Kram anna

    SvaraRadera
  10. Oj - irisar redan, vad nice! På Ulriksdals slottsträdgård i Stockholm får de in ett klotkörsbär på glanskörsbärsstam till våren. Det är jag jäääädrigt sugen på. Tänk den vackra stammen med en rund boll av skira blommor och sen grönska! Kanske skippar den där Filippa K tröjan jag spanade in för ett träds skull:)

    SvaraRadera
  11. Härligt med små irisar! Visst blir man glad för de första blommorna på våren. Men glanskörsbärsträdet blev jag helt kär i! Vilken otroligt vacker stam. Just nu sitter jag och funderar över var jag skulle kunna placera ett sådant. Gillar växter i trädgården som är en prydnad året om, och särskilt under vintern när det inte finns så mycket konkurrens!

    Ha en härlig helg//Laila

    SvaraRadera
  12. Så deilig å se de små irisene. Det er jo lov å tro på spådommer om godt vårvær når vi er i april.

    Ha en god helg

    Anne

    SvaraRadera
  13. Åh, irisar! Hoppas våra också tittar upp snart! Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. Vad vackra de är för att inte tala om den stammen, så fin!
    Jag önskar så plusgrader även på natten nu så naturen kommer igång!

    kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  15. Men...har du ingen snö kvar alls!? Stackare... :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...