fredag 12 april 2013

Blooming Friday: Lycka!

Dagens blommiga fredagstema är lycka, och för en trädgårdstok som jag är tillvaron full av lyckliga små stunder just nu när alla knoppar tittar upp, kvällarna är ljusa och koltrasten sjunger. Jag tror att den största lyckan finns i de små stunderna och försöker varje dag att ta fasta på dem. Som idag. Det är fredag, en hel helg väntar på oss och vädret ska bli fint.





I helgen ska jag vårgödsla trädgården, börja väcka gräsmattan, köra högtryckstvätt på uteplatsen, skura det andra trädäcket och förhoppningsvis så sallad i mitt nya lilla drivhus. Samt dricka utekaffe och umgås med mina fina grannar. Mer än så behövs inte för att jag ska känna lycka. Vad tror ni förresten, är trädgårdsfolk lyckligare än andra?

För er som studsar till när ni ser bilden och tänker: Herregud, har rabarbern kommit så där långt i Skåne? Svaret är ja. Men 2012. I år har den precis stuckit upp sina röda små horn i rabatten. Det blir ingen paj än på ett tag... Fast visst blir man glad av att se bilden? Snart!

Önskar alla en finfin fredag! Här får ni en lyckolåt att sparka igång helgen med. Och en fantastisk video som i alla fall gör mig glad! Den har några år på nacken nu men tål att ses igen...


18 kommentarer:

  1. jag har också trädgårdsplaner för helgen men här består de av att plantera fröer, skaffa en liten fläkt till växthuset och få ner dahliknölarna i lite jord så att de kan komma igång. förhoppningsvis skiner solen på oss alla. ja, lite trädgårdsbesök måste vi ju så klart planera in.
    vi hörs
    kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Det gäller att se det stora i det lilla och där tror jag att vi trädgårdsfolk har just denna förmåga. Att bli lycklig över en knopp är inte alla förunnat! önskar dig en fin trädgårdshelg!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt! Ja, det ska bli fint i helgen...
    Lycka att få jord under naglarna igen!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Ja, jordiga handskar, en hög avklippta grenar och en fullkompost full med fjolårsbrunt, sedan är i alla fall jag lycklig en vårdag som denna! Vilken härlig video förresten!!! Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Jaaa, rabarberknopp är lycka ! Och vårstök i trädgården förstås. Vilken härlig musikvideo, tack ! Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Här regnar det, och Lykke har nu fått uppleva regn för första gången:)). Tror inte det blir någon trädgårdshelg här, vädret ser inte så bra ut.
    Ha en skön helg i trädgården
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Lycka är även för mig vardagsenkla saker som sådant som växer i trädgården, en lugn kväll, fågelsång...
    Ja, det är nog inte alls omöjligt att trädgårdsnördar har lättare än andra att känna lycka.
    Jag hittade faktiskt rabarber i frysen så det skulle kunna bli paj här. Rabarbern där ute är det inte mycket med just nu. Med nöd och näppe ser jag små röda ploppar.

    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jag är fullständigt med dig. Lyckan finner man i de små stunderna.

    Idag är det dessutom mycket mildare i luften, fåglarna sjunger för full hals och jag har köpt ännu fler penséer. Dessutom är det fredag:) Tjohoo!!!

    Kram, kram

    SvaraRadera
  9. :-D Precis så tänkte jag! Jisses vad långt rabarbern har kommit... Härliga bilder och härligt inlägg.
    Ha en underbar fredagskväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Underbart härliga lyckliga bilder och jag är övertygad att trädgårdsmänniskor är väldigt lyckliga....=)
    Ha det toppen....!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  11. Det behöver inte vara storslaget för att man skall känna lycka jag blir lycklig av att se era fina bilder.
    ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. ja vi är lyckliga för vi har förmågan att se det lilla och glädjas av det!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  13. Lycka är att får göra det man tycker om!
    Tack för lyckolåten, nu går den på repeat här hemma.
    Ulrika

    SvaraRadera
  14. Ordspråket lyder ju: Vill du bli lycklig hela livet,så skaffa dig en trädgård. Ha en fin arbetshelg.

    SvaraRadera
  15. Ja, svarttrosten er begynt å synge... elsker å høre på den - selv om den forstyrrer søvnen en smule.
    Ha en fin helg :-)

    SvaraRadera
  16. Jag studsade verkligen till och tänkte att Oj, vad långt rabarbern kommit i Skåne...Men så var det ju inte!
    Men nu går det inte att tvivla längre utan våren är verkligen här på riktigt och självklart gör det oss trädgårdsfolk lyckliga...

    //Veronica

    SvaraRadera
  17. Jag blir iaf jag blir lyckligare av trädgård! Under det år jag inte hade någon trädgård kom utmattningsdepressionen som ett brev på posten...
    Tror generellt att trädgårdsfolk är lyckligare :)

    Hoppas du fått uppleva trädgårdslycka idag!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  18. Jag tror definitivt att trädgårdsmänniskor är lyckligare än andra. Kan inte bara vara jag som lyckojublar när det gror efter en lång vinter...
    Tänkte faktiskt precis om så - att fasen så långt din rabarber har kommit!! :) Men snart blir det rabarberpaj igen.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...