fredag 26 april 2013

Blooming Friday: Äntligen!

Säsongens sista blommiga fredagstema är äntligen, och det finns verkligen många äntligen i mitt liv just nu. Äntligen fredag, och äntligen hittade jag mörkbladig klöver! Det är så många av mina bloggvänner som skrivit om denna snygga lilla växt, och nu har jag två egna plantor. Tack Anna med flera för tipset!



Och äntligen, äntligen har jag ju mitt växthus! Det blev så bra och faktum är att det är som gjort för just den där hörnan. Eller hur?


Äntligen kan jag flytta ut mina frösådder dit. Här är det den ståtliga mörkröda purpursolrosen 'Moulin Rouge' som redan är på god väg mot sommaren.

Äntligen föll det första riktiga vårregnet och jag somnade lyckligt till det mjuka smattret av droppar mot fönsterrutan igår kväll. Jag älskar verkligen regn och jag har saknat det där ljudet hela långa vintern. Och som en härlig följd av det - i morse doftade det verkligen vår, fuktig jord och späda blad, för första gången i år. 



Då äntligen fylls trädgården av alla de där underbara ljusgröna nyanserna som jag blir så glad av. Allt är nytt och fräscht och börjar om, och det är också en bra tid att tänka nya fräscha tankar om framtiden. Äntligen!
























Äntligen blev det också dags för turen till min favoritblomsteraffär för att handla veckans helgbukett. Nu står den på bordet, fredagsmiddagen är på gång och Håkan Hellström sjunger Äntligen på väg, med de här sköna textraderna (som förvisso är Ted Gärdestads, men som enligt mig är ännu bättre på göteborgska!):

Träden står i blom
Marken täcks av jungfrudom
Och nu hänger det på varje kvist
En solskensoptimist

Till sist: Ett stort grattis till Åsa, vars fina blogg Trädgården på Höjden fyller två år idag. Tack för all inspiration du sprider och alla vackra ord och bilder! Och tack Hélena för alla dina härliga teman, till sommaren kör vi igen!

Ha nu en härlig helg alla!

13 kommentarer:

  1. tack, tack fina
    ja, växthuset står verkligen perfekt där och visst är det härligt att ha ett extra rum nu när det börjar bli trångt i fönsterkarmarna. jag har också spanat in den där snygga klövern. blir nog till att leta upp...
    hoppas ni får en fin helg. här vankas det lite jobb i morgon men förhoppningsvis också mycket trädgårdsliv
    fredagskram åsa

    SvaraRadera
  2. Fina växthuset! Står perfekt där i hörnan. Det är mycket äntligen nu minsann och den där mörka klövern vill jag också ha.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg Hanna!!

    Den där klöver verkar bli vårens stora hit. Förra helgen köpte jag de två sista plantorna i Flyinge:). Såååå snygga!!

    Kram, kram

    Och, yes, växthuset sitter som en smäck mot den väggen!

    SvaraRadera
  4. Inte dumma, de där klövarna! Nä, så kan det ju inte heta, fniss, kanske klövrarna då? Så bra med växthus! Och grönt är skönt, skönt, skönt!
    Trevlig helg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Växthuset är som gjort för hörnan helt perfekt! Regnsmatter är något jag också älskar. Det är så mysigt! Tänk att du redan har tulpaner på G :-) Nu börjar den underbara tiden.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Härligt inlägg och fina bilder.


    Trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Absolut perfekt växthus! Klövern är jättefin men vill inte övervintra här, jag har tröttnat på att köpa ny varje år :(

    SvaraRadera
  8. Härligt! Vilken underbar tid vi har framför oss!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  9. Underbart inlägg och ett perfekt växthus.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  10. Härligt!
    Och grattis till växthuset, absolut den perfekta platsen!
    Ja, och den där klövern...
    Nu hoppas vi på en fin helg, kikar ut (arla morgonstund lördag) och det ser lovande ut...
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Äntligen är den här tiden som vi trädgårdstokiga längtar efter....det skalla...jord under naglarna till oss alla...=)
    Verkligen ett fint och nätt växthus...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Vad fint det blev med växthuset där, passar verkligen bra i hörnan. Då är det bara att njuta :-) Ha en fin vår
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Vilket perfekt litet växthus! Står supersnyggt där i hörnan som byggts just för den. :-)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...