måndag 1 april 2013

Att komma hem till våren

Hemma igen på vår gata i stan, och där hade det minsann hänt lite i trädgården trots den kyliga påsken. Men innan jag ens hann ta en första runda runt rabatterna var jag bara tvungen att plantera några penséer på trappan. Påskris väck, vårfägring in!


Det spelar ingen roll om jag måste kånka in dem varenda kväll i veckor framöver, nu gick det bara inte att vänta längre!


Det är bara i hörnan i norr bakom lekstugan som det ligger lite snö kvar. SMHI hotar med mer snö på torsdag, men tills motsatsen är bevisad tänker jag leva i total förnekelse kring detta...

...och i stället bara njuta av mina små rödbulliga rabarberknoppar som tittat upp i sin pallkrage. Hurra!

 Aklejan är en bra bit på väg och de krusiga små bladrosetterna är så söta i sina rödskiftande färger.

Scillan blommar i rabatten närmast huset och gör mig så glad så det kvillrar i hela kroppen när jag ser den.

 Härligt luddiga små späda blad bland lammöronen.











Enda smolket i vårglädjebägaren är att mitt stackars hybridkejsarolvon tagit rejält med stryk i den sista ronden mot vintern. Blomknopparna var ju långt komna när den sista köldomgången slog till, och nu ser de alla ut att vara frostskadade och bruna. Hoppas att de bestämmer sig för att blomma trots allt, även om det blir mycket senare än vanligt och även om det blir med bruna kanter på kronbladen. Vill inte gå miste om den härliga doften!

Ja, nu tror jag faktiskt att våren kommer på riktigt till sist. Den där sista snön hoppas jag är ett aprilskämt. Så nu väntar jag bara på att få höra koltrastens sång, sedan utropar jag vår i Tages trädgård!

Hoppas alla haft en fin påsk och att många fått njuta av sol och trädgårderande idag.

 

9 kommentarer:

  1. Penséer på trappan är så välkomnande!

    VI får väl både tro och hoppas att snön inte kommer mer denna säsongen. Vill INTE!

    Pyttelite snö på norrsidan även här. Den tittar jag inte på :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Förnekelse är bra! Vill inte se allt det vita, frusna! Och tack för att du skrev att du måste bära in och ut i veckor för jag hade helt glömt av att jag ställt ut växter i växthuset som måste bäras in.... Du såg till att ett mord inte begicks ;)

    SvaraRadera
  3. Det är en sådan lycka att se när knopparna kommer!
    /Malena

    SvaraRadera
  4. Det verkar som att varenda blogg man läser handlar om den sena våren, oavsett vilken del av Sverige man talar om. Jag hörde på radio att isen är 10 cm tjock på dammen i Pildammsparken! Det är ju inte klokt.

    Vi får fortsätta leta tecken och hoppas att den kommer snart, VÅREN!
    Kram, Karin

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga rabarberknoppar! De vill verkligen upp nu!

    SvaraRadera
  6. Oj, det var rejält med vårtecken du har i din trädgård! Här är det inte mycket som blommar ännu, men nog känns det i luften som om våren faktiskt är på väg. Det där snöfallet på torsdag tycker jag vi försöker ignorera...
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Här har vi hört koltrasten!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Jammen, var det mange vårtegn i hagen din:) Nå går det rette veien! Stemorsblomstene måtte rask på plass hos meg også. De setter stemningen, mens vi venter på resten. Ha en fin kveld.

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga vårtecken i din trädgård:-).

    Snart blir det nog penséer här också.

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...