lördag 20 april 2013

Årets första tur till Åbergs






Bland de härligaste vårtecken som finns är ju när alla plantskolor öppnar för säsongen och fyller på med vårblommor och perenner. En av mina favoriter är som ni vet Åbergs trädgård i Ystad, och idag var det dags för första turen dit för i år. Turligt nog bor en av mina bästa vänner också där, så vi och våra familjer stämde träff på trädgårdscaféet denna soliga härliga lördag.


Alltså, hur glad blir man när man ser alla dessa små salladsplantor som har fått komma ut i solen?


Eller ett helt växthus fullt av tomatplantor? Att gå där i den fuktiga varma luften och fundera på vilka sorter man ska välja till sommaren, det är livet på en pinne för en trädgårdstok. Två plantor busktomater blev det, 'Tiny Tom' och 'Totem' och en körsbärstomat 'Cheerio'. Jag var så sen med mina egna frön så det känns bra att kunna skynda på det hela lite. I år ska det banne mig bli ett tomat-år hos oss, när växthuset är på plats. De två senaste somrarna har ju varit så kalla att våra tomater inte velat mogna. Men nu står plantorna på plats redan därute, och jag hoppas att det ska gå fort tills jag får sätta tänderna i årets första egna tomat!







Och alla pelargonerna... Jag gick där och pillade på alla doftande blad och hittade en Mårbacka-pelargon med ett mycket klädsamt namn. Plötsligt känns sommaren så nära, hur gick det till?




Åbergs är ett riktigt guldställe, med närmare 2000 sorters växter i sortimentet - de flesta av dem egenodlade. Det är Sveriges äldsta plantskola som fyller 140 år i år och den har varit i samma familjs ägo i alla dessa år. Imponerande! Caféet är också värt en omväg, oj, så mycket smarrigt det finns där. Dagens chèvre- och rödbetspaj var inget undantag.

Vi har haft en riktigt bra dag, trots att Tage höll på att riva hela stället... Hoppas att ni också har haft det!

 

13 kommentarer:

  1. Tänk att jag fortfarande inte varit där!!! Det är definitivt ett av årets måsten för mig. Ser helt underbart ut!

    Visst går det fort nu.....det gäller att hänga med i svängarna.

    Trevlig lördagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt! Sådär långt har ju saker och ting inte kommit här i Stockholmstrakten än, liiite för kallt än. Men snart så måste ju vårvärmen slå till på riktigt. Idag var iallafall en riktig vårdag med pyssel och förberedelser utomhus för växthuset. Nu är det nära!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag älskar också Åbergs. :) Ett besök dit i sommar är ett absolut måste. På dina bilder känns det faktiskt att sommaren är nära. :) Blir så glad att jag vill klappa händerna. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Ja du, en riktigt härlig lördag med solsken, ingen blåst och småjox utomhus hela dagen.

    Åbergs är verkligen en av mina favoritplantskolor alla kategorier. Måste åka dit snart!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Å det är min favoritplantskola. Jag bor ju bara så långt bort.
    Ha en fin trädgårdssöndag.Elisabeth

    SvaraRadera
  6. ååå jag saknar Åbergs! Kommer från Ystad från början och har shoppat massor med blommor där då. Mina föräldrar umgås med dem så det blev naturligt från början. Och i Blekinge, där jag bor nu har jag inte hittat något sånt riktigt ritkigt bra ställe.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Av Anna-Karins kommentar misstänker jag att vi kommer att åka dit när vi gör vår roadtripp :-) och det är ju snart...jisses vad tiden flyger fram!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Det där ser hur härligt ut som helst! :-)

    SvaraRadera
  9. Så underbart! Ett av mina absoluta favoritställen!!!! Måste dit, snart...
    Underbar trädgårdsdag igår. Blir trädgård idag också... =o)
    Kram
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Där är underbart! Har inte varit där i år men jag kommer säkert åka dit, som brukligt.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej Hanna
    ja jisses det där verkar vara ett underbart ställe....
    äntligen är det dags :)
    å missa nu inte...

    BLOGGPARTYT

    fortsätter.
    redan 65 fina bloggar med..
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  12. Bor tre minuter ifrån Åbergs...
    Inte bra för plånboken...
    En lunch på cafeét är en sann fröjd dessutom:)
    Annica

    SvaraRadera
  13. älskar åbergs och blev ju riktigt sugen på att åka dit nu. snaaaaaart.
    kram åsa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...