måndag 18 mars 2013

Snösmocka och allt annat än efterlängtat besök

"Ikväll slår snösmockan till mot Skåne med upp till 25 centimeter snö och kraftig drivbildning". Dessa föga uppmuntrande ord står att läsa i dagens Aftonbladet, och de ser tyvärr ut att få rätt. Det blåser något hemskt redan och på väg hem från jobbet var jag ytterst nära att krocka med en lyktstolpe då en kastvind tog tag i cykeln. Ja, jag envisas med att cykla. Hur dåligt väder det än är går det ändå alltid fortare att komma fram, man slipper skumpa på en slö stadsbuss och få en massa baciller på sig, det är miljövänligt, gratis och man får motion. Fast imorgon kanske till och med jag får ge mig. Vi får väl se vem som är starkast, snösmockan eller jag?

I väntan på ovädret ska jag visa er något som är nästan lika deppigt som en snöstorm i slutet av mars. Kolla detta trista fynd från nya rabatten:


Ser ni vad det är? Jo, det är en bild tagen på exakt samma ställe som den här:


Fyyyy, vad ledsen jag blev! Eländiga kaniner!!! Hela vintern har de hållit sig borta från min trädgård, men nu driver kylan dem till att leta mat på nya ställen. Det är säkert jättesynd om dem, men det struntar jag i. I mina ögon är de skadedjur och inget annat. De har grävt i jordgubbslandet också, och kring skuggrönans rötter. Aaaargh!

Ok, vintern, nu förklarar jag krig mot dig! Jag kurar mig igenom den här snöstormen också, men sen är det jag som börjar demonstrera. Nästa helg bygger jag en igloo och dricker mitt utekaffe i, så det så! Pallar inte mer.

Så håll tummarna för att stormen tar en omväg runt Skåne, och för envisa mig och min cykel!

14 kommentarer:

  1. kan bara instämma
    jädrans vinterskit
    om du vill så kan du ju kika in på bloggen och läsa om vad jag roat mig med idag när jag istället borde legat nedbäddad och kurerat mig

    "ROPEN SKA SKALLA-VÅR ÅT ALLA"

    kram åsa

    SvaraRadera
  2. Det börjar bli för tradigt nu. I dag hade jag en rovfågel (tyvärr vet jag inte vilken sort) här i trädgården och det var ett fasligt liv på småfåglarna och koltrastarna. Det är väl kylan som börjar ta ut sin rätt... Alla måste ju äta. Både kaniner och rovfåglar, men lite tråkigt att man matar sina små pippisar hela vintern för att de sedan ska hamna i en fågelmage. Eller planterar lökar som ska bli kaninmat för den delen.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu väntar vi bara på snön och stormen, när jag körde hem från jobbet såg jag en av bönderna med snöjour stå och spänna fast plogen på sin vägmaskin... Hu! Så attans trist att få kaninbesök! Där jag bodde innan (i ett hus vid skogens slut) vimlade det av kaniner. Inte kul. Alls.
    Stöttningskram från Kristina

    SvaraRadera
  4. Så trist med kaninerna. Förstå absolut att du ser dem som skadedjur. Söta på rätt plats men inte i trädgården.

    Ingen snö här ännu men vinden tar i rejält.
    Vill inte!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hela trädgårdssverige hatar den där stormen. Den borde bli rädd och vända!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Jag kommer och sitter med dig i iglon! Nu räcker det banne mig. Jag är såååå trött på vädret och på mig själv som inte kan sluta tjata och gnälla om det.

    Som du såg på min blogg idag (tack för rar kommentar) så jobbar jag hårt på att tänka framåt.

    Kaniner är inte kul! Vi hade i vår trädgård för några år sedan och det var då dom tuggade ner våra bambuplantor. Jag var tokig! Grävde djupaste hålan i rabatten och fick de sötaste små ungar men ändå.....inte välkomna.

    Nästa helg ser prognosen bättre ut och då hoppas jag att dom flyttar ut ur din trädgård.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Här blåser det som sjutton, men ingen snö..ännu. Jag vet inte om den kommer hit, eller stannar i söder.
    Hoppas det inte blir så illa som de tror. Och att du kan cykla som vanligt. Jag är ju valpledig så jag behöver i alla fall inte ta mig till jobbet.
    Attans kaniner, jag har rosor som kaninerna knipsat av långa grenar på.
    Ha en skön kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Jag kommer och stöttar, fy attans vad man är trött på detta elendiga väder. Så långt dina lökar har kommit , här har jag inte ens sett dom.
    Trkigt med de små rara kaninerna men så tråkigt när dom förstör. Tacksam för att vi inte hade några i år men såväl hade vi råttor och det är jag mindre glad för. Dom ha runderminerat en hel rabatt och felra plantor hängde löst utan rötter??? inte trodde jag att dom var grävare på det sättet.

    kram Anna

    SvaraRadera
  9. Langsta vintern ever, sa aven har i UK - sno forra veckan, regn och rusk och minusgrader pa natterna. Nu far det vara nog! Tur det finns varmeljus...Stor VARM kram.
    Nina

    SvaraRadera
  10. Men om stormen blåser iväg kaninerna till någon skog där de kan äta fritt? Du märker hur trött jag är på både kyla och odjur när jag försöker fantisera fram ett drömscenario istället för att titta ut på snövirvlandet...Cykla försiktigt, isfläckarna syns inte under nysnön.

    SvaraRadera
  11. Jag ställer upp i ditt protesttåg! I eftermiddag blåste det så bistert när jag tog in mina stackars hästar att jag trodde att jag skulle börja gråta:)

    Ha det fint (trots minusgraderna)
    Rebecca

    SvaraRadera
  12. Jag håller tummarna för att snön missar denna sidan av Skåne. Det räcker så bra med blåsandet, jag hatar motvind!
    Oj då, har du sådana marodörer hos dig, mitt i stan?
    Ha det så bra det går!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  13. Tradigt med kaninerna och snön, ja jag kan bara säga att jag är innerligt trött på den!!

    kram Sophia

    SvaraRadera
  14. Det är inte klokt så lång vinter detta varit! Senaste dagarna var liksom bara lite för mycket, det lilla som syntes i min trädgård är nu bara vitt igen, blää!
    Hoppas du klarade cyklingen!!
    Tror dock att det blir plus nästa vecka:)
    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...