torsdag 28 mars 2013

Här är dom - årets fröer!

Påsklov var det här! Många sköna lata dagar ligger framför oss och jag njuter av varje minut. Jag försöker att tänka bort snön så gott det går, och när solen skiner är det inte så svårt trots allt. Och igår när jag och dottern fikade ute insvepta i varsin filt, ja, då gick det riktigt bra!

Denna morgon roar jag mig med att beställa sommarens fröer på Impecta, där det är fri frakt på alla beställningar hela påsken minsann. I år har jag inte försått något alls inomhus, eftersom vi ska åker bort några gånger under våren. Sedan har jag ärligt talat inte varit särskilt peppad på det heller, med snön som öst ner och vintern som aldrig vill ta slut. Så i år satsar jag rakt av på blommor som kan sås på friland. Det är helt underbart att klicka runt och drömma sig bort, men det är inte lätt att välja... Till sist blev det i alla fall en blandning av förra årets favoriter i repris och några nykomlingar.



I barnens pallkragar blir det zinnior i år också, och nu testar vi sorten 'Queen Lime Red' för de härliga färgernas skull.


I lådan bredvid ska jag så äppelsolbruden 'Pineapples'. Zinniorna doftar ju inte och kan behöva en granne som sprider lite väldoft. Och så är jag svag för limegrönt. Det ser ju så coola ut med sina små runda blommor, eller hur?

 
Luktärter är ett måste, och i är blir det vita 'Mrs Collier'. Om jag bara fick köpa en endaste fröpåse (hemska tanke!) skulle det bli en påse luktärtsfrön, ingen tvekan om det. Har man luktärter är sommaren, grannsämjan, humöret och luktsinnet räddade!


 
Solrosor är kul att odla med barnen, och i sommar satsar vi på de här högresta snyggingarna. 'Moulin Rouge', hur härliga ser de inte ut?
 

Och så grekisk lövkoja, för den härliga doftens skull. Ni som följt mig ett tag vet hur mycket jag har skrivit om dem, till exempel här och här. Liten oansenlig blomma med största doften i hela trädgården.
 
Ja, så långt har jag kommit hittills i min beställning. Lite grönsaker måste jag ju också ha, även om jag inser mer och mer att jag i första hand är en blommänniska. Tomater, sockerärter och morötter såklart. Och kanske någon gurka. Melon vore väl kul? Och så sallad förstås... Hmm...varför blir det alltid så dyrt???
 
Nu längtar jag ännu mer efter att få sätta fingrarna i jorden! Men medan jag väntar läser jag en bra bok, äter påskgodis och umgås med några sköna påskkärringar och det är inte så dumt det heller, denna kallaste påsken av alla...
 
Vi ses väl ikväll förresten? Jag kör med röd katt och kopparkittel, så vet ni vad ni ska spana efter. Flyg försiktigt så ses vi där!



15 kommentarer:

  1. Kul med lite fröpyssel innan våren behagar dyka upp.
    Äppelsolbruden provade jag förra året. Fick inte en endda planta, men det kan jag absolut inte skylla på fröerna. Jag gav dem inte rätt skötsel (vatten, ljus, näring...). I år ska jag sköta mina frösådder bättre.
    Lycka till, och dröm vidare - då känns det inte så långt tills våren dyker upp.
    Glad Påsk!
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Jag har inte riktigt kommit så långt än, men efter påskhelgen skall jag planera våra blivande pallkragar till sommarhuset. De skall bara byggas först:) Glad Påsk! kram victoria

    SvaraRadera
  3. I mina mörka stunder tänker jag att vi kanske har kommit in i en ny istid! Men så kan det väl inte vara, det ska väl bli vår och sommar och blommar i år med?!
    Håll ut och håll tummarna för plusgrader och Glad Påsk!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Va mysigt att planera frösådder! Själv sår jag mest perenner och ätbart och mycket av det är redan i jord.
    Glad påsk till dig!

    SvaraRadera
  5. Vilka snygga inköp som du gjort. Ska så luktärtor för andra gången, o den här gången ska de inte torka bort.
    Glad påsk! Jag kommer att ha två svarta labradorer på kvasten. Lite baktungt.

    SvaraRadera
  6. Härligt med doftande blommor tycker jag. Jag sådde mina första fröer förra helgen, med det här vädret behöver man ju inte ha så bråttom!
    Glad Påsk,
    Eva

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga frösorter du beställt det kommer att bli en fröjd för ögat.

    Glad Påsk

    SvaraRadera
  8. Jo du, käre vän! Den här vinter går till historien. Är så trött på den och vill bara att snön ska försvinna...fort! Har börjat med frösådderna och det gör att det känns lite bättre. Då har jag i alla fall våren inne :-)
    Ha det bäst i Blåkulla!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Det var lite väl kallt och blåsigt så min kvast och jag kunde inte lyfta, tyvärr.

    Härliga fröer du beställt.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka finingar du har "klickat" hem. Jag har aldrig sått någonting men nu fick du igång mina tankar...kanske skulle jag...

    Nu hoppas vi på många (i alla fall några) plusgrader denna påskhelg.

    Glad påsk!

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  11. Fin beställning!! Jag tänkte jag skulle beställa några påsar jag med, har inte sått något alls ännu. Och är mest sugen på direktsådd i år.
    Önskar dig en fin påskhelg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Vi ses val pa Bla Jungfrun inatt? ;-) Stor kram

    SvaraRadera
  13. Fina blommor du har hittat bland fröerna. 'Queen Lime Red' är en sort vi också ska testa i år, älskar zinnior! Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. Det var mycket fint och trevligt du fått tag på! Ja Lövkojan är underbar, jag kan ha hur mycket som helst:)!
    Ha en riktigt fin påsk, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  15. Vilken fin mix du klickat hem!
    Både i kulör och doft.
    Kommer bli bra det där :)

    Önskar dig en fin påskhelg med mycket påskgodis!
    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...