söndag 17 mars 2013

Ett steg fram och två tillbaks...


Då var helgen snart slut, och här har det varit en lugn en. Våren har ju tryckt på paus-knappen och det är inte mycket annat att göra än att fortsätta kura inne och vänta på bättre tider. Istället för att åka till plantskolan och köpa vårens första penséer har vi fyllt på förrådet av ved och värmeljus. Veckan som gick var den kallaste på hela vintern, tror jag. Kallt, kallt, kallt! Kallare ändå att cykla i.

Soligt och kallt har det förvisso varit hela helgen, och det kunde varit jätteskönt mot en solig vägg om det inte hade varit för blåsten, den elaka blåsten som letar sig in under kläderna, genom märg och genom ben. Mina trädgårdsplaner för helgen gick helt om intet på grund av den. Men jag orkar knappt gnälla mer. Har värmt mig med den underbara filmen En oväntad vänskap istället, och blev varm rakt in i hjärtat av den.


Som tur är syns det i alla fall inte på bilderna hur bistert det är. Jag är helt imponerad av hur fint lavendeln i den fyrkantiga betongkrukan har klarat vintern. Hoppas den fixar slutspurten också, för nu ska det ju bli snöstorm och flera decimeter snö i Skåne säger dom. Det är ju inte klokt!



Sirliga lavendelspröt skapar ett fint litet skuggspel på trädgårdsförrådets vägg. Tänk att det alltid finns nya fotomotiv i en trädgård, även när man tycker att man fotograferat allt och överallt.

Här har vi koltrastarnas restaurang. Hela vintern har vårt trogna koltrastpar kunnat kalasa på äpplen från våra egna träd, men de tog slut precis när vintern gjorde sitt återtåg. Nu får de köpeäpplen istället, och som ni ser verkar de inte gilla dem något vidare. Förstår dem. Jag försökte fjäska till det lite med en näve russin istället i kylan, men de verkar inte ha mycket till övers för sådana nymodigheter. Idag har jag faktiskt inte sett dem på hela dagen, det oroar mig lite. För det betyder så mycket för mig att de har valt att bo just här hos oss och jag längtar så efter att få höra koltrasthanens vackra sång ljuda från taknocken. Måtte de klara de sista vinterdagarna också!


Så gick solen ner över den här helgen också. Trädgården ligger platt, torr och brun och tar sats inför vinterns sista oväder. Jag tänder en brasa till och hoppas det drar förbi snabbt. Och fyller vardagsrummet med färg i brist på gröna små skott därute.


 För körsbärskvistar och barnteckningar gör kylan lättare att stå ut med.


Har ni sett vilka underbara tulpaner jag har? Avslutar dagens inlägg med en liten reklamjingel minsann. För är ni i Malmö och vill köpa en riktigt fin bukett till någon ni tycker om så är det till Bara Blommor på Friisgatan ni ska gå! Där är alla snittblommor närodlade och ekologiska, och här kan man hitta de härligaste och ovanligaste tulpansorterna. Som ett apotek fullt av uppåttjack för vintertrötta typer som jag! Med färgklickar som dessa och en riktigt efterlängtad vacker sång så ska jag nog ta mig igenom det kommande snöovädret också. Men sen får det räcka, banne mig!

Önskar er en fin avslutning på helgen!

5 kommentarer:

  1. Koltrasten är ett riktigt vårtecken! :) Och våren kommer, kära Hanna! Det måste den... Även om det inte känns så just nu. Såg också att den snö som vi väntade här kanske ramlar ned över er istället.. :( Men snart, snart kommer de där härliga dagarna. Och då ses vi! :)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Vädret ja, vad ska man säga. Finns snart inga gnälliga ord som inte redan använts. Värre ska det blir på tisdag tydligen. Hemska tanke!

    Man får hitta annat att göra. Jag hade också hoppats och tänkt att vara ute. Tvingade mig ut för att hämta in björkris till påsken. Annars har jag mest varit inne idag. Sol men ack så kallt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det ser så skönt ut på dina bilder, men blåsten förstör allt. Det har blåst isvind här också idag.
    Vackra tulpaner som värmer.
    Hoppas vi alla slipper snöovädret.
    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  4. Ja du, det är verkligen nåt "fel som är trasigt" med våren i år. Det är inte alls kul! Själv fördriver jag väntetiden i källaren. Rensar kartonger och samlar grejor till loppis. Man får ju roa sig med nåt...

    Grattis! Till att du sett En oväntad vänskap. Kan man annat än älska den filmen? Den är helt underbar!

    Önskar dig en trevlig vecka!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  5. Så underbara tulpaner och ekologiska dessutom! :-)Här hos oss är det liksom ingen idé att börja längta till vår riktigt än... Snön är fortfarande väldigt påtaglig, men snart så... :-)

    /Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...