onsdag 20 mars 2013

En dyster vårvintervisa

"Smält min is,
låt min snö
gå i tö",
suckade vintern till våren.

"Kanhända, kanhända om solen vill,
vi vänta väl ännu en månad till,
så kanske det sker", sjöng våren.

Så skrev Gustaf Fröding i dikten En vårvintervisa från 1898. Kanske var det en dag just som den här som han valde att beskriva så? När det ser ut så här då man förskrämt sticker ut huvudet på morgonen. Vårdagjämning... det är som ett dåligt skämt!

Det känns lite uppgivet nu, kan man väl utan vidare säga. Fram med snöskyffel, pulkor och tjockaste vantarna igen. Och min vårlängtan har dessvärre kört i diket...



Vi har visst den kallaste marsmånaden på tjugo år här i Skåne. Förra året såg det ut så här. Fast det tröstar föga en dag som denna...



8 kommentarer:

  1. Kjempefin struktur du har i hagen din. Hvis ryktene er sanne, kommer våren om noen FÅ dager. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  2. Det börjar kännas som vi blir helt snuvade på vår vanligtvis långa, sköna vår. Det är ju pga den jag bor i Skåne!
    Jaja, man får gräva fram bilder från förra året och trösta sig med.
    Ha det så bra det går!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Ett skämt, ja. Uppgivet, ja emellanåt. Jag pendlar i min relation till vädereländet. Stänger av emellanåt, frustreras emellanåt.

    Fortsätter hoppas på en snar bättring.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det blir åtminstone längre och ljusare dagar nu... ;-)

    Eller för att citera Karin Boye:
    "Ja visst gör det ont när knoppar brister.
    Varför skulle annars våren tveka?
    Varför skulle all vår heta längtan
    bindas i det frusna bitterbleka?..."

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Ja, det är kallt och lite snö här i Göteborg med....och det är inte utan att man börjar fundera lite över det här med klimatförändringar.....min man är mycket intresserad av dessa frågor och har i flera år nu (fast jag vill inte höra på)talat om att detta bara är början på ett annat klimat här hos oss. Men mitt i allt så tror jag att det inte är lönt att fundera på vilket väder det är för vi kan ändå inte göra något åt det i det i det korta perspektivet. Så gilla läget är väl vad som gäller för det är ju ändå bara mars.....jag har köpt en Timjan som väntar ivrigt på att komma ut på altanen!

    SvaraRadera
  6. Man undrar ju var våren håller hus i år... Men om du hittar nån tillstymmelse till vår eller vårkänslor får du gärna delta i vår fotoutmaning! http://www.freedomtravel.se/2013/03/fotoutmaning-varkanslor/

    SvaraRadera
  7. En ännu dystrare Fröding :-( (Från "En Vintervisa")
    "Jag sörja, jag sörja, jag sörja väl må,
    ty stjärnorna så kalla på himmelen gå
    och frusen och kall är hela världen.
    Och mänskorna de kämpa i drivor och snö..."

    Det var den "positiva" delen av den versen...
    //Per

    SvaraRadera
  8. Och: En glad Fröding :-)
    (Från "En fattig munk från Skara")

    "Och daggen och bäcken och fågelens sång
    och ängarnes blommor och älgens gång
    och ekorrens glädje i granens topp,
    de gåvo mig åter levnadens hopp
    och gåvo mig åter min ära
    och lärde mig ny en lära."

    //Per

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...