torsdag 28 februari 2013

Vinterns sista dag

Nu återstår det bara några timmar av februari, och imorgon när vi vaknar är det mars. Frost eller ej, några eller många minusgrader - det spelar ingen roll. För hur det än är och om så nordanvinden viner, mars är och förblir en vårmånad!

Och det märks att våren är i luften. Äntligen, äntligen är det tid att vara en stund i trädgården igen, mellan dagishämtning och middagsrally! Jag tog en efterlängtad sväng med kameran medan barnen slet fram alla grejer som hör våren till ur förrådet.

 Solljus mellan syrenknopparna ger glada mammor.

 Tänk att den här rabatten ska prunka av pioner, nävor och funkior om bara några månader.

Gräsmattan må vara tufsig, men nu syns den i alla fall. Och den är grön! Som jag längtar efter att få gå loss med räfsan på den...


Undrar om det här ska bli sommaren då min spaljévägg äntligen ska bli klädd i grönt? Har fortfarande förhoppningar om att mina stackars klematisar ska ha klarat sig.

 Svällande knoppar i häggmispelhäcken...

 ...och tulpanerna är redan en god bit på väg.

Som jag har längtat efter den vårlika himlen, och det bleka solljuset. Äntligen är den långa, mörka, ledsamma, svåra, kalla, trista vintern slut!

 Ett av fynden från förrådet. Lite tidigt att börja vattna än kanske...


...men hög tid för Tage att dra årets första runda på sin Bobby Car. När man hör ljudet av små plastdäck mot trädgårdsgången, ja, då är det vår!














Till och med Klara, som hela vintern gått under namnet "stans suraste katt", kvicknade till idag och kom ut och njöt av solglimtarna tillsammans med resten av familjen. Ja, hörni - jag tror banne mig
vi klarade det. Vintern är slut - länge leve våren!

Och för att fira vårens första dag byter jag härmed till en vårigare header och kör Lalehs underbara vårlåt på repeat här hemma.

Glad första mars på er, alla trädgårdstokar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...