söndag 24 februari 2013

Våren är här nu!

Det sägs att våren ska komma nu i veckan, med uppemot tio plusgrader och milda vindar. Hoppas, hoppas, hoppas att det är sant! För idag var ännu en dag med iskall blåst och snöflingor i luften, och det börjar bli olidligt segt. Jag står inte ut längre! Så vad göra med en kall och vintrig söndag när det enda man längtar efter är vår och varmare temperaturer? Ja, om våren inte vill komma till oss fick väl vi komma till den istället. Jag och familjen tillbringade dagen med att leta efter vårtecken, och hamnade som så många gånger förr på Trädgårdspaletten. Och det visade sig vara helt rätt ställe att leta på.



Vid första anblicken kan ju en plantskola så här års se ut att vara det mest deprimerande man kan tänka sig. Långa rader av tomma odlingsbänkar, inte en gnutta färg och inga kunder. Men man ska absolut inte låta sig luras av det...






För när vi gläntade på växthusdörren möttes vi av den ljuvaste doft av fuktig jord och rad efter rad med tusentals små pensé- och fuchsiasticklingar. Det finns alltså hopp, massor av hopp. Och inte nog med detta, kolla vad vi hittade mer!

De ljuvaste små violer...



 Drivor av primulor och pärlhyacinter, söta som en skål med pastelliga karameller!


Och hyacinter i de härligaste färger. Tänk så mycket piggare man genast känner sig bara av att se lite färg!

Trädgårdspaletten är värt ett besök vilken tid som helst på året, det vet jag att jag har skrivit flera gånger förr. Men det är ju sant! Förutom egen uppdrivning av plantor, bra priser, kunnig personal och stort utbud så finns där dessutom ett stort exotiskt växthus. Rena djungeln, med palmer och bananträd, papegojor och sköldpaddor. Här kan man stanna länge. Ja, barnen hade nog varit kvar där än om det inte hade varit för att personalen ville stänga och gå hem...


Insmugna bland växterna gömmer sig en hel del udda typer, för den som är bra på att speja och spana. Man vet faktiskt aldrig vem man kan träffa på längst där inne i grönskan.



Det här är bara några av de väsen vi sprang på därinne, till barnens stora förtjusning. Säga vad man vill om Paletten - det kanske inte är den trendigaste plantskolan här i trakten, men garanterat den roligaste!

Ja, så blev vår söndag. Imorgon börjar vardagen sin lunk igen efter sportlovet, och det är säkert många som gruvar sig lite ikväll. Men inte jag! Tvärtom, för första gången på länge känner jag mig glad och hoppfull när jag tänker på måndagen som väntar. Ljusare himlar ovanför mitt huvud, sol i sikte, drömmar om färg och på lättare fötter. Härifrån kan det garanterat bara bli bättre. Så kom igen, nu fixar vi den allra sista slutspurten av vintern också - och min egen vår tror jag börjar redan imorgon!

Som slutkläm idag en liten utläggning om något helt annat. Det är väl knappast någon som missat att vi är mitt i Melodifestivalrallyt? Jag tillhör dem som verkligen gillar spektaklet och har varit en trogen tittare år efter år ända sedan den där oförglömliga vårkvällen 1983 då Carola vann med Främling. Jag var tio år och blev fullständigt trollbunden... Igår var dottern och jag på genrepet här i Malmö och frågan är vem som egentligen hade roligast, hon eller hennes schlagertokiga mamma? Vi har således många diskussioner här i huset just nu om vem som egentligen kommer att vinna hela konkarongen. Tyvärr tror jag inte att Louise Hoffsten gör det, i hård konkurrens med alla dagisdiscolåtar, sockersöta pop-pojkar och allsköns gubbar som hon är, men jag måste säga att jag gillar hennes låt. Eller så är det bara det att texten passar så oändligt bra in på vad jag känner just nu.



Only the dead fish follow the stream
No, nothing is ever what it seems
You can do whatever if you know when and why
Only the dead fish follow the stream

Kram från en högst levande fisk,

15 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg och jag blir alldeles lycklig när jag läser det. Härligt! Jag är också schlagertokig men i år är det inte lika bra låtar... tycker jag. Sitter på Arlanda express och är snart i Stockholm. Måste nog ta mig till en plantskola och se lite underbara blommor. I Sturtgart var det nästan lika mycket snö som här. Vill ha vår....NUUU!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Har aldrig varit på Paletten men det verkar vara dags......härliga vårlliga bilder!

    Tänk, vi var också på melodifestivalen igår men på kvällen. Första gången för mig. Jättekul:)

    Kram,
    maria

    SvaraRadera
  3. Det där härliga stället har jag inte varit på. Det ser ut att vara värt ett besök om man är i närheten. Själv ser jag fram emot nästa helg(hur var det nu med att leva här och nu!?)för då öppnar Solhaga och det ligger bara 5 km från mitt. Bra ställe!

    Melodifestivalen är bra ibland men sorglig ibland. När bara gubbar och små pojkar går vidare blir det lite löjligt. Heja Hoffsten!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det verkar vara ett toppenställe!! Perfekt när man håller på att gå under om inte våren kommer snart.
    Jag hoppas på plusgrader i veckan, vi har haft så mycket hård barfrost här.
    Jag har inte direkt följt melodifestivalen, det brukar vara fotboll som vi tittar på istället:)).
    Ha det gott, vännen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Oh, ett sånt ställe skulle man ha här. Förstår att du fick lite vårenergi av besöket. Kul med hästen som tittar fram i djungeln :-) Mmm... ställen som säljer hyacinter på våren gillar jag. I helgen har vi haft plusgrader. Skönt. Men vi har så mycket snö att det behövs många sådana om snön ska smälta bort. Får hoppas på det.

    Stor kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag!!! Blir så sugen att åka till Paletten...
    Ja, det finns hopp... och hoppas våren kommer riktigt snart. För annars blir jag tokig(are) =oP
    En sådan där viol fick följa med mig hem från den lokala plantskolan, ett litet trevligt ställe i Sibbarp. (Kika in om du har vägarna förbi, för ibland är det MYCKET bra priser, ex har jag fyndat kungsängsliljor där...)
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Oh, som jag längtar efter pensér, man får gräva i jorden abstinens av alla bilder. Just nu skiner sola och det känns så lyxigt :-)

    SvaraRadera
  8. Tack för att du ger hopp! Vilka mängder av penséer och fuchsior, tänk när alla de sätter igång att blomma. Lovely!

    Jag tycker inte att årets låtar i mellon är speciellt mycket att hänga i julgran, och det är lite beklämmande att Louise är den enda kvinna som gått direkt till final. Det känns oerhört gubbigt och grabbigt i år.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  9. Vilket ställe, ett besök på ett sån plats ger verkligen energi nu när man behöver det som mest.
    Ha en skön vecka i väntat på våren!
    Madde

    SvaraRadera
  10. Åhh så vårigt! Och längtansfullt...vill bara att det verkligen ska bli vår nu så man får slänga ut ljungen från krukorna och stoppa ner söta vårblommor i stället!

    kram louise

    SvaraRadera
  11. Ja, fy bubblan vad vi vill ha vår nu! Vill - vill - vill!

    Trädgårdspaletten verkar, enligt dina bilder, vara ett toppenställe för att inhämta inspiration på. Du bjuder på fina bilder med mycket vårkänsla! Åh, vad jag saknar en riktigt STOR och fin plantskola här i Kristianstad. Just den biten var så mycket bättre i Helsingborg, där jag bodde tidigare.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  12. Wow, ser ju ut som ett jättehärligt ställe verkligen, förstår att ni är där titt som tätt!
    Javisst nu börjar våren, här har varit takdropp och plus så nu så:)
    Hihi, ja jag är också en trogen anhängare, det hör till att sitta och oja sig lite över alltihop och ibland få en favorit:) jag tycker hon är så häftig och har ju den coolaste texten för i år!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  13. Tusen tack, Hanna, för den underbara vårboosten! :) Det kan verkligen behövas. Verkar vara ett toppenställe.
    Kramar!

    SvaraRadera
  14. Nice med tio plusgrader minsann. Enligt YR ska det blir 12 minus här i Stockholm, attans vad segt. Tur att jag gillar skridskor vid sidan av trädgården... Underbart vårliga bilder att njuta till, shoppingbegäret slog till:)

    SvaraRadera
  15. Så härligt det ser ut! Jag blir i och för sig glad bara av att se förgätmigejen högst upp på din blogg, men det här ser ju jättevårlikt ut!

    Kram och solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...