onsdag 20 februari 2013

Nära vändpunkten

Det har varit vinter länge nu. Och vi fick ännu en köldknäpp här nere i Skåne, mer snö, mer is och fler kalla vindar. Isande blåst som blåser rakt igenom kläderna, hur tjocka de än är. Men solen är där, den bryter igenom en liten stund varje dag och krymper isen millimeter för millimeter. Det tinar så sakteliga och hur kallt det än är väntar våren runt hörnet. Tur det, för det känns som min vinter absolut har varat länge nog nu. Nu vill jag se framåt, mot ljus och värme, både i form av solljus och av människor som kan ge istället för att ta energi. Snart, snart vänder det. Äntligen!

Men först en sväng i sjukstugan. Ligger här i efterdyningarna av ett av alla dessa elaka virus som håller oss i ett järngrepp den här vintern. Bygger mig ett bo i soffan, laddar med massor av the, näsdukar och något riktigt bra att titta på (kan bara flika in här att har ni funderat på att testa streamingtjänsten Netflix så är den här serien det bästa skäl ni kan hitta för att prova en gratis testmånad!). Det kunde varit värre. Ja, ibland är det rentav skönt att få trycka på pausknappen, trots feber och snuva. Bara ligga blick stilla, som en igelkott i sitt ide, väntande på våren.

Det är viktigt att vara omgiven av blommor inomhus när det är vinter och kallt, och är man sjuk är det ändå viktigare. Det är så man klarar av vinterns sista upplopp. 

Ett nytt hjärta i grönaste glas hänger i köksfönstret. Det ger också lite mer kraft att orka fortsätta vara positiv, trots att prognoserna talar om fler kalla nätter och trots att vissa människor jag möter verkar ha frusit ända in i själen. Men det stoppar inte mig. Jag vet att våren, värmen och vänligheten vinner till sist! Och jag tittar på hjärtat och vet att det stämmer.

Nu ska jag hosta igång för idag. Funderar på om det är dags att lämna sjukstugan på försiktiga ben idag och gå ut och fortsätta spana efter vårtecken? Ja, så får det bli!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...