fredagen den 8:e februari 2013

Blommig fredag: Favoritfärger och nätkärlek!

Då var det fredag igen och en vecka närmare våren! Veckans blommiga fredagstema är favoritfärger, och ni som följt mig ett tag vet ju att jag ääääälskar vita blommor.


De lyser upp i mörkret, de passar ihop med alla andra blommor, de är så vackra till allt det gröna. Och just nu längtar så jag håller på att gå av på mitten efter årets första små vita skönheter: Snödropparna! I helgen ska jag ut och spana efter dem.

På tal om något helt annat: Har ni följt debatten om näthatet i veckan? Jag såg Uppdrag granskning i onsdags och blev så illa berörd att jag blev kräkfärdig. Vilka är alla dessa anonyma fegisar som gömmer sig bakom sina skärmar runt om i landet? Man blir ju rädd för mänskligheten. Men här i trädgårdsblogglandia tror jag inte att det finns så många nättroll. Stämningen oss trädgårdsbloggare emellan är alltid generös och uppmuntrande, tycker jag. Hoppas inte att någon av mina nätvänner någonsin har behövt ta emot någon elak anonym kommentar. Har ni?

Motrörelsen som uppstått de senaste dagarna är tack och lov desto mer positiv. Nu väller nätkärleken istället över vårt land och det är fint att se. Vill du själv skicka lite anonym nätkärlek till någon kan du göra det här. Själv fick jag det här fina meddelandet idag och blev så fruktansvärt glad och rörd:

Vad styrka är för mig? För mig är du styrka. Inte bänkpress-styrka eller äta-chili-korv-styrka, utan för att du inte ger upp fast det är svårt ibland. För att du gör det du tror på och på så sätt fungerar som en förebild för både mig och andra. För att driver fram något du själv tror på och inspirerar andra att också tro på sig själva. För att du inte slutat vara den du är.



Så ta nu och klicka in på sidan och sprid lite kärlek över stan. Det behöver vi alla!

22 kommentarer:

  1. Så trevligt med "nätkärlek".....jag håller med dig, det går inte att förstå vad som hänt och händer numera. Jag är ju född -45 och något sådant som händer nu fanns inte ens i tankevärlden på min tid./M

    SvaraRadera
  2. Jag valde också färgen vit! (och en till:)

    SÅg inte det där om näthat men jag ska kolla om jag kan se det i efterhand. Det går säkert. Har läst en del som skrivits om det. Galet!

    Vilken idé det där med nätkärlek!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klicka i texten så kommer du direkt till SVT Play där du kan se hela programmet. Om du verkligen vill det, jag vill utfärda en varning för vidrigheter. Tur att nätkärleken är större! Kram Hanna

      Radera
    2. God ide med nettkjærlighet! Hvilken fryd og pryd med favoritten hvit. Den er så delikat og ren. Godt synlig, men ikke dominerende. Så passer den så godt sammen med alle andre farger som du sier. Jeg MÅ har mer hvitt i hagen i år skjønner jeg:) Takk for titten og inspirasjonen.

      Radera
  3. Vi hade samma favoritfärg (bland andra färger förstås!)! Kul. Och vackra bilder ...
    Min erfarenhet av trädgårdsbloggarna är att alla är enormt snälla, hjälpsamma och givmilda. Alla vill hjälpa alla. Jag blev faktiskt lite förbluffad först över all denna generositet, men det verkar hålla sig. Och näthat är obegripligt, som allt hat egentligen. Och att spy ut sig alla vidrigheter anonymt säger ju mest om dem som gör det.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Hej Hanna!
    Du och dina trädgårdsbloggande vänner gör en fin insats för det positiva på nätet (det som ger t.ex. både glädje och kunskap). "Näthatet" och allt som ligger bakom det skrämmer mig. I vissa situationer måste man få vara anonym men inte i alla anser jag. Nätkärlek är problematiskt och spontant ryggar jag numera även tillbaka för ett begrepp som "anonym nätkärlek". Vis av erfarenheten mår i alla fall jag normalt bättre av "icke-anonym nätvänlighet" än av "anonym nätkärlek" i båda riktningarna. Men, missförstå mig inte, ett meddelande liknande det du fick idag skulle även gjort mig mer än överlycklig :-) Men vår natur är väl sån att vi ofta vill veta mer om avsändaren...
    Tack för din innehållsrika blogg!
    Med vänliga hälsningar, Per Nilsson

    SvaraRadera
  5. En favoritfärg hos mig också.

    trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Vitt är så vackert och nu tror jag mig veta var det fina meddelande som jag fick kom ifrån ;-)Du är helt underbar vet du det!
    Ha en skön och härlig helg! Det är du så värd.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Vitt är helt bedårande...=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Jag håller tummarna för att du hittar snödroppar, heja våren! Och vitt är ju alltid rätt!
    Trevlig snödroppehelg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Vitt är verkligen vackert!

    Håller självklart med - helt ofattbart med detta anonyma "näthat" - vi behöver mer positiva och uppmuntrande ord och mer glädjespridande, precis som här i trädgårdsbloggvärlden :-)

    /Annika

    SvaraRadera
  10. Hej underbara du! :) Tack för att du sprider nätkärleken vidare. Och tack för dina bitterljuva inlägg om våren som är på väg. Känner i magen hur mycket du längtar ut till trädgården nu. Precis som jag gör. :)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  11. Visst er hvite blomster vakkert! Synes jeg skimter en usannsynlig fin daglilje (Hemerocallis) øverst til høyre?

    Vi må stå imot og overvinne hatet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Villrose! Vet du, det är faktiskt en helt vanlig vit petunia, men just i det där ljuset blev den extra fin. Önskar dig en kärleksfull lördag!

      Radera
  12. Vitt är aldrig fel!
    Och tyvärr är jag en av dem som får ta emot en hel del av motsatsen till nätkärlek, eftersom jag jobbar som journalist. Där recenseras både mitt kön, min intelligens och, ja, suck, allt.
    Tycker det har blivit värre för varje år faktiskt. Då är det skönt att röra sig bland trevliga trädgårdsbloggare! :-)
    Tack för att du sprider nätkärlek!

    SvaraRadera
  13. Ännu en vit älskare, vi är tydligen många av den"rena " sorten.
    den är ju så vacker i skymningen i alla rabatter.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  14. Bra med nätkärlek! Vi har samma val av färg, men olika växtval, vilket är kul! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  15. Smuk collage! :)
    Ha en dejlig søndag.

    SvaraRadera
  16. When I hear any negative comments, about anything, I always remember that people with such comments are hurting. They really are. Their anger comes from a sense of the loss of power in their lives so they lash out in fear. A good thing to ask (confront) such people and their comments is to ask; "What is the real issue?" You will discover, and so will they - there is really something much deeper going on in their lives. They will be embarrassed that your question uncovers this deeper pain that they have., and have been trying to hide. On a lighter note: love the white flowers! Jack

    SvaraRadera
  17. Underbara vita blommor....Kram

    SvaraRadera
  18. Programmet är skrämmande, men nog tyvärr en baksida av nätvärlden, att man kan sitta bakom sin skärm och häva ur sig vad som helst UTAN att behöva träffa personen man hoppar på tror jag bidrar till att det är lätt för knäppisar att häva ur sig vad som helst. Dessutom kan man ju välja att bara vistas på forum osv som speglar det man tycker, då är det aldrig någon som säger emot. jag tror det är viktigt att sprida kärlek, omtanke och värme, men jag tror framförallt det är viktigt att man uppmärksammar vad som händer på nätet utanför nätet.
    Snödroppar, snart, snart tror jag! Tittade på bilder från förra året och runt 1 mars fanns det drivor av snödroppar:-) kram Sophia

    SvaraRadera
  19. Hej Hanna! Vad mycket fina bilder och läsvärda texter du har levererat hela vintern! Jag har haft bloggvila men är kanske tillbaka!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...