söndag 27 januari 2013

Januari, ta slut nån gång!

Här blir det inte mycket bloggat, minsann... Jag tycker det är svårt att ens tänka trädgård när det varit så kallt som i den gångna veckan. Hela mitt system trycker liksom på paus och all energi går åt till att bara hantera vardagen. Jag är ingen vintermänniska, så är det bara, och trots tappra utflykter till pulkabacken längtar jag varje vaken stund efter vår, sol och milda vindar. Och det har ju inte direkt varit vår i luften de senaste veckorna. Långa, sega, kalla, trista januari! Du gör mig gnällig, glåmig och fnasig... kan du inte bara vara slut snart?

Nähä, ok. Du behöver nån vecka till på dig att avveckla, säger du. Ja, det är väl bara att acceptera, och fortsätta med de överlevnadsstrategier som jag använt mig hittills. Här kommer de, utan inbördes ordning:


Mysbelysning.

Semlor. 


Tulpaner, många tulpaner...

 ...och brasor, många brasor. Står du i valet och kvalet om du ska köpa braskamin eller inte: Köp! Den gör helt klart livet lättare att leva dagar som dessa. Och sist men inte minst: Låtar som värmer. Som den här. Så fin...

Ha en fin kväll allesammans! Imorgon börjar den sista januariveckan. Inte en dag för tidigt!

11 kommentarer:

  1. Håller med till fullo! Vintern är INTE min årstid! Men kan uthärda till den sista januari, för då fyller jag år! Sen vill jag ha vårligare tider!
    kram Lena

    SvaraRadera
  2. Hanna - här har du en fullblodsyster när det gäller vintern.
    Jag är så less på den och jag är helt inkompetent när det gäller att hantera det på något trevligt sätt. Lättirriterad osv. Tyvärr kan jag inte ens skärpa mig när det gäller pulkaåkningsutflykter eller liknande... Jag tappar hellre upp ett varmt bad till min son...
    Vilken kul överraskning att du gillar Fleetwood Mac.., vi verkar ha en hel del gemensamt...
    Här kommer ett tips på en annan och väldigt ny låt som får mig glad som ett barnkalas.
    http://www.youtube.com/watch?v=rEeiRXOlWUE
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. jag är heller ingen vintermänniska men min stora vintertrötthet brukar sätta in i februari. januari är full av trevliga födelsedagar (tex min i morgon ;-)) så det lyser upp med trevliga kalas lite här och då. men ändå våren....så underbart det ska bli.

    vi pratar ofta om att skaffa en kamin. så, någon gång lär det väl bli. ja - ungefär den tidsramen har vi :-)
    kramar åsa

    SvaraRadera
  4. Jag är lite kluven! Längtar som en galning till våren men samtidigt som idag, när vi var ute påÖckerö i snöstorm med våra kameror, fullt påklädda... Då är det vackert och häftigt. Kanske vintern skulle vara bättre om vi inte behövde släpa oss till jobbet i kylan med fel kläder, alltid för lite eller för mycket. För först ska man få på F alla kläder och kämpa med pulka eller vagn till förskolan. Det är ett evigt kämpande! Vi kanske helt enkelt ska få vara lediga som vinterkompensation :-)
    Kramar Hélena

    SvaraRadera
  5. Jag lider nog inte av vintern så som du men förgyller gärna livet och vardagen med allt du visar bilder på. Kaminen är helt klart underbar! Jag är SÅ glad att vi har den.
    Idag har det varit rejält grått här. Det var bättre i fredags när det var soligt. Det är det som är bra med det kalla vädret, det blir större chans till sol. Så klart ser jag fram emot våren även jag. Ser fram emot att kunna börja så och vara i Lugnet bla.

    Hoppas du får en bra sista januarivecka.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Får jeg trøste litt? Sevjen begynner nå å stige, snøklokkene spirer under snøen (så det før all snøen kom), syrinknoppene blir grønnere og grønnere, og tar du inn kvister av kirsebær, kan det hende at de snart blomstrer på stuebordet. Moren min sa, når vinterdepresjonen var på det verste, naturen MÅ ha denne hvilen. Vet det er en fattig trøst. Til fredag er det februar! Vi er ferdig med den jævligste vintermåneden.

    SvaraRadera
  7. Tänk så olika vi är....jag tycker senhösten/vintern har gått jättefort och kan knappt fatta att det snart är 1 febr. Kanske har med åldern att göra....tar en dag i taget och släpper förväntningar och måsten. Rätt skönt faktiskt!

    SvaraRadera
  8. Nä, visst är det vackert med vinter men jag tycker den är lite svår, allra helst för humöret. Jag behöver få se jord, en knopp och vilken sorts grönska som helst. Idag var det massor med plusgrader hos oss och vips fanns det hopp igen:)

    Härda ut, snart är vi där igen, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  9. Dina överlevnadsstrategier köper jag rakt av!
    Nu överlever vi februari av bara farten!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Inte dumt med de där överlevnadsstrategierna. Dem kan de flesta må bra av.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  11. Bara några timmar kvar av januari. Härligt va?

    Om jag var som du skulle jag fortsätta med överlevnadsstrategierna ännu ett tag. Framförallt med den där ätbara! Såna kan man inte få för många av. Har själv tryckt i mig en på eftermiddagsfikat idag.

    Önskar dig en glad februari!
    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...