torsdag 3 januari 2013

Hallon- och limedrömmar

Jullovet lunkar på här hos oss och vi njuter av att göra så lite som möjligt. Tage har tyvärr åkt på en envis hosta, och det är såklart synd om honom. Men också lite skönt faktiskt att få ställa allt på paus, att inte lockas ut i reaträngseln och bara vara hemma och ta det lugnt. Så vi tittar på film, spelar spel och sover tupplurar. Och jag passar på att surfa runt bland alla fröfirmor och drömma om sommar och sol.

En spaning som jag har efter att ha tittat igenom sida efter sida med fröer är att lime- och hallonfärgade blommor kan bli årets trend i Tages trädgård. För jag fastnar ständigt vid de där läckra ljusgröna blommorna, som tillsammans med hallonrosa blir en sådan läcker pastellig kombination. Lite som sorbet... eller någon härligt somrig drink? Titta själva, för här kommer en liten kavalkad av det jag hittat.

Solhatt 'Green Envy'
Källa: Odla.nu

Zinnia 'Queen lime red'
Källa: Impecta

Zinnia 'Envy'
Källa: Lord Nelson

Solros 'Strawberry blonde'
Källa: Rara växter

Blomstertobak 'Lime green'
Källa: Impecta

Luktärt 'Lemonade'
Källa: Thomson & Morgan
Visst är de härliga? Särskilt de där gröna luktärterna. Jag har inte beställt något än, utan fortsätter sitta här vid min korkek, förlåt laptop, och bara drömma om blommorna... och läsa en artikel om hur svenskarna bloggar nuförtiden som var lite intressant. En halv miljon svenskar bloggar tydligen!

Ha en skön dag allihop, både ni som jobbar och ni som fortfarande njuter av lediga dagar! Och missa inte min utlottning, imorgon är sista dagen att delta...

13 kommentarer:

  1. Mmmm - härliga färger! Att sitta och drömma under korkeken är en väldigt trevlig sysselsättning! Välbehövlig...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Deilig med drømmer. Utrolig hvilken glede det er å tenke at om ett par måneder er vi i gang, eller i alle fall utålmodige på å komme i gang. Fine farger!!

    SvaraRadera
  3. Helt underbara blommor som får mig att vilja släppa allt och beställa massor av fröer...det är ju hopplöst det här! Älskade solhatten :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Superhärliga färger ihop, en av mina absoluta favoriter. Zinnian skriver jag upp på den långa "vill ha"-listan :-)

    SvaraRadera
  5. Den där solhatten bara måste jag ha, vilken fulländad färgkombination!
    Blir nog mycket lime hos mig också, snyggt överallt faktiskt!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Solhatten har stått länge på min vill-ha lista:)
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  7. Vi har lite samma smak du och jag. :) Gillar också lime och hallon. Passar till det mesta.
    Kram, kram

    SvaraRadera
  8. Man kan verkligen fastna i frökatalogerna! Gillar Zinnan från Impecta mycket, otroliga färger! I min trädgård blir det ofta rosa, vitt och grönt, förmodligen även i år.
    Gott nytt år på dig!
    Ullis

    SvaraRadera
  9. Du den där Green envy var ju hur fin som helst. Helt ny för mig. Vill ha!

    Jag fick min beställning från Impecta idag. Ska kolla om där är något jag ska så snart kanske.

    Lugna dagar är det här också. Både sonen och dottern har varit hemma mycket under lovet och det gillas.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Många fina du hittat, de är himla snygga alla de där limefärgade. De där zinniorna hade jag för ett par år sedan, kan rekommenderas:-) Låter skönt med lugna dagar, försöker det samma,går långpromenader och låter allt annat vara.kram Sophia

    SvaraRadera
  11. Mmm, jag förstår dig precis. Sorbet, läckra paraplydrinkar, svepande skira sahris.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  12. Green envy är avundsvärd.
    Den är verkligen, verkligen vacker!

    Kul att se din "årskrönika". Tur att vi har våra bloggar så vi kan gå tillbaka och se hur mycket som faktiskt hänt på ett år!

    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  13. Hej! det var länge sedan jag var här hos dig och tittade, vilken fin solhatt du hittat den skulle kanske passa bra att fröså nu när man längtar efter våren och trädgårdstiden. Ha det bra!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...