lördag 19 januari 2013

Fågellivet inpå knuten

Ännu en kall vinterdag här i Malmö, och vi har åkt pulka, tänt brasa och till och med fått en kort solglimt på våra bleka näsor. Och så har jag sett till fågelrestaurangen därute, det är ett sådant kärt besvär så här års tycker jag.


Min pappa har alltid matat småfåglarna på vintern, och jag minns hur kul jag tyckte det var som barn att kika på dem där de trängdes kring talgbollar och fröautomater. Det är något jag vill föra vidare till mina egna barn, och känns extra viktigt när man bor mitt i stan som vi gör och inte ser så många vilda djur till vardags. Idag har vi haft besök av koltrast, blåmes, talgoxe, rödhake, skata och kaja och stundtals gick det ganska vilt till där i fågelrestaurangen!

Min favoritfågel i trädgården är koltrasten, och jag är så lyckligt lottad att jag har ett par som häckar här i krokarna och håller till i vår trädgård året om. Koltrasthannens vackra sång är enligt mig försommarens allra skönaste ljud. Och det trogna paret är nog precis lika glada som vi över att årets äppelskörd blev så stor, nu kan vi alla äta äpplen hela vintern lång.


Nästa helg, 25-28 januari, är det åter dags för årets största fågelevenemang, Vinterfåglar inpå knuten. Det är Sveriges Ornotologiska Förening som bjuder in alla fågelintresserade, amatörer såväl som professionella fågelskådare, att under en utvald helg räkna besökarna vid fågelbordet. Jag har varit med en gång tidigare, och det var riktigt kul att faktiskt ta sig tid att ta reda på hur många och vilka fåglar som besöker trädgården en vanlig vinterdag. Det visade vara långt fler än jag trodde! Jag ska försöka vara med denna gång också, nu när barnen är lite större är detta något som kan vara spännande att göra tillsammans.

 Kylan bet rejält i kinderna på vägen hem från pulkabacken, och det var skönt att komma in.


Men himlen var rosa... 

... och i häggmispelhäcken knoppas det. Minusgrader och snö till trots, våren är på väg!


Innan vi gick in passade vi på att sätta ett gnagskydd på det nyplanterade körsbärsträdet. Det vore ju synd att få den vackra stammen förstörd av glupska kaniner. De får leta sin mat på annat håll!

Nu väntar lördagskvällen, hoppas den blir njutbar för både oss och er!

5 kommentarer:

  1. Ja, fåglarna ska man vara rädd om. Det känns som ett väldigt fint betyg och ett privilegium när de vill komma och återkomma till ens trädgård (ja, förutom kajor och råkor då). Sträck på dig för att koltrastparet trivs så bra hos er! Något jag inte alls har svårt att förstå.

    Ha en fortsatt skön lördagskväll!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Låter som att ni haft en skön dag. Vi matar också fåglarna och det är lite rogivande att stå och titta på dem gnom fönstret. Maken hörde koltrasten för ett par veckor sedan. Vårtecken!

    Ha nu en skön kväll inne i värmen. Även här brinner en brasa.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej! Har ju ingen egen trädgård, så jag hjälper fortfarande min pappa med fågelmatningen. Om jag minns rätt så har stenknäck, steglits och trädkrypare gästspelat där tidigare år. Ifjor trodde en kaja att den var en talgoxe och en skata låtsades vara en kolibri... Så var det med den "kråkfågelsäkra" talgbollsautomaten. Koltrasten är också min favorit i trägår'n. Och, den som är småbarnsförälder kan ju säga: "Nu vill jag ha en kolt-rast, för nu vill jag lyssna till en kol-trast".
    Mvh, Per N

    SvaraRadera
  4. Verkligen märkligt hur fäst man blir vid fåglarna som kommer till fågelrestaurangen! Jag kom igång väldigt sent den här säsongen, men fåglarna har hittat hit, skönt!

    SvaraRadera
  5. Pulkåkning. Det var ett tag sedan, men oj så kul det är! Kanske skulle man ut och "sno" en pulka av grannens barn...

    Idag var jag nöjd över att vi hade söta, fina och små fåglar i vår trädgård, medan det i grannens trädgård var fullt av feta, stora och äckliga kajor/råkor. Får man vara glad över sånt?! ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...