tisdag 8 januari 2013

Den dimmigaste dagen

Hur dimmigt kan det bli egentligen? Den skånska vintern brukar vara fuktig och grå, men idag tog det nog alla rekord. Som en blöt filt bredde dimman ut sig över Malmö och spred trötthet och gäspningar i sin väg. Tur att jag hade några bilder från helgen i kameran att plocka fram, då solen sken och vårkänslorna var påtagliga. Så här såg det ut i Tages trädgård bara några dagar in på det nya året. 


Knopp efter knopp efter knopp i hybridkejsarolvonet. Snart kommer de små rosa blomklasarna att sprida sin ljuvliga doft över trädgården. Den bryr sig inte om ifall den blommar i en snödriva, blommar gör den likväl och det är ett litet vintermirakel varje gång!


Jättevallmons bladrosetter är klargröna och frodiga, och verkar inte heller bry sig nämnvärt om att almanackan säger vinter.


Och så kärleksörten, som redan ligger redo i startblocken. De små bladen är som brysselkålhuvuden, så fina i all sin blekgröna ljuvlighet. 


Min rosmarin verkar ha klarat av köldknäppen i början av december utan problem. Helt otroligt, det var ju runt tio minusgrader flera nätter i rad, men den ser ut nästan lika grön och fin ut som i somras. 
























Gräsmattan är också frodigt grön. Ja, faktiskt ser den piggare ut nu än den gjorde mitt i sommaren. Lite märkligt är det allt...

I den gamla ektunnan har förra vårens penséer fröat av sig och det är fullt av små pensébebisar. Samt ett par andra invånare vars historia är mer oklar. Hur kom de dit? Vart är de på väg? Och hur känner de varandra egentligen?




















Fem svanar flög förbi och ropade sin härliga svanesång. Och där bakom är himlen blå!

Bra, nu känner jag mig lite hoppfull igen efter den här mörkgrå dagen. Våren väntar därframme, bakom dimma och mörker. Snart kommer den morgonen då man kommer ut och hör det här. Jag längtar!

Nu är jag redo att ta mig an resten av veckan. Är ni?

10 kommentarer:

  1. Hybridkejsarolvon måste man ju bara ha! Fast man har 0-plats... Det ska gå, det finns säkert något fult som kan åka ut... En hel carport t ex!!!
    Rosmarinen är fin här också, hoppas det håller i sig.
    Ha det bra och god fortsättning!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Galet att det är så många knoppar och växter på gång. Här snöar det blöt jobbig snö. Inte den där lätta fina vita. Jag längtar så till våren och hybridkejsarolvon står på listan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det härligt med alla vårtecken som faktiskt är på gång. Måste kika i mina kärleksörtar om de också har små brysselkålar :-)
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Jaa! Nu får den komma,våren! Det har varit lagom lång sommar tycker jag!
    Det är ändå fantastiskt vad det skiljer mellan Skåne och Stocholm!
    Jag brukar tänka på hur det hade varit om vi hade haft sommar hela tiden.... Härligt med längtan oxå:)

    Men alldeles straxt är våren här!

    SvaraRadera
  5. Härliga vårtecken! Vad fin din rosmarin är!! MIn har nog inte klarat sig ute i rabatten...Men jag har en i garaget också:)). Jag hoppas på den:)).
    Ha en fin onsdag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Men Hanna.. Det är ju VÅÅÅÅR hos dig!!! Helt underbart! Hybridkejsarolvon skulle jag gärna vilja ha. Men den klarar sig nog inte här uppe hos oss...
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Du har ju vår i din trädgård, ju! Så lyxigt! Och så mycket som stuckit upp, tänk att grodorna redan frodas. Och kossorna, dom där små korna!
    Här har vi dimma så tät så du anar inte, men så är det västkusten också, man har ju börjat vänja sig efter alla år, eller rättare sagt, jag vänjer mig aldrig vid dimman, det är nedtryckande!
    Agneta kramk

    SvaraRadera
  8. Dimmigt? Igår var det bara förnamnet. Sikten var kanske 100m där jag sitter om dagarna nere vid vattnet i Malmö. Jag saknar mistlurarna. De verkar tyvärr vara ersatta av modernare utrustning...

    Var också ute och njöt i trädgården under helgen. Det är svårt att stå emot och inte börja vårstäda bort det vissna.

    Kram / Marie

    SvaraRadera
  9. Det ser ut som vår hos dig, man blir alldeles salig över att få se lite grönska, hoppas det blir en tidig vår! En sån hybridkejsarolvon har jag faktiskt tänkt investera i, läckert med så tidig blommning!
    Nja, den här veckan får nog liksom bara gå, men snart nog återvänder ljuset:)

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  10. Men åh, det ser ut som vår hos dig, fantastiskt! Det ger hopp om att våren snart ska komma, men här hotas det med mera snö de närmaste dagarna! Det är bara att härda ut och hoppas på bättre tider:))
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...