söndagen den 16:e december 2012

Vitt inne, grönt ute







Hur har ni det i julstöket, kära bloggvänner? Det känns som det var så länge sedan jag hade tid att koncentrera mig på bloggen och jag saknar det. November bara rusade förbi och det är svårt att fatta att det är jul om bara en ynka vecka. Ni är säkert igång och julfixar för fullt, men här har det mest varit jobb för hela slanten. Och dubbla luciatåg, julfest på jobbet, adventsfikor, glöggmingel och allt annat som ska hinnas med de där sista intensiva veckorna innan jul. Inte så mycket frid alls över det faktiskt.


Men idag blev i alla fall pepparkakorna bakade och granen inhandlad. Maken och jag hade vårt årliga lilla gran-gräl, som alltid handlar om samma sak. Han vill ha en stor gran, jag vill ha en mindre. Och aldrig mötas de två... Men till sist brukar vi kunna kompromissa oss fram till något som funkar, så granen kan stå grön och grann i stugan. Så även i år. Och i fönstret blommar mina vita hyacinter, dem vilar det i alla fall något fridfullt över och den ljuva doften sprider sig i huset.








Jag tycker så mycket om vita blommor, även till jul. Den fina vita amaryllisen fick jag av min snälla mamma.






Men förutom blommorna härinne blir det nog inte så vitt i jul. Igår steg temperaturen plötsligt snabbt efter några vintriga veckor och rätt var det var så regnade det. Nu krymper det tunna snötäcket snabbt och det är lika bra att ställa in sig på en typisk skånsk jul. Alltså mild, grön och dimmig. Fast det funkar bra det också, vad som helst bara jag får ledigt snart!

Nu nalkas den sista slutspurten, några ynka dagar till och sedan ska det läsas böcker, slappas framför brasan, umgås med nära och kära och mysa som aldrig förr. Och när den värsta tröttheten har lagt sig, när jul och nyår är över - då är det flera lediga dagar kvar. Dem längtar jag till nästan mest av allt, för det är då frökatalogerna ska fram. Kan man börja det nya året på ett bättre sätt?

Jag hoppas att både mina och era sista jobbdagar innan jul blir lite lugnare än de har varit den senaste tiden, men först av allt önskar jag er en fin tredje adventskväll. Njut av den!

11 kommentarer:

  1. Tycker också mycket om vita blommor. Har två vita azaleor i köksfönstret och väntar på att två amaryllislökar, vita, ska börja blomma. Tyvärr tål jag inte doften av starka blommor, huvudvärk, så det blir inga hyacinter hos mig. Men vackert att se dina bilder!
    //M

    SvaraRadera
  2. För mig är julen alla blommor och jag åker alltid till Hötorget dagarna innan jul och shoppar amaryllisar, fem för 100kr. Gissa om jag har många hemma på julafton.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får en lugn skön vecka innan jul.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hvilke helt vidunderlige fotos - kan næsten dufte hyacinten og mærke amaryllisen i hænderne. Åh så smukt!

    Mange hilsner fra
    Katinka

    SvaraRadera
  5. Så vackra och rofyllda bilder! Hoppas du får en härlig ledighet, det kan behövas lite sånt i stressiga jultider också.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Haha! Det där känner jag igen. Jag sålde julgranar några år och det "roligaste" med det var alla jul-gräl man fick höra. Herregud, vissa människor var helt galna... Skönt att ni kunde kompromissa. Det var det inte alla som kunde ;)

    Önskar dig en lugnare tid framöver!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  7. Jag tycker som du: vita blommor är underbara. Julpyssel hinner jag knappt. Bloggen än mindre. Jag vill ha jättegran (har 3m i takhöjd), O. en liten mindre, hanterbar. Och dagarna efter jul och nyår - bästa dagarna!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ett par dagar kvar att jobba bara sen blir det jullov. Härligt! Granen köptes i går, pepparkakor är bakade, en del av julgodiset är gjort annat inte. Ingen mat är påbörjad men vi har pratat om vad vi vill ha och hoppa över.
    Hoppas du får en bra vecka nu fram till julhelgen tar sin början.

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Fina hyacinter och amaryllis! Visst är det lite tradigt att snön smälte, här är fortfarande fläckigt av snö och tyvärr mkt is, halkigt:-( Hoppas dina sista dagar blir ok innan du får njuta av ledighet med familjen! Jag ska vara ledig, det är enda gången på hela året jag har möjlighet för hela två veckors ledighet, gissa om jag längtar..kram och god jul till dig Hanna!

    SvaraRadera
  10. Fnissade hjärtligt år graninköpet. I år gjorde jag och maken nog det absolut enklast graninköpet någonsin.
    På vårt område kommer en dykarklubb varje december och säljer granar i 2 dagar. Det var nu i helgen.
    Vi promenerade dit hela familjen (minstingen gick hela vägen) i söndags kl 16.00. De hade 5 granar kvar.
    De höll fram en ful och en OK-snygg. Vi tog den OK-snygga och traskade hem igen.
    Idag satte vi in den och det visade sig vara den snyggaste granen vi haft!!!!

    Underbara bilder på Hyacinterna. Hoppas du får vila och mysa framför brasan med de dina hela julhelgen.
    Känner igen "småbarnsmammans stress" i dina ord, har det precis likadant nu hahaha.

    Kram, Eira

    SvaraRadera
  11. Hoppas att du får en riktigt fridfull ledighet, bland både julmat och frökataloger!

    Ha en finfin fredag,
    Rebecca

    ps. Nu följer jag din fina blogg på bloglovin, så att jag säkert inte missar något:)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...