söndag 9 december 2012

Vårlängtan i snöovädret

Ja, det blev sannerligen vinter! Mörka morgnar, rutor som måste skrapas, snö som ska skottas och trappan som behöver sandas. Cykeln slirar i modden på väg till jobbet och alla små vantar har plötsligt tappat sin make. Trötta mamman ryser och fryser och saknar sin trädgård som ligger nedbäddad under snön. Men ungarna är så glada, pulkan följer med till dagis och i förskolans fönster hänger alla nytillverkade julprydnader på rad. Och så adventsljusen som brinner, alla stjärnor som lyser i fönstren. Jo, det är en ganska mysig tid ändå, även för oss som egentligen inte gillar vintern så mycket.

Nästan hela den här veckan har jag varit sjuk. Förkylningen slog till som en blixt mitt under ett möte och jag satt där och kände hur det bröt fram i kroppens alla porer. Ni vet den där vidriga känslan av att bara jag rör mig en millimeter åt något håll så kommer jag att börja nysa? Så det blev några dagar på soffan, ensam med kissen. Inte helt fel det heller faktiskt.


Dagens bilder blir därför några spridda klick från veckan som gått, de flesta tagna inifrån sjukstugan. Utanför fönstret har det växlat mellan ihållande snöfall, lite slask och en och annan gnistrande solglimt.





Det är mycket som går lite på sparlåga så här på slutspurten mot jul, trots adventsmys och julkalendernedräkning. Bloggen är min ventil i vardagen och jag älskar verkligen att blogga, men inte ens det har känts riktigt kul den senaste tiden. Och det beror inte bara på förkylningar och mina aversioner mot vintern. Nej, det har helt enkelt varit ett ovanligt tufft år, med personliga utmaningar långt bortom det som synts här på bloggen. Det tar ut sin rätt nu och därför ska det bli så skönt när 2012 är slut och ett nytt år tar sin början. Min vårlängtan är just nu större än någonsin; snart, snart vänder det och mörkret får ge vika för ljuset igen. Det håller mig uppe och som jag längtar!

Men där är vi inte än, och just nu ser jag hur det snöoväder som det varnats för drar in över Malmö. Det blir en innedag idag, med fortsatt kurerande av förkylningen, pepparkaksbak och en brasa eller två i kaminen. Och därnere under snön gror snödropparna....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...