måndag 31 december 2012

Gott Nytt År och tack för 2012!

Då var den här, årets sista dag. Ett ihållande regn faller över i Skåne, men vad gör det när vännerna är på plats och huset är fullt av glada barn? Det har varit ett händelserikt år, minst sagt. Mycket bra och kul som har hänt, men också riktigt jobbiga saker som jag helst vill glömma. Det känns faktiskt bra att det här året är slut, nu vill jag gå vidare och använda allt jag lärt mig i år i nya bättre sammanhang.

Jag tänkte avsluta året med några av 2012 års bästa trädgårdsminnen. Det har onekligen hänt en hel del i vår trädgård det här året!







20 maj blev vår nya uteplats färdig. Då hade vi hållit på nästan varenda helg sedan i slutet av januari. Lass efter lass med grästorvor till tippen, tonvis med grus och jord, kånkande av sten och många svettiga timmar senare kunde vi fira i goda vänners lag med ett glas bubbel på den där bänken. Det var en av försommarens finaste kvällar!


Tage och hans syster har förstås också varit högst delaktiga i det som hänt i trädgården i år. De fick måla varsin alldeles egen pallkrage och så egna blommor och i köksträdgården odlade de morötter och sockerärter. Och så klättrades det i syrenen, slogs kullerbyttor i gräset och plockades många buketter, bär och frukter. Det här var året då storasyster tappade sin första tand, sov över hos en kompis för första gången och lärde sig läsa. Plötsligt var hon stor! Och Tage gick ifrån att vara ett litet blöjbarn till en självständig kille som kan köra springcykel, räkna till tio och dansa som ingen annan till Sean Banan. Ett år är en oändligt lång tid när man är barn. Undrar hur de kommer minnas året som gick?


Två nya träd har vi också planterat i Tages trädgård i år. Det vackra glanskörsbäret, som blev så rätt efter att jag hade funderat både länge och väl. Jag fick också god hjälp i valet och kvalet av er bloggläsare, som verkligen visade vad ni gick för. Utan er skulle det varit mycket svårare att välja! Det andra trädet är det lilla silverpäronet som jag ser fram emot att få följa i den nya rabatten. Med dessa två planteringar är det totala antalet träd i trädgården detsamma som när vi flyttade in, och det känns bra att ersätta det som huggits ned med ny grönska.







Ja, mycket har förändrats i vår trädgård under 2012. Men den enskilt roligaste dagen detta år handlade inte om grävprojekt eller nyplanteringar utan om gemenskap och nya trädgårdsvänner. Den 12 augusti öppnade Tage grinden till vår trädgård, då vi var en av Tusen trädgårdar. Det kom hundra personer hem till oss den där fantastiska soliga dagen, jag pratade mig hes och barnen spelade fotboll på gräsmattan med ett gäng nyfunna kompisar. Det blev en dag jag aldrig kommer glömma, och jag är så glad att jag vågade ställa upp!





Till sist något om bloggåret 2012, där det också har hänt så mycket kul. Jag fick skriva ett vykort till Hus & Hem Trädgård och blev väldigt överraskad och glad över det. Många nya följare har det också blivit, och en ny kamera med mycket bättre bilder som resultat. Den roliga fotodagen hos Sophia en sommarvarm dag i oktober minns jag med värme. Sophia hade jag lärt känna genom bloggen och bäst av allt det här året har absolut varit alla möten med bloggvänner som jag varit med om. Besöken hos Anna, AnnCharlotte och Katarina var så roliga och gav så mycket inspiration. Jag ser redan fram emot att få träffa er och alla andra fina nya bekantskaper igen under 2013! Och så har jag fått en vän i Åsa, tack för allt ditt stöd och allt kul vi har haft i år. Nästa år blir ännu bättre!

Här slutar bloggåret 2012. Om några timmar ska jag och familjen och vännerna fira in vårt nya år. 2013 fyller jag 40 år (konstigt, jag som nyss fyllde 30!), min dotter ska börja förskoleklass och så hoppas jag att det äntligen ska hända lite nya och roliga saker på jobbfronten. Mycket är på gång, och jag tror att det kommer blir bra. Eller hur?

Jag är tillbaka igen om några dagar med frödrömmar från årets frökataloger. Men först raketer, marängsviss och bubbel. Och den här låten, förstås. Gott Nytt År till alla mina läsare, hoppas att ni får en riktigt fin och festlig kväll ikväll!

Kram från

 

16 kommentarer:

  1. Gott nytt år Hanna och jag hoppas innerligt att 2013 blir ett bra år för dig! kram Sophia

    SvaraRadera
  2. Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig också, kram Marie-Louise!

    SvaraRadera
  4. Gott slut och ett gott nytt år!

    Kram/ Lena

    SvaraRadera
  5. Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig! Tack för all trädgårdsinspiration!

    SvaraRadera
  6. Att fylla 40 var bra tycker jag. Det är typ 51 veckor sedan jag gjorde det nu. Det följer en viss trygghet med 40 tycker jag.
    Om du har öppen trädgård igen så vill jag verkligen försöka komma.

    Kram och gott nytt år!

    SvaraRadera
  7. Er trädgård har då haft ett utvecklande år 2012! Jag har med glädje och nyfikenhet följt dina trädgårdsprojekt och det var så roligt att vara en av de där 100 den där dagen då ni öppnade grinden för alla. Trädgårdar är ju vackra på bild men inget går upp mot att uppleva en trädgård i 3D "på riktigt".

    Stora bamsekramar från mig till dig och en önskan om ett inspirerande, händelserikt, roligt och utmanande 2013!

    SvaraRadera
  8. Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År! Roligt att ha fått lära känna dig och fått se din fina trädgård i verkligheten. Två vintermånader återstår och sen är det vår. Ser fram emot att träffas igen nästa år. 2013 blir det bästa året, eller hur?

    Kram kram Eva

    SvaraRadera
  9. Önskar dig ett gott nytt år och hoppas på ett härligt 2013.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Gott Nytt År kära Hanna! Det har varit så roligt att följa dig genom 2012, och jag ser fram emot 2013. Hoppas det blir ett toppenår:)).
    Stor kram Maria

    SvaraRadera
  11. gott nytt år fina hanna. nu stundar nya och bättre tider, eller hur? hoppas ni får en härlig dag och kväll med skratt och lyckobubblor.
    stora kramar från åsa

    SvaraRadera
  12. Gott Nytt År, bästa Hanna!

    Önskar dig allt gott och säger som Malin Nilsson, vår favorit-trollkarl:
    "Skönt är det när tiden flyger ...roliga saker duggar tätare och tråkiga glöms fortare bort"

    Kramar / Marie

    SvaraRadera
  13. Ja, vilket år det har varit! Ni har fått så otroligt mycket gjort i trädgården och fint blir det. Hoppas 2013 blir ett bra år för dig på alla fronter.
    God fortsättning!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  14. Så, du närmar dig den gyllene tantåldern:) Önskar dig ett riktigt bra år, tantigt eller inte:)

    SvaraRadera
  15. Det var så trevligt att träffa dig på fotokursen! Ja, det har varit ett innehållsrikt år och nu väntar ett nytt trädgårdsår med en massa möjligheter, utmaningar och härliga möten.

    God fortsättning!

    kram
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...