tisdag 25 december 2012

De bästa fröminnena från 2012

God fortsättning allesammans, hoppas att ni hade en riktigt fin julafton. Här har juldagslugnet sänkt sig, barnen leker med sina julklappar och äntligen blir det lite tid för mig att ta tag i ett sedan länge efterlängtat pyssel. Det har blivit hög tid att rensa upp alla frön jag samlade i trädgården i höstas. Sagt och gjort, när juldagsmorgon glimmade gick jag upp och satte igång och nu har jag just vikt klart en hel hög med små fröpåsar.








Ni som hängt med mig ett tag vet att jag är nybörjare när det kommer till fröer, och den gångna säsongen var den första som jag på allvar sådde något själv. Och det gick ju faktiskt över förväntan bra! Här kommer en liten minneskavalkad med några av den gångna sommarens frösådda favoriter. Minns ni?

Spanska jungfrun 'Lovey Dovey' fastnade jag för direkt när jag såg den i frökatalogen, och den gjorde mig verkligen inte besviken. Lättsådd, långblommande och robust i väder och vind blev den av sommarens höjdare.

Ännu mer favorit blev ringblomman 'Strawberry Blonde' som nästan såg ut som något annat än en ringblomma. Jag tycker färgen är så vacker. Det blir helt klart repris på den!

Och så rosenskäran 'Double Click Cranberries', som nästan liknade en pion med sina dubbla kronblad och djuprosa färg. De fyllde upp min halvtomma nya rabatt hur snabbt som helst och gav både höjd och ett samtalsämne för grannarna där de hängde ut över staketet.


Sommarens mest älskade och fotograferade blev nog ändå zinnian 'Lilliput'. De fyllde Tages pallkrage på nolltid och blommade oavbrutet från början av juli och in i oktober. Bukett efter bukett plockade jag av dessa sommarens små karameller och blev lika glad varje gång jag såg dem. Så från och med 2012 är en sommar utan zinnior i Tages trädgård otänkbar!

Det enda zinniorna saknar är ju doften. Hos den grekiska lövkojan är det tvärtom, här är blommorna oansenliga och rentav lite tråkiga, men doften! Åh, den fyller hela trädgården under ljumma sommarkvällar, där den kommer svävande som en pust från något sagorike. Alldeles underbar den här blomman också. Men nästa år ska jag så den inne bland de röda solhattarna, som kan hjälpa till att hålla dem uppe. Så får det bli!


Min kärlek till luktärter är varaktig och stark, och har så varit ända sedan jag var liten och fick plocka dem i obegränsad mängd hos min mormor. Finns det något underbarare än att köra ned näsan i en bukett luktärter? Årets tvåfärgade skönhet hette 'Fransiscus Cupani' och svingade sig med lätthet upp i spaljétornets topp där det blommade och blommade och blommade ända tills det tog tvärt slut i sommarens sista lusangrepp i september. 







Mest spektakulär var dock ingen av blommorna. Nej, det var mot en av köksträdgårdens pallkragar den mesta uppmärksamheten riktade sig. Den mörklila, nästan svarta, sockerärten 'Shiraz' är ju en snygging utan dess like. Tydligen blir de gröna när man kokar dem, men så lång kom aldrig vi då alla blev uppätna på stört så snart de blivit mogna. Det blir nog en repris på den här också1

Nu sitter jag alltså här med en mängd minnen och en hel drös med små fröpåsar från sommaren som gick. Vad ska jag göra med alla frön? Jo, jag tycker det är dags för en ny utlottning, det var alldeles för länge sedan. Håll utkik här på bloggen de närmaste dagarna så kommer alla läsare få chansen att vara med i utlottningen av frön från Tages trädgård. Det finns också något att fira, mer om det får ni veta inom kort!

Ett fortsatt skönt julfirande önskar jag er så länge!

 

13 kommentarer:

  1. Härlig bildkavalkad över dina sådder! Snygga kuvert! Jag har flera av dem på listan som ska beställas:)). Spännande grejer på gång hos dig:)).
    Här blev julafton inte som vi tänkt, men det är sådant man inte rår över.
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga kuvert! Ja, nu är ju julen snart förbi så då måste det väl vara ok att börja tänka på vårens sådder? ;o) Ska snart börja jag också... Tänkte på dig förut idag faktiskt, att din blogg är en av de få jag faktiskt saknar nu när jag inte haft ork eller lust att läsa bloggar. :o)

    Kram på dig och god fortsättning

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra blommor och jag kommer utan tvekan köpa in några till vårens sådder. Spännande med något att fira, jag håller tummarna för att det är något som löser allt för dig. Jättefina kuvert!
    Hoppas du har haft en underbar jul.
    God fortsättning!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så härligt att läsa ditt inlägg! Jag sitter här och fortsätter sortera alla mina bilder eftersom jag blev mer eller mindre tvungen att skaffa mig ny dator.Jag raderar en hel del onödiga bilder samtidigt som jag minns, får nya idéer och längtar. Drabbades av en enorm längtan efter odling, frösådd, jord, Lugnet...En fröutlottning passar väl utmärkt nu. Jag ska minsann beställa de där mörka sockerärtorna du visade.
    Ikväll ska jag öppna Impecta-katalogen. Den har jag sparat.

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Du smittar verkligen av dig med härliga bilder och skrivande entusiasm. Får med en gång lust att pröva flera av dina favvo-sorter. Ha det bäst!
    Pia

    SvaraRadera
  6. Söta frö kuvert och fin resume om dina odlingar! Efter att sett dina bilder så börjar tankarna på odling automatiskt ta form...kanske skulle jag så något:)
    God fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg!Håller med vad gäller Zinnior aldrig mer vill jag vara utan dem :-) Hade oxå den där sockerärten o åt upp var endaste en :-)
    Tänkte nästan tigga några ringblomsfrö men då hoppas jag de kommer med i utlottning o att jag har tur :-)
    KRAM o GO fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  8. Hej du
    Shiraz behåller sin färg även när de förvälls!
    Den där sköna ringblomman blev jag sugen på... har frön till ljusljusgula finfina som kan passa alldeles utmärkt ihop med dina fina, ett byte kanske?
    Cupani är ett måste hos mig - ursprungsluktärt från Sicilien - med en doft och utseende som spöar det mesta (enligt mig alltså).
    Lycka till Hanna med dina sådder.
    Kram M

    SvaraRadera
  9. Egna fröer, ack så spännande! Det ska bli kul att se hur de blir i sommar!
    Julhälsningar från Ulrika

    SvaraRadera
  10. Supersöta egenvikta fröpåsar! Å, längtar tills det blir dags att börja fröså igen. Snart så! :-)

    SvaraRadera
  11. Oj, har hänger jag inte riktigt med....med snö utanför fönstret och i trädgården. Men det går fort efter nyår......jättefina bilder på härliga växter. /M

    SvaraRadera
  12. God fortsättning, bästa Hanna!
    Så fint det snöar på bloggen.
    Visst känns det att ljuset är på väg tillbaka?!
    Det blir ´Liliput´ för min del i år och din slingerpilört övervintrar i garaget...
    Kramar / Marie

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Om du/ni även gillar brytbönor kan jag rekommendera 'Purple Queen' (finns t.ex. hos odla.nu). Den matchar sockerärten 'Shiraz' i färgen, går att direktså i Skåne, har mycket hög grobarhet, god skörd och är mycket god (enligt mig). Den blir mörkgrön vid kokning. Har odlat den i pallkrage de senaste två åren.
    Mvh, Per

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...