söndag 30 december 2012

Årets sista månadsbilder

Det är dags att sammanfatta trädgårdsåret 2012, och bloggvännernas inlägg fylls av fina bilder från månaderna som gått. Själv ligger jag efter, det fattas inte bara en utan två månadsbilder! Så innan jag kan titta tillbaka något mer måste jag ju lägga till dem.







Ärligt talat har det ju gått sådär för mig, det här med månadsbilderna. Det har inte blivit den första dagen i månaden utan snarare den sista som bilden kommit på plats. Och ju längre året fortskred desto värre blev det... I november blev det ingen bild alls! Så kan det gå när vardagen tränger sig på. Min att göra-lista var så lång, och den där bilden hamnade alltid längst ner på den. Mörkt var det varje dag när jag kom hem dessutom. Och sen, de allra sista novemberdagarna, så blev jag sjuk.

Bilden ovan är istället från en av de första dagarna i december. Den första snön kom där i månadsskiftet, och därför låter jag den faktiskt få representera november. Hoppas ni inte misstycker! (För ordningssamma mig är detta egentligen oförlåtligt, men det är onekligen bra träning för ett kontrollfreak att låta något halvdant passera då och då...). Ungarna jublade när världen blev vit där ute. Själv höll jag igen på jublet, det får vänta tills talgoxarna börjar sjunga på andra sidan årsskiftet.
























Bilden ovan tog jag nyss. Den skånska vintern ligger som en våt gråbrun filt över trädgården. Regnet smattrar mot rutan och särskilt vintrigt är det inte alls. Tur att adventsstjärnans mjuka sken trollar bort en del av gråheten. Men vet ni: De första små knopparna har kommit upp! Vid brevlådan skymtade jag en liten grön kämpe, det måste vara de små trädgårdsirisarna jag satte som redan vågar sig upp. Så trädgårdsåret 2013 har faktiskt redan börjat här i sydligaste delen av landet.

Med det avslutar jag 2012 års månadsbilder. Kul har det varit att månad för månad kunna följa hur vår nya rabatt vuxit fram, för man glömmer så fort. Vi får se om jag hittar någon ny vinkel att återkomma till nästa år, men då blir det i mindre skala. Några stora projekt som det här blir det inte nästa år, nej, nu ska jag mest njuta istället för att skotta tonvis med grus. Det ska bli skönt!

Så tack för mig däruppifrån sovrumsfönstret, och tack för att ni hängt med i svängarna. Nu har jag en nyårsmiddag att planera, vi hörs imorgon!

8 kommentarer:

  1. Jag tycker det är himla roligt att följa månadsbilder, och för mig får de gärna tas lite när som helst. Visst blir man glad över att bo i Skåne när man kan se de små gröna stänglarna på väg upp. Sen får man kanske sikta in sig på en snöomgång till men nu vet man i alla fall vad som finns under. Ha ett riktigt Gott Nytt År och tack för det gågna.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så fina månadsbilder, och vilken skillnad på dem. Hihi, man tror ju nästan att det är tvärt om:)). Här regnar det också rätt bra, och jag glädjer mig åt att snön är borta.
    Ha det gott, jag kikar in här i morgon.
    Kram Maria


    SvaraRadera
  3. Kul att se årstidernas förändringar! Här regnar det också, men än så länge har vi gott om snö ändå.

    Önskar dig ett gott slut på 2012 och ett Gott Nytt År!
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Suckar över mig själv nu. Skrev en kommentar men stängde nog ner istället för publicerade.
    Jag fortsätter gärna följa dig och är glad för att jag får göra det.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Nya tag, nya bilder, nytt år. Så ses vi snart igen, på andra sidan nyårsafton.
    Gott Nytt År önskar Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Ønsker deg ett riktig godt nytt år!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  7. Jag tycker som Lotta - månadsbilder är så intressant att se! Men jag förstår precis ditt resonemang om tiden...
    Sköt om dig och de dina
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Din serie månadsbilder är ju superintressant att följa, ni har varit så otroligt flitiga! Och den sista bilden, täckt i snö... så fin, man ser verjkligen formerna och vintervärdena med knotiga stammar och vajande gräs.

    Jag funderar på att vara med i månadsbilden, men jag VET att jag troligen kommer att bli försenad, men vadå? Det är ju inte hela världen!

    En stor kram för detta trädgårdsåret och så ser vi fram emot nästa!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...